Масовото "наедряване" променя дизайна на предмети от ежедневието

Масовото "наедряване" променя дизайна на предмети от ежедневието

Увеличаващият се процент на хората с наднормено тегло бавно променя дизайна на всичко около нас, пише онлайн изданието на I.D. Magazine в статия, която анализира бума на индустрията за “извънгабаритни” потребителски изделия и продукти.

Няма аспект от ежедневния ни живот, който да не е повлиян от растящия брой на хора с излишни килограми. Наднорменото тегло не е тема, над която дизайнерите размишляват често, но тази тенденция може да предизвика фундаментална промяна в спецификациите на предмети, които използваме всекидневно, казва за изданието Том Кели, шеф във фирмата за дизайнерски решения IDEO.

Корпоративна Америка вече прегръща тенденцията. Една от първите фирми, започнала да работи предимно за тежки клиенти в края на 80-те, е Amplestuff, която предлага над 100 "коригирани" продукти като домашни кантари, отчитащи до 450 килограма, по-големи чадъри и удължители за колани на самолетни седалки.

Бизнес нишата, в която работи Amplestuff, вече е достигнала такива размери, че привлича вниманието на списание Forbes, което наскоро публикува серия от статии със съвети за хора, които искат да инвестират в компании, добре позиционирани за XXL бума, и анализи на цената, която американският бизнес плаща ($12 млрд.) за здравословни проблеми, причинени от пълнотата на служителите си.

Предметите от ежедневието ни не стават по-големи, защото го искаме, а защото ни трябват в този "екстра" размер, отбелязва I.D. Magazine. Американците днес са по-едри не само защото ядат повече, но и защото производителите на храни са по-добре осведомени за ефекта, който различните съставки и техните комбинации имат върху силуета на тялото. Evenflo, производител на бебешки седалки за автомобил, е наел IDEO да приспособи продукта им за новите "Буда бебета", които са с средно 50 процента по-едри от предишното поколение.

За разлика от сферата на маркетинга, където всичко се подчинява на средностатистическия клиент, дизайнерите трябва да имат предвид потенциалните потребители и в двата края на спектъра. Един офис стол на пример трябва да еднакво удобен за 100-килограмов мъж и за 37-килограмова жена. В повечето случаи те се задоволяват със спецификации, които отговарят на ергономичните потребности на 90 процента от населението, казва дизайнерът на столове Нийлс Дифриънт.

Вместо обаче да се създават специални продукти за наднормените, не може ли дизайнът да се използва срещу напълняването? Smart Design е една от фирмите, която направи стъпка в тази посока с гама от готварски съдове с индикирани порциони. Дизайнери, обезпокоени от липсата на физическа активност при децата, са създали концепции за телевизори, които се захранват от велоергометър и джойстици за видеоигри, които раздвижват всички мускулни групи.

 

- - - - -

Колко струват няколко килограма в повече на корпоративна Америка?

Изгубена индустриална продуктивност (включват се стойността на пропуснати работни дни, посещения при лекар, непълноценни работни дни и отпуски по болест за 1994) - $3.93 млрд.

Пропуснати работни дни - 39.3 млн.

Посещения при лекар за здравни проблеми, свързани с наднормени тегло - 62.7 млн.

Оборот на продукти и услуги за отслабване - $33 млрд.

 

Как се променят размерите?

 

Средна площ на супермаркет

през 1972 - 2233 кв.м

през 2000 - 4087 кв.м

 

Средна площ на жилището

през 1973 - 141 кв.м

през 2001 - 195 кв.м

 

Стандартна кутия Budweiser:

през 1939 - 354 мл

през 2002 - 236-709 мл

 

Хамбургер на Burger King

през 1954 - 121 г

през 2002 - 136-391 г

 

Дамски обувки

през 60-те - 35.5-36

през 70-те - 38

през 80-те - 39-39.5