Дядо Коледа вече зарадва търговците на стоки за бита

Дядо Коледа вече зарадва търговците на стоки за бита

Традиционно силният на продажби декември тази година не оправдава очакванията за високи обороти на производителите на храни, но пък приятно изненадва с добри продажби фирмите за облекло и техника. Докато потреблението на хранителни стоки остава свито, покупките на дрехи, обувки, бяла и черна техника от началото на месеца бележат бум. Причината основно е в традиционните коледни намаления, които започнаха доста отрано и надхвърлиха миналогодишните.

Първи вносителите на маркови стоки дадоха тон с доста смели обезценки. От 20% до 50% по-евтино се продават обувките на "Саламандър", стоките на "Бенетон", "Пума" и други световноизвестни марки. Българските производители също пробват с промоции при дрехите с 10-20-процентни намаления.

Производителите на хранителни стоки обаче не крият разочарованието си и не вярват до Коледа и Нова година оборотите рязко да се увеличат. "За първи път заявките от търговците на едро са изключително малки, пазарът изглежда напълно замрял", казва Иван Захариев, президент на компанията за колбаси "Софиз". Колегите му от "Соларис" си обясняват слабото потребление с това, че хората пестят за подаръци и покупки на техника, които заради големите намаления излизат на сметка.

За разлика от месопреработвателите фирмите от млечния бранш ще приключат годината с по-големи обороти. Това обаче се дължи не на по-високото потребление, а на поскъпването на млякото, поясни шефът на "Обединена млечна компания" Траян Халаджов. За половин година цената на суровото и сухо мляко поскъпна почти с 50%.

Повечето хранителни фирми компенсират слабите обороти с пускане на нови артикули или също с коледни намаления. Други пък се ориентират към нови пазари. Една от най-старите фирми за пакетиране на ядки "Гривас" от миналата година увеличава износа и в момента само 30% от продукцията й се продава в България, съобщи Димитър Гривов, един от собствениците на дружеството.

Все по-богат избор на продукти предоставят и птицепреработвателите, чиито продажби през декември ще останат стабилни, дори ще се покачат, категоричен е шефът на браншовия съюз Борис Стоименов. Докато при пазара на пилета българските производители запазват продажбите си, все още малко фирми предлагат пуйки. Затова и тази година ще има повече пуйки внос от Англия или САЩ.

Традиционно

търговският бум е при техниката и кухненското обзавеждане

В желанието си да изпреварят конкуренцията и да предизвикат интереса на потребителите веригите започнаха да прилагат все по-интересни схеми на разсрочено плащане или пък да експериментират с различни игри и томболи. Надпреварата си струва, защото още през първите 10 дни на декември някои фирми са постигнали значителен ръст в оборотите. За голяма изненада на самите търговци продажбите при някои стоки вече са нараснали с 15% до 35% в сравнение със същия период на миналата година.

Ново хрумване в хипермаркетите "Метро" са подаръчните комплекти. Целта е да се улеснят бизнесмените при покупката на подаръци за служителите или партньорите им и да пестят от ценното си време. На практика всички клиенти на "Метро" ще могат да се снабдят с комплектите, защото те ще се продават на щандовете, увериха търговците. Те съдържат хранителни и нехранителни продукти в луксозна опаковка, като по желание на клиента върху подаръците може да се отпечатва логото на фирмата. Пакетите струват от 15 до 100 лв. и са без надценка. Умело съчетани са бутилка бяло вино с чаши за шампанско и шоколадова бонбониера или чаши за кафе с кутия "Сегафредо", бонбони "Суис традишън". В друг комплект са включени бутилка "Бейлис" с цигари "Кошиба", кибрит за пури и натурален шоколад и др. Като за първа година в каталога, предназначен за фирмите, са включени 10 вида комплекти с перспектива догодина разнообразието да нарасне.

Състезанието между хипермаркетите започна

с нов вид продажби на изплащане, като най-голямо разнообразие предлагат веригите "Метро" и "Техномаркет Европа". За разлика от повечето фирми, които при лизинга искат първоначална вноска от 10% върху стойността на продукта, само през декември "Метро" продава техниката и кухненското обзавеждане с 5% начална вноска. Офертата важи за стоки над 250 лв., като за първи път има 60 дни гратисен период за плащанията. Кредитната схема е между "Метро" и ОББ, като експерти на банката за 1 час могат да издадат на клиентите необходимите документи. Поръчители за заема не се искат, парите се отпускат срещу представена бележка за доходите на лицето за последните 6 месеца. Ако покупката е скъпа, тогава се иска и доходът на другия съпруг, поясни Росен Димитров, експерт в "Метро". Стоката се изплаща от 6 месеца до 3 години според желанието на клиента.

Още по-облекчена форма за разсрочено плащане от 1 декември се предлага и в магазините на "Техномаркет Европа". Заедно с Първа инвестиционна банка веригата предоставя пазар с кредитна карта, чийто лимит е 3000 лв. Клиентът не е длъжен да изразходва парите наведнъж, а в рамките на една година. Изплащането на кредита започва от момента на покупка на определената стока, като се допуска и 120 дни гратисен период. "Целта е да се даде допълнителна възможност за покупка с непарични средства на повече от една стока", поясни управителят на фирмата Петя Китова. Ако клиентът е дошъл в магазина без намерение да пазарува, но харесва примерно печка или телевизор, за които няма пари, пазарува с картата. Срокът на изплащане на кредита е от 6 до 36 месеца, като човек не е длъжен на всяка цена да направи покупки за 3000 лв. Заемът се изплаща с месечна лихва от 0.95%, доста по-ниска от останалите схеми на лизинг.

Освен разсрочените схеми на плащане търговците масово обновяват предлаганите артикули, така че да привлекат повече потребители. В "Метро" например от 1700-те нехранителни стоки, изложени на стелажите, 80% са нови и много по-различни от предлаганите през миналата година, съобщи Росен Димитров. Най-голямо е разнообразието при коледната украса и детските играчки. След отлива от евтини китайски играчки, забелязан през миналата година, този декември магазините са заредени само с маркови стоки, уверяват от фирмата. По проявения интерес на основните клиенти на "Метро" - търговците на дребно, хотелите и ресторантите, се вижда, че подходът с новите стоки дава резултат. За близо месец продажбите на коледни играчки и светлини са се увеличили с 30% спрямо декември 2002 г. Същото се очаква и при останалите стоки, чийто бум в търговията традиционно е по в края на месеца.

Конкуренцията между веригите тази година въведе и друг начин за ухажване на клиента -

продажби с подаръци

Атрактивно е хрумването на търговците от "Техномаркет Европа", които продават кухненски комбайн "Филипс" с играчка "Лего". Ако пък семейството се сдобие с нова пералня Whirlpool, безплатно ще получи 27 кг прах за пране "Ариел", които ще му стигнат за цяла година напред. От 15 декември пък при всяка покупка в "Европа" ще се дава подарък чаша с логото на фирмата.

Много подаръци и томболи разиграват и доставчиците на стоки в "Била". Всяка седмица за покупка от хипермаркета се разиграва по един продукт с марката на "Филипс" или "Елит". Късметлията, напазарувал предколедно оттам, може да получи сокоизстисквачка, микровълнова или вентилаторна печка, еспресо машина, фритюрник, миксер, телевизор, система за домашно кино или хладилник.

Факт е, че половината от големите обороти в края на годината се дължат на промоциите и намаленията. Под една или друга форма те продължават през цялата година, затова и много от търговските вериги са отбелязали 10-12% ръст общо за 2003 г.

Докато търговците увеличават продажбите си, производителите трудно успяват да лавират между свитото потребление и конкуренцията на пазара. Не винаги промоциите на търговците им помагат да вдигнат оборотите си. Затова много от тях се надяват новите изисквания към преработвателните предприятия, които влизат в сила от 2004 г., постепенно да отсеят фирмите от сивия сектор, които продължават да пречат на законно работещите.

- - -

Томболи, промоции и луканка без жили

- В "Била" 20 хиляди подаръка ще се раздават с томболите на кренвиршите "Сачи". Томболи организират и търговците на супи "Галина бланка", на спагетите "Стела" и др. Коледна пуйка пък ще има за победителя в томболата на подправките "Котани".

Предколедни намаления в "Била" предлагат и за козметиката. От 21 ноември до 21 декември много от стоките на "Арома" се предлагат с промоции, като голямата награда е пералня. Телевизор ще се разиграва при покупки на различни текстилни продукти. Фирмени страници с промоции имат и дистрибуторите на "Проктър и Гембъл".

- За Коледа с марката на "Метро" - "Аро" се продава кисело мляко за 35 ст. с ДДС. Почти с 50% по-евтино е и новото уиски "Чарлз хауз". Специално за празниците фирмата ще изненада българския потребител и с луканка без жили, която ще бъде с до 10% по-евтина от традиционния деликатес "Карловска луканка" например, обясни Вероника Пунчева, експерт в "Метро". Пример за регионалното сътрудничество с веригите в Унгария, Румъния, Турция, Полша и Чехия е и продажбата на обща марка маргарин "Аро", чието търсене напоследък се е увеличило.

- За тези, които искат да подменят телевизора си, в "Техномаркет" до края на годината тече специална промоция, организирана с кабелна телевизия "Евроком". При всеки купен телевизор клиентите получават право за безплатно включване плюс един едномесечен безплатен абонамент за "Евроком". Промоцията върви повече от месец и ако интересът продължи, е възможно срокът й да бъде удължен.