Конкурентоспособност

Конкурентоспособност

Преди десетина години една френска фирма стъпи на българския пазар и дръзна „на краставичар краставици да продава". Днес тази фирма е единствената национална марка за млека с богато портфолио от продукти.

Както се досещате фирмата е Danone. Подобни са историите на Coca-Cola, McDonalds и много други чужденци, които въпреки че не познаваха пазара и потребителите с времето доказаха, че се приспособяват бързо и че се справят много по-добре от българските фирми на собствената им територия. Разковничето на техния успех се крие в умението им да се конкурират.

Конкурентoспособността е единственото качество, което може да осигури добра позиция и дълъг живот в развит пазар. Не случайно тя е един от основните критерии за присъединяване към ЕС, един от най-развитите пазари в света.

Какво значи да си конкурентоспособен? За една фирма това означава тя да може да завладява и отстоява пазарния терен, който си е определила като цел. Може да не си най-големият в дадена индустрия, но все пак да бъдеш изключително успешен и стабилен бизнес.

За да си конкурентен, са нужни три неща. Да имаш уникално предимство (продукт или начин на неговото предлагане), да имаш достатъчно добри бизнес умения и да познаваш своята територия и силата си на тази територия.

Конкуренцията е състезание. Успехът се гарантира от уникално предимство пред конкурентите. Уникалното предимство на Роналдо е умението му да вкарва голове. Това негово качество е предпостaвка за отлична спортна кариера.

Уникалното предимство на Danone е умението да използва високи технологии при производството на мляко. Това предимство й позволи да пусне на пазара продукти с по-висока трайност от своите конкуренти и направи възможно национално покриване на българския пазар.

Такова силно предимство не гарантира успех, ако фирмата няма добри общи бизнес умения. За фирмата уменията са като добрата спортна форма за футболиста. Роналдо не само умее да вкарва голове, но има и необходимата издръжливост 90 минути да тича по терена, да помага на съотборниците си и да се бори за топката. Неговите голове щяха да бъдат далеч по-малко, ако само чакаше пред противниковата врата някой съотборник да му подаде точен пас.

Една фирма трябва не само да развива уникално предимство, но също трябва да умее да управлява своите финанси, да си осигурява най-добрата суровина, да привлича и задържа най-добрите хора, да може да дистрибутира и маркетира своите продукти. Само с технология Danone нямаше да успее.

Тя изгради мрежа за изкупуване на качествено мляко, непрекъснато наема и обучава добри специалисти, изгради собствена дистрибуторска мрежа, за да гарантира доставката на качествен продукт до всяка точка и постоянно предлага и рекламира нови продукти, които стимулират търсенето.

Но Danone не владее целия пазар. Тя е решила да играе на национален мащаб, за да има достатъчно печалби за финансиране на активна развойна дейност. В нейния бранш има и множество регионални играчи, някои от които имат много добри позиции. Те са печеливши, защото нямат големи инвестиции в развитието на нови продукти. Тeхният фокус е в създаването на по-стабилни, дори лични отношения с местните животновъди, магазини и регионални дистрибутори.

Danone не може и не желае да навлезе толкова надълбоко на пазара. Регионалните производители са конкурентни на това игрално поле, защото имат уникално предимство, което е комбинирано с добри общи бизнес умения.

Защо е важна конкурентоспособността? Българският пазар за почти всяка стока или услуга се развива с все по-бързи темпове. Има голям брой конкуриращи се фирми и решаващата роля е тази на крайния клиент, който е свободен да избира най-доброто за себе си.

В конкурентен пазар не е достатъчно да произвеждаш добър продукт или услуга, защото и твоите конкуренти предлагат добри стоки. За да растеш стабилно и продължително, трябва да си по-добър от конкуренцията в това, което търсят клиентите. Българските фирми започват едва сега да се учат да бъдат конкурентни. Не случайно няма наши фирми от класата на Coca-Cola и McDonalds.

Доскоро беше вярна максимата „няма защо да се караме, има място за всички" и беше достатъчно да можеш да произвеждаш и да продаваш - това са критериите на гладния пазар в преход. Петнадесет години по-късно вече няма място за всички желаещи. Българските фирми е време да излязат от своята самовглъбеност и да започнат да се съизмерват с конкурентите си.

Един бизнес е добър, когато е по-добър от конкурента, а не сам за себе си.

Подобно на спорта и в бизнеса участието в по-голямо състезание развива по-добри умения. Световните играчи се справят по-лесно на нашето национално състезание, защото са калени в битки с много по-висока сложност, знаят как да планират силите си и кога да атакуват.

Преди много, много години един български предприемач пусна на пазара Via, българската напитка с екстракт от бъз. На пръв поглед имаше всичко необходимо за успех - уникален продукт, близък до българския вкус, относително добра дистрибуция, много реклама и промоции. Но не му стигнаха силите, за да наложи продукта на пазара, а и в "дисциплината" безалкохолни напитки е почти невъзможно да спечелиш само с един продукт (дистрибуцията е нерентабилна).

Така, почти десет години по-късно световният състезател Coca-Cola пусна на пазара подобен на Via продукт, Fanta Madness, по време, когато потребителите бяха готови да приемат "допълнителни" вкусове и като част от голямо, познато портфолио продукти, което вече има национална дистрибуция.

Във все повече дисциплини от нашето национално състезание ще влизат европейски и световни състезатели, с които борбата няма да бъде лесна.

Но съревнованието с тях прави българските фирми много по-добри играчи. Не случайно най-конкурентните български фирми са в козметиката и перилните препарати. От самото си създаване "Фикосота" се състезава с гиганти като Procter&Gamble и Uniliver. За "Арома" и "Рубела" едни от основните конкуренти са LOreal и Wella, световни шампиони в козметиката. Във все повече дисциплини наши състезатели ще излизат на европейски и световни първенства.

Колкото повече се състезаваме, добрите играчи ще стават по-добри, а не толкова добрите ще отпадат (такива са правилата на играта). Причината повечето гръцки фирми, калени на пазар, подобен по големина на нашия, да са по-добри от българските е, че се състезават от много по-отдавна със световни играчи и вече имат своите европейски състезатели.

Днес гърците спечелиха европейската купа, утре можем да бъдем ние, ако тренираме много и избираме умно треньорите и съперниците си.

Конкурентоспособността е бъдещето на българските фирми. Колкото по-рано един бизнес се научи да се състезава и да побеждава, толкова по-рано ще се научи да отстоява пазарните си позиции и ще може да се развива на все по-големи пазари. Колко бързо ще се появят български фирми на европейско и световно ниво зависи само от това колко бързо ще се научим да се състезаваме на големи първенства.