Лъчезар Росенов: Прозрачността ни предпази от скандали
- - -
В: Г-н Росенов, защо не се кандидатирахте отново?
- Моето виждане е, че два мандата са оптималният срок за кмет. През първия мандат кметът научава общинската работа. Обикновено четвъртата година е много тежка - по българска традиция кметовете са спъвани през тази последна година. Вторият мандат може да бъде използван за развитие на натрупания през първите години потенциал.
В управителния съвет на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) отговарям за международното сътрудничество и натрупах огромни ангажименти, които трябва да довърша. От две години поддържам контактите на НСОРБ и съм съпредседател на Смесения консултативен комитет към Комитета на регионите на Европейския съюз. Председател съм и на УС на Фондация за реформа в местното самоуправление, член съм на българската делегация в Конгреса на местните и регионални власти на Съвета на Европа. Освен това съм ангажиран в реализацията на комуникационната стратегия на България за присъединяване към ЕС. Това са многобройни ангажименти, които налагат чести отсъствия от Добрич. Тези ангажименти са изключително важни и за страната, и за българските местни власти, и за Добрич. Вече не мога да съчетавам работата си като кмет с тези задължения, които заемат все по-голямо място. Така че първоначалното ми намерение да не се кандидатирам трети път беше подкрепено и от развитието на обстоятелствата. Сега се кандидатирам за общински съветник. Мисля, че мога да помогна много на Добрич и на българските местни власти за присъединяването им към ЕС. Предстои много работа и в НСОРБ. Имаме решение за създаване на съвет по евроинтеграция, в който вероятно също ще участвам.
В: Имаше много упреци от жителите на Добрич за честите ви пътувания в чужбина.
- Нямам чувството нито за момент, че съм изпуснал контрола в Добрич. Работих с един и същ екип 8 години, което е уникално в страната. Техният професионализъм беше гаранция, че отсъствието ми няма да се отрази негативно. Пътуванията на кметове и на областни управители са нормална част от дейността им в ЕС. Тези пътувания не могат да бъдат разглеждани като екзотични или като екскурзии, това е част от работата. Всички органи на местно и регионално ниво в ЕС, всички възможни комисии, които работят там по различни проблеми, всички структури на Съвета на Европа са изградени от кметове, общински съветници и изборни регионални ръководители. В Европа има кметове, които работят основно в Брюксел и Страсбург, въпреки че мандатът им продължава. Работа на кмета е да създава контакти, да търси партньори, да привлича средства. Със стоене зад бюрото и с броене на дупките по улиците нищо позитивно не може да бъде направено. Като представител на България в Съвета на Европа по мое предложение беше създаден комитет за подпомагане на местните власти и българските общини получиха много лекарства, храна и пари от колегите си в Европа. В качеството си кмет на Добрич съм привлякъл значителна сума.
В: На колко възлизат инвестициите през втория ви мандат?
- Средствата, постъпили по различни проекти през втория ми мандат, надхвърлят 11 млн. лева. Създадени са няколко много перспективни партньорства. Особено важно е това с графство Есекс, Великобритания, където вече е приета програма за подпомагане на училищата и развитие на търговските отношения с Добрич.
В: След изборите с какво ще се занимавате?
- Нямам намерение или амбиции да ходя в Брюксел или Страсбург, където ме “изпращат” някои. Дори и в София не ми се ходи. Смятам да се занимавам с консултантски бизнес, насочен към евроинтеграция, електронно правителство и усвояване на средства от ЕС. Мисля, че с тази дейност ще бъда максимално полезен и за общината.
В: Като човек, познаващ всички трудности пред кмета, мислите ли, че кандидатите за този пост са наясно с реалността?
- Когато чух стартовите обръщения на кандидат-кметовете и прочетох предизборните им платформи, думите, които изплуваха в главата ми, бяха “блажено невежество”. Вярвам в добрите намерения на всеки един кандидат, но само няколко от тях познават естеството на общинската работа и проблемите по финансирането. Тези хора са и най-пестеливи в предизборните си обещания. Защото знаят, че ресурсите са много ограничени. Ежегодните потребности на общините надхвърлят в пъти бюджетите им. Човек много силно трябва да вярва и да поиска нещо, за да го направи. Освен това търсенето на пътища вероятно ще доведе до нови идеи. Може би най-доброто, което може да направи бъдещият кмет, е да реализира работещите идеи на конкурентите си, а те да му съдействат, ако наистина в името на Добрич са тръгнали да се кандидатират.
В: Разбраха ли хората вашите амбиции и намерението ви да работите за тях?
- Не, не бих казал. Многото срещи, които имам, ми показват две категории хора. Едните са силно обезсърчени и се борят за оцеляване. На тях им е трудно да видят направеното. Има и една много голяма група хора, която, оценявайки трудностите, си дава сметка и е почувствала, че през тези 8 години заедно с моите колеги успяхме да съхраним потенциала на Добрич и да развием образованието и културата. Решихме много социални проблеми, включително и на хората в неравностойно положение. Организирахме качествено ново обслужване на гражданите от общината. И като община успяхме да помогнем за преструктуриране на икономиката. Жителите на града оценяват, че в инфраструктурно отношение решихме един голям проблем с газификацията на града.
В: Как се опазихте от скандали, свързани с конфликт на интереси?
- В продължение на 8 години нито аз, нито колегите ми от кметския екип бяхме забъркани в какъвто и да било скандал. През това време общината беше отворена за журналисти и граждани. Опитите да бъдем набеждавани в конфликт на интереси не завършиха с успех. Община Добрич получи приза “Институция, най-добре организирала предоставянето на достъп до информация” на 28 септември на Международния ден на правото да знам. Прозрачността в общината ни предпази от реално въвличане в скандали. Откритостта е много важна предпоставка и тя действа превантивно и на желаещите да предложат някаква комбинация.
В: Какъв съвет ще дадете на следващия кмет на Добрич, когато му предавате символичния ключ на общината?
- Не трябва да се разпилява това, което вече е създадено в общината, тъй като е натрупано много и нашите специалисти са водещи в опита по местно самоуправление. Служителите ни не само са добре подготвени, те обучават и колегите си от страната. Сегашният общински съвет прие някои перспективни документи, които изтичат тази година, и трябва да бъдат доразвити. Много е важно да има някаква преходност и приемственост и новият кмет да не реши, че светът започва с него. Както аз, така и заместниците ми сме подготвили подробни архиви за тези, които ще ни наследят.