Радослав Бозаджиев: Бизнесът може да изпрати свои търговски мисии в чужбина
- - - -
В: Защо се налага толкова често да се променят функциите на търговските ни представители в чужбина?
- Не може да се каже, че често се променят. Наложи се предефиниране и актуализация на техните основни задачи предвид изключително динамичните процеси в българската икономика, както и предстоящата промяна в икономическия статус на България - приемането в ЕС.
Нашата цел е ясно да посочим функциите, които следва и могат ефикасно да бъдат извършвани от тези служби. Логично е част от тях да бъдат поети от структури към Агенцията за насърчаване на инвестициите и деловите среди. Подобна практика имат редица страни. Тя позволява постигане на по-добри резултати, по-добър контрол на дейността и професионален подбор на служителите.
В: Какви са реалните резултати от дейността им досега?
- За реалните резултати може да се съди от темпа на нарастване на износа на стоки и услуги, както и по нарастване на обмена на чуждестранните инвестиции в България. За 2001 г. ръстът на износа е 6.1%, на чуждите туристи 17.06%, а на чуждестранните инвестиции - 812.9 млн. долара. През 2002 г. ръстът на износа е 11.2%, на туристите 8.6%, на чуждестранните инвестиции - 458 млн. долара.
За първите девет месеца на 2003 г. износът нарасна с 38.2%, на туристите с 17.7%, а за периода януари - юни, обемът на чуждестранните инвестиции възлезе на 527 млн. долара.
Често реалните резултати не могат да бъдат измерени поради факта, че търговските ни представители извършват дейност, която е част от един процес, като например привличането на инвестиция или осъществяването на търговска сделка. Развитието на този процес не зависи само от търговската служба, а и от много други неправителствени и частни организации. Резултатите от промоционалната дейност на тези служители също не могат да бъдат измерени, тъй като тя влияе индиректно на реалните резултати на икономическите субекти, а понякога за реални резултати е нужно по-дълъг период във времето. Търговските ни представители са ангажирани и с осъществяването на външноикономическата политика на България на правителствено ниво.
В: Какви са причините за отзоваването на някои търговски аташета?
- Съществуват няколко групи причини за взетите решения. Част от случаите са в страни, където икономическият интерес на България не оправдава наличието на търговска служба, ако го съпоставим с необходимостта от изпращане на представители на Агенцията за насърчаване на инвестициите и деловите среди. Става въпрос за високоразвитите в индустриално отношение държави, потенциални инвеститори в нашата страна.
В: Кои по-точно?
- Това са страни, където ние считаме, че трябва да бъдат открити офиси. Предимно държавите от ЕС, които са най-големите търговски партньори на България. Също и страни, които са доказали, че имат потенциал за износ на капитали като тези от Бенелюкс, Великобритания, Израел, държави от Северна Америка, азиатските - Япония, Корея и Китай.
В: Предишният екип на министерството въведе шестобална система за оценяване на работата на търговските представители. Как ще се оценяват новите икономически съветници на посланиците?
- Не смятаме да въвеждаме подобна система. Зад тази оценка има голяма доза субективизъм. Работата е такава, че не може да има обективни критерии за измерване. При всички случаи ще има недоволни.
Оттук нататък няма да има събирания, на които да се оценява работата им. Това ще става въз основа на конкретно поставени и изпълнени задачи. В зависимост от факторите, довели до неизпълнението на задачи, ще бъдат правени съответните изводи.
В: Каква ще бъде ползата от дейността на икономическите съветници?
- Акцентът на новите им функции ще бъде подобряване имиджа на България навън с цел в кратък срок да се засили инвестиционният интерес към страната и привличане на инвестиции. Нарастването на българския износ на стоки и услуги също е важна задача.
Внимание ще се обръща на осъществяването на междудържавните икономически отношения, на развитие на договорно-правната база, на информационно покриване на всички аспекти на външноикономическата политика на България със страните, където работят нашите служби, и ефективен достъп на бизнес структурите до тази информация в условията на пазарна икономика. Там, където няма да има представител на Агенцията за насърчаване на инвестициите, икономическите съветници ще поемат и техните функции.
В: По какъв начин българските мисии ще съдействат на бизнеса?
- Задачата за съдействие за подобряване на външнотърговския баланс вече няма да зависи само от работата на търговските представители. От важно значение е нагласата на бизнес средите за износ и вътрешната обстановка по отношение на технологии и конкурентоспособност на нашето производство. Представителите на Министерството на икономиката ще подготвят информация, нужна на фирмите да провеждат своята политика на даден пазар или да решат дали да вложат средства за навлизане на него.
Това, което със сигурност няма да правят, е да влизат в директни контакти с местни компании, за да водят преговори от името на български фирми. Те ще съдействат на българския бизнес при оценката на компаниите, с които са влезли в контакт, като дават информация и помощ при осъществяване на мероприятия - изложения, панаири и др. Освен това ще правят мониторинг на интереса към България и трябва своевременно да сигнализират за поява на инвеститорски интерес или за промяна в ситуацията на определен пазар, които биха благоприятствали на българската икономика за увеличаване на износа или заемане на пазарна ниша.
Деловите среди в страната ни най-добре познават своите интереси и възможности и могат да преценят стойността на оказването на услуги по представителство, намиране на партньори или водене на преговори. Затова смятаме да помогнем на българския бизнес да открие свои представителства зад граница.
В: Как ще се помага тогава на българските компании, които се нуждаят от информация за даден пазар?
- Не е редно българските фирми да се обръщат директно към определен търговски представител за извършване на информационни услуги. В България има достатъчно звена, които се занимават с обобщаване на информация от външни пазари. Това са асоциациите на бизнеса, а от страна на държавата е Агенцията за насърчаване на търговията, която ще се превърне в Агенция за предприемачеството. При тях ще бъде анализирана и обобщена информацията, която изпращат отделните икономически съветници. Тя ще се актуализира постоянно.
Мислим и е в напреднал стадий създаването на портал, където тази информация ще се актуализира. За по-специфични услуги, които се изискват от българските предприемачи, предполагам, че ще се възлагат на консултантски фирми. Нямаме за цел да възпрепятстваме всячески контактите между фирмите и нашите икономически представители. Целта е те да имат достатъчно време да се съсредоточат да изпълняват основните си задачи, които ние им поставяме.
В: Преди време имаше идея от страна на бизнеса да се въведе система, при която търговските представители да получават комисиони при съдействие за сключване на сделка.
- Това е въпрос, който бизнесът сам трябва да регулира. Предполагам, че нито едно лице от държавната администрация не получава комисиони за извършване на сделки. Не мисля, че е дошло времето да се решава със закон. Ако едно лице има някакви заслуги за сделки, те трябва да бъдат измерени обективно и съответно да се регулира със закон начинът, по който може да се получава допълнително материално стимулиране. То никога не може да бъде равно на комисиона по една сделка. Не мисля, че е редно въобще този въпрос да стои на дневен ред. За това съвсем легално могат да се получават комисиони и въобще възнаграждения за съдействие за реализацията на сделки, представителите на самия бизнес, които ще се определят и изпращат от него.
Министър Шулева декларира, че се обмисля как и по какъв начин може да се облекчи изпращането на търговски мисии в чужбина от страна на бизнеса. Това може да стане предимно в държавите, където България разполага с недвижими имоти и голяма собственост, която да бъде отдадена за ползване и съответно с регламентиране на статута на тези мисии.
В: Какво стана с намеренията за инвестиции у нас на "Хюндай", "Тойота" и "Берета"?
- В началото на годината представители на италианската компания "Берета" посетиха България, за да се установят възможностите за сътрудничество с предприятия от военнопромишления комплекс. Посетиха три предприятия - "Аркус" АД, Лясковец, "Арсенал" АД, Казанлък, и "Оптикоелектрон" АД, Панагюрище. Все още не сме получили отговор.
Що се отнася до "Хюндай мотор", няма промяна в тяхната стратегия. Очаква се до края на тази година фирмата да избере място за изграждане на завод за производство на автомобили в някоя от страните в Централна и Източна Европа. Впоследствие веднага ще се определят сателитните филиали за производство на резервни части и автокомпоненти, като единият от тях ще бъде в България.
През октомври по покана на министър Лидия Шулева България беше посетена за първи път от Хироши Окуда, председател на борда на директорите на "Тойота мотор корпорейшън". Срещата беше кратка, не бяха обсъждани конкретни проекти. Независимо от това посещението е доказателство за интереса на японските бизнес среди към нашата страна.
В: Каква оръжейна продукция се изнася в момента, за кои страни и на каква стойност?
- В момента България изнася леко стрелково оръжие, боеприпаси, както и резервни части предимно за Азия, Северна Америка и Европа, Африка. Естествено без тези, в които има наложено ембарго. Става въпрос за износ в Индия, Китай, САЩ, Алжир, почти всички държави в Европа. Очаква се ръст в сравнение с миналата година.