Битката за пазара на маршрутните таксита

Битката за пазара на маршрутните таксита

Съвсем наскоро пазарът беше преразпределен, след като от досегашните 22 фирми, стопанисващи 38 линии, останаха само шест. Конкурсът определи за победители "ЕГ-6" ООД, ЕТ "Сиси-Т", "Карина СПС", "Борекс транс", "Ант Фарма" ООД и "Рана - МХ" ООД. Те ще обслужват линиите през следващите седем години, ако съдът не реши друго, тъй като спорът е отнесен към Софийския градски съд.

Преди конкурса големите играчи бяха "Борекс транс" и "Карина СПС", които държаха по седем линии. В "Карина СПС" съдружници са синът на бившия транспортен министър Вилхем Краус - Антон, и бившите футболисти Емил Костадинов и Стойне Манолов. Сега "Карина" добави към атрактивните си линии още две нови.

Не така стоят нещата с "Борекс транс". Фирмата се свързва с БСП заради участието в нея на общинския съветник от левицата Любомир Стоичков. "Борекс транс" губи печелившите си линии, като за сметка на това са й дадени пет не особено атрактивни. Самият Стоичков преди време заяви, че не е доволен от резултатите в конкурса и се закани да ги обжалва, но така и не се присъедини официално към колегите си.

Според твърденията на шофьори на маршрутки и взаимните обвинения на конкурентите борбата е между бившия председател на Столичния общински съвет Антоан Николов и Манол Велев, съпруг на депутата от БСП Весела Лечева. "Дневник" не ги откри за коментар. Справка в справочника "Апис" показва, че имената на двамата не фигурират в нито една от споменатите компании.

Интересното е, че досегашните печеливши линии на Стоичков отиват при "ЕГ-6". Конкуренти на Николов твърдят, че той стоял зад фирмите "ЕГ-6" и ЕТ "Сиси-Т", които спечелиха най-много маршрутни линии - "ЕГ-6" взе 11, а ЕТ "Сиси-Т" - девет, докато до момента са обслужвали само по една линия. Според правно-информационната система "Апис" дружеството е собственост на 18 души, които държат по 5.55%, но сред тях не фигурира името на бившия председател на Столичния общински съвет. Собственици на посочените компании отричат да са свързани с Николов и контраатакуват, че зад дружествата, обжалващи конкурса, стои Манол Велев.

Мотивите, с които недоволните атакуват конкурса, са

подменените конкурсни условия

Над 10 фирми заведоха делото в Софийския градски съд, то ще се гледа на 30 април.. Сред тях са "Селена", "Еко петролиум", "Сининвест", "Семо концерн", които не спечелиха нито една линия. Софийският градски съд обаче даде разрешение на кмета да сключи договор с новите превозвачи, въпреки че съдът не се е произнесъл по същество по делото.

Възелът се заплете и от намесата на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Тя беше сезирана от компаниите "Еко петролиум", ЕТ "Марвел - Марин Велев" и "Леонардус - Николай Божков". На 19 февруари КЗК постанови, че в конкурса за избор на нови маршрутни превозвачи в София има нарушения и той трябва да бъде спрян. Мотивът на антимонополното ведомство е, че процедурата е проведена в противоречие със Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК). Становището на комисията е, че в хода на конкурса Столичната община е въвела допълнителен критерий за оценка на кандидатите според броя на продадени билети и превозените пътници, с което е дадено предимство на превозвачите с най-много маршрути в София. КЗК не за първи път се занимава с маршрутките. През септември 2000 г. с решение №93 тя обяви за картел споразумението на 16 компании, експлоатиращи маршрутни линии в столицата. Поводът тогава беше повишаване на цената едновременно от 12 компании с 20 стотинки. Актът на КЗК беше отменен от Върховния административен съд (ВАС) миналото лято, но ценното в него въпреки това беше задълбоченият анализ на пазара и дяловете на участниците в него.

Пазарните дялове през 2000 г. според КЗК

-- - -

"Карина СПС" АД - линии 2, 3, 4, 6, 9, 16 - 17.1% пазарен дял

"Борекс транс"АД - линии 1, 7, 8, 12, 19, 25 - 17.1%

"Селмекс" ООД - линии 17, 24 и 33 - 8.6%

"Корект транс" ООД - линии 15, 23 и 26 - 8.6%

ЕТ "Маке - Юлия Василева" - линии 21 и 32 - 5.7%

ЕТ "Спаска Екова" - линии 14 и 30 - 5.7%

"Семо концерн" ООД - линии 10 и 22 - 5.7% "Рана - МХ" ООД - линии 19 и 27 - 5.7%

ВРК "Мургаш Кремиковци" - линия 37 - 2.9% "Рая - 98 МП" ООД - линия 29 - 2.9% "ЕГ - 6" ООД - линия 35 - 2.9% ЕТ "Светла - Новко Андреев" - линия 31 - 2.9% ЕТ "Сининвест-В. Илиева", линия 28 - 2,9% "Ант - фарма" ООД - линия 18 - 2.9% "Ди Ен Би - Травел комерс" ЕООД - линия 11 - 2.9% ЕТ "Марина - 94 - Румен Радев" - линия 5 - 2.9% "Ролита-97" ЕООД - линия 36 - 2.9% ЕТ "Виктори - Павел Кацаров" - линия 34 - 2.9%

- - - -

Всички фирми са 100% частна собственост, а КЗК е изчислила пазарните им дялове на база брой обслужвани линии. Антимонополна комисия твърдеше, че няма изгледи секторът да се върне към условия на нормална конкуренция: "Предвид мащаба на пазара (най-големия по рода си в страната) може да се заключи, че икономическата вреда от поведението на маршрутните превозвачи в София е сериозна."

Съдът обаче не прие тези заключения с мотива, че са недоказани. Магистратите решиха, че еднаквите цени на билетите не говорят непременно за картел и че липсват доказателства, че еднаквото пазарно поведение на превозвачите се дължи пряко на антиконкуретно споразумение за фиксиране на цените.

Ситуацията през 2004 г.

Този път КЗК не направи изчисления на пазарните дялове, но като се има предвид, че основният критерий е броят обслужващи линии, може да се пресметне, че има участници на пазара, които ще надхвърлят допустимите по Закона за защита на конкуренцията 30%. Комисията е категорична, че Столичният общински съвет ограничава свободното навлизане на пазара на услугата транспорт по допълнителни маршрутни линии на нови превозвачи, а вече опериращите се поставят в привилегировано положение. КЗК поставя под въпрос класирането заради, меко казано, странните критерии, по които е направено. "Сериозно нарушение е заложено и в предимството, което имат кандидатите, които до момента на конкурса са имали договори за превози, възложени от Столичната община. Те получават 40 точки, а всички останали получават по 10 точки."

Според комисията голямата разлика в точките между двата вида участници в конкурса лишава превозвачите извън столичния пазар на маршрутните превози да навлязат на пазара на територията на София. Това противоречи на целите на Закона за защита на конкуренцията - да осигури защита и условия за разширяване на конкуренцията и свободната инициатива в стопанската дейност.

Подобно сериозно нарушение според КЗК е и предимството на кандидатите със съдебна регистрация на територията на Столичната община. Те отново са с повече точки пред останалите участници. "Включването на съдебната регистрация като критерий за оценка на участниците в конкурса няма пряка или косвена връзка с начина, условията или качеството на участниците на предлаганите от тях услуги. Отново е налице субективно отношение - определени стопански субекти се поставят в привилегировано положение спрямо техните конкуренти."

КЗК обаче ще трябва да приложи сериозни доказателства, за да успее да убеди съда в твърденията си. Окончателно решение по делото може да се чака най-рано след две години. Дотогава резултатите от конкурса ще важат.

Какъв е залогът

Милиони безотчетни левове се въртят по маршрутните линии в София, затова битката кой да ги обслужва е толкова ожесточена. По информация на шофьори всеки един от тях е длъжен да дава между 100 и 300 лв. дневно на собственика на фирмата, а каквото изкара отгоре, остава за него. Натоварените маршрутни линии се обслужват от десетина буса, което прави дневен приход от 3000 лв. от една линия. Ако имаш пет печеливши линии, приходите възлизат на около 15 хил. лева дневно, пресмятат водачите. От тях само пет хиляди да е чистата печалба за 30 дни, това прави за собствениците 150 хил. лв. месечно, или близо 2 млн. лв. годишно.