"Коч Холдинг" - бизнес империята край Босфора

"Коч Холдинг" - бизнес империята край Босфора

Историята на турския индустриално-финансов холдинг "Коч" е христоматиен пример за успешния бизнес на една фамилия и превръщането й в могъщ съвременeн клан. Преди месец 72-годишният Рахми Коч, собственик и президент на конгломерата "Коч холдинг", чието лично състояние сп. "Форбс" оценява на 2.3 млрд. долара, предаде управлението на най-големия си син - Мустафа. Напълно в духа на традициите - в тържествено-емоционална обстановка в семейното имение край Босфора.

Всичко започва през 1917 г., когато 16-годишният Вехби Коч (баща на Рахми) открива малък магазин за хранителни стоки в Анкара. След Първата световна война и разпадането на Османската империя незначителното анадолско градче става столица и Коч решава да разшири бизнеса си, като се ориентира към строително-ремонтната дейност. Първата му поръчка е за ремонт на покрива на сградата на турския парламент. Десет години по-късно американският автомобилостроител "Форд" избира "Коч" за свой агент и младият Рахми (който едва на 26 години вече е милионер) прозира възхода на едно от откритията в края на XIX век - автомобила. В началото на 30-те "Коч" сключват споразумение с "Мобил ойл" за търсене на петрол в Турция. В годините на Втората световна война "Коч" временно спира основната си дейност, но реализира печалби от внос на чужди продукти. През 1946 г. "Коч" и "Дженеръл илектрик" отриват първата фабрика за електрически крушки в Турция, през 1955 г. основава компанията "Арчелик" - първия турски производител на хладилни инсталации, перални и водни нагреватели, а няколко години по-късно - и първия завод за сглобяване на камиони. 60-те години са времето на сключването на редица джойнт венчъри - с "Унироял" за производство на гуми, със "Сименс" - за кабели, за електромотори и компресори - с "Дженеръл илектрик". Тогава се ражда и първият турски автомобил - "Анадол", лиценз на "Форд".

В началото на 80-те години хунтата налага ограничения на валутните плащания, което сериозно затруднява Коч. Скоро след като властите разрешават на чужди компании директния внос в страната, "Коч" заедно с "Америкън експрес" основава "Коч-Американ банк", която през 1992 г. става "Кочбанк". В края на 80-те Вехби предава щафетата на Рахми и се оттегля на спокойствие. Основателят на клана умира през 1996 г. Синът му Рахми разраства автомобилостроителния бизнес, производството на електро- и домакински уреди, търговията с хранителни продукти и предприема енергична експанзия зад граница.

По данни на сп. "Икономист" днес в холдинга работят над 50 000 служители, а общият оборот е близо 10 млрд. долара. "Форчън" нарежда "Коч" сред 500-те най-силни корпорации извън САЩ, сравнима с гиганти като "Найк" и "Колгейт-Палмолив". По информация на Hoover's Company Profiles близо 30% от продажбите на конгломерата са от автомобилостроене - по лиценз на "Фиат" "Коч" произвежда автомобилите "Тофаш", камиони, автобуси, трактори и др., които изнася в Европа, Централна Азия и Близкия изток. Собственост на холдинга е и производителят на домакинска техника "Беко", която се интересуваше от фалиралия германски концерн "Грундиг", но преговорите се провалиха в последния момент. Конгломератът има и трайни ангажименти в енергетиката, финасово-застрахователното дело, туризма, търговията с хранителни продукти (познатите и у нас супермаркети "Рамстор") и др.

Роденият под знака на зодия Везни Рахми Коч има трима синове - Мустафа, Йомер и Али. Освен най-големия Мустафа, който наследи управлението, другите двама също участват в ръководните структури - Йомер е президент на КOC Energy Group, а най-младият Али управлява KOC Information Technologies Group и отговаря за развитието на новите дейности.

Да знаеш да се оттеглиш в подходящия момент е скъпоценно умение, казва старият Коч пред "Икономист". При предаването на "жезъла" на сина си Мустафа той изтъкна, че ако се развива страната, ще се развива и компанията - принцип, който поставя и големи очаквания пред правителството на Ердоган.