"Харли Дейвидсън" празнува 100-годишнината си със световно турне
Компанията, основана през 1903 г. в Милуоки, щата Уисконсин, от Уилям Харли и тримата братя Артър, Уилям и Уолтър Дейвидсън, е планирала сериозно отбелязването на събитието. Като се започне от трансконтиненталното турне с мотори, завръщането в САЩ, празненствата и се стигне до същинския купон за рождения ден. Пътуването е с двудневен престой в десет големи града по целия свят. Досега спирките в турнето бяха Aтланта, Балтимор, Лос Анджелис, Торонто, Далас и Сидни. Във всеки от градовете почитателите на "Харли Дейвидсън" имаха възможност да се насладят на ретроспективна изложба на функциониращи и специално възстановени за тържествата мотори, като FL Knucklehead от 1941 г. и юбилейния Heritage Sotftail с автограф от Уили Дейвидсън. На 26 и 27 април "Харли" ще гостува на Токио. Следва спирка в Барселона (27-29 юни) и Хамбург (25-27 юли).
Кулминацията на юбилея е насрочена за 27 август. Тогава започва тридневният купон на брега на езерото Мичиган. Очаква се, че на юбилея ще се съберат над 150 000 членове на групата HOG (Harley-Davidson Owner Group - общество, в което членуват над 700 000 души от целия свят), която пък ще отбележи 20 години от създаването си. Достъпът е безплатен, но за желаещите да посетят всички атракции се предвиждат куверти от $55, а за онези, които искат да отнесат сувенир от празненството - рекламен пакет за $100. Средствата, набрани от продажбата на билети и сувенири, ще отидат в Асоциацията за борба с мускулната дистрофия. Амбицията на "Харли Дейвидсън" е да събере $5 млн. до края на празненствата, който е насрочен за 31 август. Подробностите все още се пазят в тайна, но е известно, че финалният купон ще протече под мотото "Началото на следващите 100 години".
Фойерверките и празничните светлини обаче можеха да останат само добро пожелание и световноизвестната марка да не отбележи стогодишнината си. Harley-Davidson с V-образен двуцилиндров двигател се прочуха особено в годините на двете световни войни. През 70-те години легендата започна да помръква. Появиха се свръхбързите и модерни японски мотори. Те са по-надеждни, по-мощни и най-вече по-евтини. Пазарният дял на "Харли" се сви от 99% през 1972 г. до 30% през 1981 г. През тази година тринадесет предприемчиви мениджъри купиха компанията и проведоха грандиозен "пробег на свободата", за да демонстрират виталността на "Харли Дейвидсън". Новото ръководство предприе и доста болезнени за компанията мерки за реконструкция и се опита да убеди администрацията на президента Роналд Рейгън да въведе за срок от пет години допълнителни мита за внос на японски мотори с голям обем на двигателя. През 1983 г. "Харли Дейвидсън" вече дава първите признаци на възстановяване с по-качествена и по-евтина продукция. За да даде нов тласък и сила на харизмата на марката, компанията инициира създаването на HOG, в който членуват известни лица от "Лайънс клуб" и "Ротари клуб". В началото на 90-те на пазара се появи нова марка мотори "Бюъл" - по-малки и по-маневрени. Без да губи от достолепието си, "Харли Дейвидсън" реши да навлезе и на пазара на аксесоарите. Появиха се якета, ризи, обувки, парфюми, запалки и дори кафе с името на знаменитата марка. Всичко това увеличи известността на "Харли", без да накърнява пословично високата цена на моторите, стартираща от $8000.