Нов статут на математическите гимназии ще им позволи да провеждат собствени изпити за прием

Преобразуването на математическите гимназии в специализирани - както предлага министърът на образованието - ще им даде правото да провеждат собствени изпити за прием на ученици. Това коментира пред БНР Венцислав Георгиев, директор на Математическата гимназия в Ловеч и председател на ловешката структура на Съюза на математиците в България.
"Абсолютно подкрепяме решението на министър Вълчев (Красимир Вълчев - бел. ред.) математическите гимназии да станем специализирани училища. Както навремето мъдрецът е казал: "Има време за всяко нещо под слънцето." Може би сега е времето това нещо да се осъществи", каза той.
Какво ще се промени
"Специализирано училище означава, че (математическите гимназии - бел. ред.) ще могат да приемат ученици след 4-ти клас, които да продължат след 7-и клас без допълнителен изпит", обясни вчера (8 април) във Враца Красимир Вълчев.

Петокласниците от математическите гимназии могат да получат предимство след 7-и клас
Така седмокласниците от математическите ще се явяват на националното външно оценяване по математика, но от резултата от него няма да зависи оставането им в математическото училище. "На учениците, които са приети с държавен план-прием в 5-и клас, ще се даде възможност да продължат и след 7-и, без да се гледа резултатът от националното външно оценяване. Ако те заявят това желание, те просто ще продължат да учат", обясни Георгиев.
"Идеята е, че голяма част от приетите след 5-и клас следва да останат, тъй като през този период те са получили много добра подготовка по математика и не трябва да ги изпускаме след 7-и клас, защото в по-големите градове се случва те да не успеят да продължат след 7-и в математическите гимназии", допълни той.

План-приемът в гимназиите: седмокласниците ще се борят за 2240 паралелки, езиковите ще бъдат по-малко
Специализираният статут би дал много по-голяма автономност на математическите гимназии в сравнение със сегашния. Това би им позволило да направят собствен прием по подобие на всички останали специализирани училища. Сега по закон такива са спортните, училищата по културата, по изкуствата и духовните училища.
"Например Националната природо-математическа гимназия в София след 7-и клас има изпит, който и в момента използват, освен националното външно оценяване. Може да се направят и допълнителни изпити", даде пример директорът на ловешката математическа гимназия.
Като специализирани математическите гимназии биха имали правото на собствен учебен план, специфичен за конкретното училище.

Идеята приетите в математическа гимназия да не кандидатстват отново след 7-и клас може да стане факт от есента
Промяната не би означавала отпадане на приема след 7-и клас в математическите, увери Венцислав Георгиев. "В математическите гимназии ще бъдат разкрити нови паралелки след 7-и клас, за да могат да бъдат приети и други ученици", посочи той и уточни, че броят им няма да надвишава сегашния.
На въпрос от кога може да бъде извършена промяната директорът отговори, че отварянето на училищния закон за промени се очаква през май
Задължителна матура по математика
Попитан за предложението зрелостниците да полагат задължителна матура по математика, Венцислав Георгиев каза:
"Много неща трябва да се случат, преди да стигнем до тази задължителна матура по математика, за да бъдат децата подготвени. Първо трябва да бъдат усъвършенствани учебните програми, но не олекотени. Трябва да бъдат направени промени в учебния план, така че часовете по математика да бъдат повече. Ако сега ние веднага ги изпратим на матура по математика, за която те все още не са подготвени, това няма да бъде добро."

Задължителна матура по математика за прием по икономика в университетите обмисля просветното министерство
Математиката е като верижка, в която всеки следващ урок е навързан с тези, които са преди него, и ако детенце изпусне някоя от тези верижки, се получава едно скъсване на веригата, допълни учителят по математика. Според него е нужно да се дадат повече часове на учителите по предмета, например за обобщителните уроци, "защото е много е важно да се даде възможност на учителите за повече упражнения, за да могат децата да разберат, да схванат математиката, да не изпускат нишката, да не ѝ дават да се скъсва. (...) Идеята е да има време за осмисляне на учебния материал, защото с това препускане през него е много трудно."
Сега в 11-и и 12-и клас часовете по математика са два седмично според рамковия учебен план. Това е твърде малко за подготовка за матура по математика, смята учителят.