Обществените поръчки - крачка към Европа за този, който може да я направи

Обществените поръчки - крачка към Европа за този, който може да я направи

Депутатите приеха изцяло нов Закон за обществените поръчки (ЗОП) на 24 март и ще влезе в сила на 1 октомври. Той все още не е публикуван в Държавен вестник.

Сега действащият закон беше подлаган често на критики и от възложители, и от изпълнители. Мнозинството от депутатите и представителите на изпълнителната власт са на мнение, че новият текст е по-добър и е синхронизиран с европейското право. Представители на бизнеса обаче смятат, че в новия ЗОП текстовете са буквално превеждани от директивите на ЕС и не са разбираеми, така че ще предизвикат спорове и недоумение при тълкуването им. Според тях имало и риск неясните текстове да бъдат предпоставка за корупционни практики. Председателят на парламентарната икономическа комисия Валери Димитров опита да разсее съмненията, като обясни, че към закона ще има правилник за прилагането му, който ще даде отговори на неяснотите.

В синхрон с европейската практика за големите обществени поръчки праговете се вдигат трикратно

Те вече ще бъдат: над 1.8 млн. лв. (всички посочени суми са без ДДС) за строителство, над 150 хил. лв. за доставки и над 90 хил. лв. за услуги. Предвиждат се и диференцирани прагове при изпълнение на поръчката в чужбина. В тези случаи долните граници са за строителство над 5 млн. лв. и над 250 хил. лв. за доставки и услуги. За процедурата под тези прагове ще бъде приета наредба от Министерския съвет, обясни Валери Димитров. Досега процедура се откриваше в случай, че стойността на поръчката е над 600 хил. лв. за строителство, над 50 хил. лв. за доставки и над 30 хил. за услуги. А отделно наредба дава право на по-облекчена процедура под тези прагове. Когато поръчката е за проектиране, прагът ще е 30 хил. лв. Досега подобен регламент не съществуваше. Представители на бизнеса определят вдигането на праговете като добра новина. То би трябвало да доведе до ограничаване на корупцията и на безсмислените процедури, както и до разумно разходване на парите на възложители и кандидати. Проблемът обаче е с прозрачността - как ще се контролира дали под праговете се обявяват поръчки или, както често е било досега, сделките ще се сключват без публичност. Друга новост е, че

гаранцията за изпълнение се намалява от 10% на 5%

Депозитите на отстранените кандидати, както и на всички останали при прекратяване на процедурата, ще се освобождават в срок от три работни дни след изтичане на срока за оспорване на решението на комисията за оценка и класиране на офертите. Гаранциите на класираните кандидати също се освобождават в срок от три работни дни след сключването на договор. Притеснителна новина за мнозина предприемачи е, че заради тройно по-високите прагове и гаранциите ще са чувствително по-високи.

Създава се арбитражен съд за спорове по обществени поръчки Председателят му ще се определя от правителството. Всеки възложител ще може да предлага да се подпише арбитражно споразумение. Предприемачите са единодушни, че това е положителна промяна, защото ще се облекчи процедурата по обжалване и изходът на делото ще е ясен до три месеца. Арбитражното производство позволява на всички участници в процедурите по ЗОП да предявяват претенции през цялото време на реализация на поръчката - от обявяването й до след сключването на договор по нея. Всяка страна ще може да излъчва арбитър, на когото има доверие. Така ще отпаднат съмненията за корупция при решаване на спора.

Възложителят ще има право да иска писмено обяснение в тридневен срок от кандидат, който предлага 30% по-ниска цена от средната, предложена от участниците в конкурса. Целта на този текст според депутатите, е

избягване на самоцелното предлагане на нереално ниски оферти след което спечелилият подписва анекс и крайната сума на поръчката се оказва много по-голяма от прогнозната.

Според новия закон обект на поръчки по ЗОП ще бъдат и доставки на стоки по списък на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата, одобрен от правителството. Възложителите от водоснабдяването, енергетиката, транспорта и пощенските услуги също ще могат да извършват доставки по този специален списък. Така би трябвало да се ограничи търгуването по ЗОП с всевъзможни неборсови стоки - от лимузини до рентгенова техника - на стоковите борси.

Парламентът гласува

преференции за малкия и средния бизнес

Според тях при оценяване на офертата на кандидат, който е малко или средно предприятие, предложената от него цена ще се приема за най-ниска, когато надхвърля предложената най-ниска цена от друг от кандидатите с определен процент. За поръчките, възлагани през 2004 г. (това ще важи за последните три месеца), офертата не трябва да надвишава с 15 на сто най-ниската цена, за 2005 г. - с до 10%, за 2005 - с до 5%. За 2007 г. преференции няма да има.

Преференциите ще се ползват само когато в процедурата участват фирми от държави, с които България няма договор за равен достъп на компаниите. Целта е предприятията да се предпазят от дъмпингови оферти, каквито най-често идват от турски и китайски фирми.

Процедурите по ЗОП вече няма да се контролират от дирекция "Обществени поръчки" към Министерския съвет, ръководена от министър Димитър Калчев.

Създава се агенция към Министерството на икономиката

Директорът й ще се назначава от министъра на икономиката. Устройственият правилник на агенцията трябва да стане факт до два месеца от обнародване на закона в Държавен вестник. Законът дава на агенцията силни контролни функции и надеждите на бизнеса са тя наистина да ограничи корупцията при провеждането на процедурите. Издръжката на агенцията се формира от бюджетни средства и от приходи от собствена дейност - участие в международни проекти и програми, дарения и помощи, рента и др. Възложителят ще бъде длъжен да информира агенцията за всеки договор за вписването му в 7-дневен срок от сключването му в Регистъра. Сега срокът е 14-дни, но никой не го спазва - подават се неверни или непълни данни, едва трима служители отговарят за въвеждането на информацията. Новият ЗОП предвижда по-високи имуществени санкции за неизрядните възложители. Възложителите, които не са открили процедура по закона, ще бъдат глобявани от 10 хил. до 50 хил. лв. Институциите, които не са открили процедура по договаряне със или без обявление, а са били длъжни да го направят, ще се наказват с глоба от 5 хил. до 20 хил. лв. При прекратяване на процедура без достатъчно основания за това възложителят ще се санкционира със суми от 500 до 1000 лв.

Предприемачи подложиха на силни критики текста, според който възложителите от секторите водоснабдяване, енергетика, транспорт и пощенски услуги ще откриват процедури на договаряне без обявление. Той ще действа в случай че "за кратък период възникнат благоприятни условия за доставка на цени, по-ниски от пазарните, включително при разпродажба на имущество на търговски дружества, обявени в ликвидация или несъстоятелност". Предприемачи питат как да се тълкуват понятията "пазарна цена" и "кратък период". Според тях това е вратичка за възложителите да сключват директно договори с кандидати, които им предложат по-ниски цени от тези в откритата процедура по договаряне. Валери Димитров твърди, че няма такава опасност, тъй като разпоредбата важи само за случаите на несъстоятелност и ликвидация.

Други критици посочват, че е слабост фактът, че ЗОП препраща към множество подзаконови актове.

- - - - - - -

Изцяло отпадат от обхвата на ЗОП:

- поръчки от областта на сигурността и отбраната. Там ще се сключват офсетни споразумения. Депутатите дефинираха, че това са договорите, при които изпълнител на обществена поръчка се задължава пред възложителя да извърши определени инвестиции. Сделките ще се регламентират с наредба на Министерския съвет.

- възложители, предлагащи далекосъобщителни услуги. В крайна сметка народните избраници решиха, че до присъединяването ни към евросъюза на този пазар ще е създадена реална конкуренция и че повторно включване и изключване на далекосъобщителните оператори от обхвата на ЗОП ще им навреди повече. Европейската практика е тези възложители да не откриват процедури по ЗОП.

- лекарствата, частично или напълно финансирани от здравната каса. За целта касата ще напише наредба за реда и условията за договаряне на тези специални лекарства. Тя ще бъде одобрена от Министерския съвет.

- - - - - - -

Дичко Прокопиев, гл. изп. директор на “Енемона” АД:

Целта е новите текстове да улесняват кандидатите и те да са в съответствие с европейските директиви. Смятам, че увеличаването на праговете на практика ще стесни кръга на участниците в търговете. За малкия и средния бизнес ще бъде по-трудно да участва в обществените поръчки, защото разполага с ограничени средства. Като цяло подкрепяме промени, които ще приведат законодателството ни с изискванията и условията на ЕС.

Мариана Печеян, прокурист във "ВСК Кентавър" ЕООД:

Нормално беше повишаването на праговете за възлагане на поръчки, сега те се доближават до тези в ЕС. Относно "преференциите" за малкия и средния бизнес съм скептична. Смятам, че ще се предизвика още по-голяма корупция за спечелването на поръчките, защото обемите им ще са в пъти по-големи от досега. Проблем е и че обхватът на преференциите се ограничава, защото според измененията в Закона за малките и средните предприятия до 90% от българските компании ще попаднат именно в тази група. Отново ще се получи еднакво конкурентна среда, а важен е и проблемът какви ще са критериите за избор на една или друга малка фирма в международни търгове. Надявам се не само на теория, но и на практика Агенцията по обществените поръчки да има реални контролни функции. Относно опцията доставки по ЗОП да се осъществяват през стоковата борса мнението ми е, че това не трябваше да се допуска. Така само се оскъпява поръчката, защото фирмите трябва да плащат комисиона на брокерите.

Като цяло обаче за мен в ролята ми на ръководител на голяма фирма новият ЗОП е добър, защото ще дава възможност на дружествата, които искат и могат да работят, да печелят процедурите. С присъединяването ни към ЕС повечето ни производители ще фалират, защото не отговарят на европейските стандарти за екология, качество и т.н. Промените в ЗОП ще дадат възможност именно на добрите фирми, които сега ще станат малки, но работят качествено, да печелят конкурсите. Досега се гледаше само на цената. Доволна съм и от факта, че ще има пред кого да се жалвам преди и по време на процедурата, вече има Агенция и Арбитражен съд, а няма гласът ми да остава "глас в пустиня" и делата да се точат с години.

Здравка Сафари, президент на "Визател":

Повишаването на праговете по ЗОП беше очаквано, тъй като в ЕС те са пет път по-високи. Изключително съм доволна от предвидения арбитраж. Сега обжалването става изключително бавно и мудно, още повече че ако един от участниците в процедурата обжалва, се спира изпълнението на договора. Важно е обаче, за да се гарантира ефективността на новия ЗОП, той да е добре обвързан с поднормативните актове, за да не се оставят "вратички" за недобросъвестните възложители и изпълнители.

Петър Миланов, президент на охранителната компания "АСО Пирели": Предвидената в новия ЗОП опция кандидатите да подават жалба пред районните съдилища, а не пред ВАС, и създаването на Арбитражен съд за решаване на спорове по обществените поръчки, са изключително добри решения. Те ще дадат възможност да се ускори процесът на обжалване, а не да се проточва с години, като през времето до произнасяне на съда спечелилият кандидат да няма правото да изпълни поръчката. Намаляването на гаранцията за участие от 10% на 5% също ще облекчи много изпълнителите на договори по ЗОП, защото ще освободи оборотни средства на бизнеса, особено като се имат предвид тройно по-високите прагове, които приеха депутатите. В страните от ЕС тези гаранции са между 1 и 4%. Преференциите за малкия и средния бизнес също са положителна промяна в закона, защото в много търгове тези компании ще имат предимство пред вносители от държави, които подбиват цените на нашия пазар.