"О, спомняте ли си, госпожо" или за пътя между грамофонната плоча и дигиталната музика
- Защото си помислих, че моите деца, които са на 9 години, слушат музика само от дискове, знаят какво е касетофон, но никога не са чували за грамофон.
- Защото си помислих, че днешните тийнейджъри едва ли са виждали грамофон, със сигурност няма да са наясно какво е това винилова плоча и мечтаят да имат последния минимодел на iPod.
- Защото аз самата не помня магнетофоните, правех записи на касетки, а сега си даунлоудвам MP3-ки.
- Защото моите родители имаха страхотни плочи, а сега слушат старите ми касетки и нямат никаква представа какво е това МР3.
- И защото така стигам до дядо и баба, които са танцували на “О, спомняте ли си, госпожо”, а плочата се е въртяла, докато игличката не я издраска напълно...
Тези дни някъде из мрежата попаднах на едно изследване, направено от Jupiter Research, в което се твърди, че продажбите на дигитална музика в Съединените щати ще достигнат 270 млн. долара през тази година. Увеличението е повече от два пъти в сравнение с изминалата 2003. Приходите ще нараснат до 1.7 млрд. долара към 2009, което прави 12% от общите разходи на потребителите за музика. Авторите на доклада твърдят, че в краткосрочен план потребителите ще продължат да даунлоудват парчета, преди да си купят диска. В дългосрочен план те предричат печалбите от абонамент за дигитални услуги да надхвърлят тези от даунлоудите. Според изследването на Jupiter Research доставките на МР3 плеъри за САЩ ще се увеличат повече от два пъти и ще надхвърлят 5 милиона.
Тези числа на първо четене означават поне няколко неща:
1) Музиката, която е стара колкото света (според мен), естествено следва хода на информационната революция и неминуемо се адаптира към high tech стандартите на обществото ни.
2) Звукозаписните компании, които днес доминират пазара, определено трябва да променят начина си на работа, като се водят от логиката на развитие на високите технологии, а и трябваше да се досетят навремето, когато си правехме записи от радиото.
3) Дисковете вече са поели своя път на изчезване, както плочите и касетите преди тях, като периодът на забрава ще е много по-къс и безкомпромисен.
4) Истинската конкуренция между производителите на МР3 устройства тепърва предстои, което означава и прогноза за намаляване на цената им.
5) За музикантите и техните издатели естествено стои трудно решимият въпрос с авторските права (тази тема ще е обект на отделен материал).
Днес може да се каже, че дигиталният музикален пазар е доминиран от плеърите на Apple Computer. Но в никакъв случай не може да се твърди, че дигиталният музикален пазар е окупиран единствено и само от iPod устройствата. Amazon.com докладва за над сто вида МР3 плеъри на цени от 100 до над 500 долара, като различната цена отразява разликата най-вече в паметта на устройствата. Сред най-скъпите модели е 40GB iPod. Дори и той обаче все още не е съвместим с РС и няма да бъде поне до следващата година, което си е очевиден недостатък. Японският гигант "Сони" с устройството си Vajo pocket е сред основните конкуренти на Apple. Плеърът е снабден с твърд диск 20GB, който събира поне според производителите над 13 000 песни. "Сони" се надява да повтори успеха на Walkman, който беше мечтата на запалените меломани за преносимо музикално устройство преди 20-ина години. Въпрос на време е да видим дали относително по-ниската цена - около 400 евро, ще е достатъчен аргумент за най-страстните почитатели на музиката да предпочетат Vajo pocket. В надпреварата между гигантите, която със сигурност ще става все по-остра, се включват и 30GB Creative Nomad Zen Xtra и 20GB iRiver. Според специалисти и познавачи първият плеър привлича с добро качество на саунда, продължителен живот на батерията и по-ниска цена от 250 долара. iRiver има flash памет, FM тунер, може да записва глас, както и МР3 директно на плеъра, позволява ви да слушате до 16 часа музика, а цената му е около 200 долара.
Съвременните high tech музикални устройства радват и ще радват със сигурност милиони почитатели на музиката по света. Но в същото време те силно безпокоят официалните власти. Броени дни преди представянето на миниплеърите iPod на 24 юли тази година Министерството на отбраната на Великобритания официално включи устройството в списъка на рисковите за сигурността високотехнологични играчки. iPod попадна сред забранените за военните, защото е устройство с голяма памет и възможност да се свързва (USB) с компютър.
Военните, както и шефове на големи компании се опасяват, че подобни безобидни играчки, попаднали не случайно в ръцете на крадци на информация, могат да се превърнат в опасно оръжие за източване на данни от системата...
Всичко на този свят има и противници, и защитници. Независимо от всякакви догми и забрани светът се е развивал и ще продължи да се развива. Музиката не прави изключение!