Рекламодателите станаха жертва на войната за влияние в БНТ
Клиповете, които се излъчват в момента, са или по стари договори, или на базата на отделни заявки. От агенциите твърдят, че телевизията все още не е утвърдила образците за договорите, възлагателните писма и въобще необходимата техническа документация.
Агенциите и техните клиенти до известна степен са жертва на войната, която шефът на БНТ Кирил Гоцев и "Нова телевизия" поведоха с Красимир Гергов - собственик на медиашопа "Пиеро 97", но и смятан за един от най-влиятелните представители на рекламния пазар, на който работи чрез мрежа от контролирани фирми. Действително много от рекламните агенции минават именно през "Пиеро 97" при сключване на договори с медиите и техническото блокиране на достъпа до БНТ създаде напрежение.
То ескалира, когато от "Видео интернешънъл" обявиха, че ще продават рекламата на държавната телевизия ексклузивно. В същото време в интервютата си през последните дни Гергов нито потвърждава, нито отрича наличието на втори подобен договор на "Пиеро 97" с БНТ. Миналата седмица директорът на телевизията Кирил Гоцев изненадващо заяви, че е подписал такъв, но под натиск и затова го смятал за невалиден.
В петък се събра медийната комисия към Асоциацията на рекламните агенции (АРА), чийто председател е Гергов. Участниците й решиха да изпратят официално писмо до телевизията с настояване (отново) за работна среща, която да изясни рекламната политика и условията на работа с БНТ за 2004 г., обясни Мариана Брашнарова, изпълнителен директор на АРА. "Никой не е наясно какво точно се случва, затова се събираме - да разкаже всеки каквото е чул и разбрал", поясни София Пенева, председател на медийната комисия към АРА и управител на "Графити ББДО". "Съмнявам се, че към момента има много големи международни рекламодатели в БНТ", допълни тя, като посочи, че нейната агенция също се въздържа да заявява реклами там, тъй като условията са неясни.
"Получихме описание на времето, в което може да се рекламира по време на Евро 2004 от "Пиеро 97", каза още Пенева. От "Видео интернешънъл" още не са изпратили условията за реклама по време на първенството, въпреки че агенцията е провела среща с експерти от компанията през миналата седмица. БНТ държи правата както за футболното първенство, така и за олимпиадата в Атина и неяснотата около това кой и как ще продава атрактивното рекламно време още повече изнервя пазара.
Въпреки че е обществена телевизия, финансирана от бюджета, БНТ не е прозрачна по отношение на финансовите си резултати и е трудно да се каже какви са загубите от рекламните скандали. Ако руската компания "Видео интернешънъл" се окаже с валиден договор за ексклузивна продажба на рекламите, тя не би имала особен проблем да отчете голям ръст на постъпленията, при положение че в момента телевизията почти не привлича рекламодатели. Засега не е известно дали БНТ, чиито приходи от реклама за миналата година са над четири пъти по-малки от тези на Би Ти Ви и два пъти по-малки от на "Нова телевизия", се е ангажирала с по-големи комисиони в зависимост от евентуалния ръст.
Междувременно в края на миналата седмица стана известно, че "Нова телевизия", собственост на гръцката "Антена груп", и БНТ са учредили нов потребителски комитет за контрол на резултатите от пийпълметричните изследвания, които прави единствено агенция TNS/TV Plan. Пийпълметрията е методика за измерване на гледаемостта на отделните телевизионни програми и рекламните агенции ползват тези данни, за да избират в кои телевизии и по кое време да плащат за излъчвания.
Основната задача на новоучредения комитет ще е да предизвика международен одит на данните на TNS/TV Plan, обясни председателят на борда на директорите на "Нова телевизия" Силва Зурлева. И "Нова", и БНТ досега членуваха в първия потребителски комитет за контрол над рейтингите, който обаче все още няма съдебна регистрация и функционира като гражданско сдружение. От около година двете телевизии публично оспорват данните за рейтингите на предаванията им, като обвиняват отново Гергов, че ги манипулира резултатите в полза на Би Ти Ви.
"БНТ не е направила нов потребителски комитет, защото няма регистриран стар. Има една виртуална реалност, където стои Маргарита Пешева (член на Съвета за електронни медии, бел. ред), но няма кой да осъществява контрол върху пийпълметрията. Затова направихме единствения легитимен и редовен потребителски комитет. Негов председател е Илия Божинов (изпълнителен директор на ГИСДИ бел. ред.)", каза директорът на дирекция "Маркетинг и реклама" в БНТ Велислав Велев.
Силва Зурлева съобщи, че в новото сдружение участват и рекламната агенция "Аргента" и група от социолози. Според нея вече имало интерес и от други медии да се включат в потребителския комитет.
"Искам да подчертая, че случилото се няма нищо общо с истерията, която се разиграва около БНТ, защото документите за регистрация бяха подадени много отдавна, а на 3 февруари излезе решението на Софийския градски съд. Инициативата е продиктувана от това, че ние имаме съмнения и искаме повече прозрачност и по-голям контрол върху получаването на данните, защото от тях ни зависи хлябът", каза Зурлева. Според нея международният одит на данните от рейтингите трябва да се извърши от всепризнат световен експерт, независимо колко ще струва. Тя определи като слухове твърденията, че "Нова телевизия" възнамерява да привлече у нас пийпълметричната агенция, която обслужва "Антена груп" в Гърция. "Ние сме малка страна и две пийпълметрии ще са ни много. Но идването на втора система лично за мен обаче би било добре, защото където има монопол, има и нездрави резултати", каза Зурлева.
"Международен одит ни е правен в края на 2002 г. и няма никакви основания да смятам, че в данните ни има нередности", каза изпълнителният директор на TNS/TV Plan Милкана Николова. Тя уточни, че все още не е уведомена за създаването на новия потребителски комитет и не й е казано, че ще работи с тях или че ще я проверяват. "Комитетът, който досега съществуваше, макар и все още нерегистриран в съда, имаше представителство от страна на рекламни агенции, водещи рекламодатели и телевизии. Затова се надявам, че ще се обсъди вариантът за съвместна работа, а не да се образуват няколко отделни комитета. Струва ми се абсолютно нерезонно да има пет синода, шест потребителски комитета и седемдесет и осем пийпълметрични системи. Разбиваме индустрията по този начин", каза Николова.
"Абсурдно е да се прави потребителски комитет, без да са поканени клиенти и рекламни агенции", коментира Екатерина Попова, управител на "Огилви енд Мейда". Тя уточни, че не е чула за създаването му, но й се струва нелогично да не са потърсени двата най-важни компонента на подобен комитет.
-----
Съветът за електронни медии поиска в края на миналата седмица Главната прокуратура, Сметната палата и Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол да извършат проверка във връзка с двата рекламни договора, сключени от БНТ с "Видео интернешънъл" и с "Пиеро 97".