Забраната на забрадките в турските и френските училища - Вашите мнения...

Забраната на забрадките в турските и френските училища - Вашите мнения...

Публикуваме мнения на форумисти от дискусията "Забрадки и демокрация"

---

Sepia(Sepia)- Забрадки и демокрация

По повод законите за забрана на забрадките в Турция и Франция, предлагам малко по-обща тема: етично ли е да се възпитават демократични ценности чрез използуване на недемократични методи?

.(Spand) - Сепиа

Опитвай се да не смесваш нещата. Разбира се, че щом искаш да ходиш със забрадка, никой не трябва да ти пречи, особено със закон. Но, когато ходенето ти със забрадка е носител на един друг смисъл, например опит за налагане, бавно и постепенно,на една ценностна система, която, така или иначе, е дълбоко недомократична, нетолерантна и застрашителна, то тогава забрадката наистина е опасност. Опасност, която трябва да бъде контролирана и неутрализирана...

Това го е разбрал още Ататюрк. И е забранил забрадката, не от анадолкска диващина, а поради далновидност. Много добра далновидност.

Убеден съм, че ме разбираш. Нали?

Aви - Забрадки и демокрация

Аз съм част от едно средностатистическо източноправославно българско семейство, но не съм източноправославен. Не съм християнин дори. Преди време, поради няколко причини, натрупани в времето, се отрекох вътре в себе си от християнството. Започнах да изучавам най различни религии, по едно време сериозно бях започнал да посещавам събирания на вишнари, и кришнари, щях да ставам хиндуист.

Ще признаете, че за да бъде един човек духовно балансиран и уравновесен в действията си, се нуждае от религия, или най-малкото някаква житейска философия. В същото време обаче, аз не спрях да се занимавам с изследванията си върху най различни световни религии. Изучавах и ислямът също, даже бях на крачка да отида при някой имам, за да видим как мога да стана официално мюсюлманин.

Както някои от вас вече знаят, аз съм историк, по същото време бях започнал да правя изследвания върху "пра"-българите. Постепенно научавах все повече и повече за Тангризма. Бях зашеметен! Колко древна религия е тя и колко отворена и толерантна към всички различни култури е тя. Не отстъпва на хиндуизма, превъзхожда християнството, а дори и исляма, която все пак е (отново подчертавам) най миролюбивата религия. Постепенно се отдадох на тази философия (така я наричам, в момента просто не мога да намеря шаман да ме посвети, по мой данни все още трябва да има поне 5 шамана, може би един от които в България, другите в Татарстан и Чувашия). Сега заявявам, че съм Тангрист, ако ще и да съм последния... За да се чувствам добре, направих един олтар в къщи, точно според описанията, даже извърших ритуалът по осветяване на олтара. Нося си отскоро и една розетка с свещените знаци. Чувствам се добре! Това обаче в никакъв случай не ме прави по лош гражданин на нашето общество, напротив дарява ме с един по друг поглед върху нещата и принципна позиция.

Мисълта ми е следната: забрадките са религиозен символ. Вярващата мюсюлманка има пълното право стига да иска, да се забради. По този начин тя ще се доближи до душевния мир, които търси. Представете си да ви забранят да носите любимия си кръст, които ви пази от злини. Никак не е хубаво! Още повече, че претекстът е, че иначе проявавате нещо като бунт, и ще бъдете враг на държавата в такъв случай. Tова се отнася до всички религиозни символи от цял свят. Единственото с което те може да бъдат свързани, е само с съответната личност и душевният й мир.

Религията по никакъв начин не може да се свърже с политиката, единствено с обществената активност, но не повече. Тук говоря за която и да е религия. Който смесва религия с политика не е истински вярващ, целите му са други, а резултатът винаги ще е негативен.

rumen (анонимен) - islam

az sam bulgarski (slavianski) musulmanin. izrastnal sam s red unizenia po adres na moita religia i sam prezivial shirok diapazon ot konfliktni chuvstva kato rezultat. poniakoga ironichno sam si mislil kak sega tarpim sashtata nespravedlivost koiato sa tarpeli hristianite i evreite kato vtora klasa grazdani v Osmanskata imperija i kak sveta ne se e promenil v 21 vek, i izglezda mnogo tezko shte se promeni izobshto.

Мnogo ot slavianskite musulmani sa se izselili ot Bulgaria v edin ili drug period sled nezavisimostta ot Osmanskata imperia, no i mnogo sme ostanali, i az sam mnogo gord sas svoite dedi che sa ostanali zashtoto tova znachi che te sa bili dalnovidni i sa viarvali v savmesten zivot osnovan na vzaimno razbirane, tolerantnost, uvazenie, podkrepa i v kraina smetka bratstvo. az sam izrastnal v takava sreda kadeto sam se radval ednakvo na pechenoto bairamsko meso i na sharenite iaica, kadeto ne e imalo razlika mezdu lelia Staika i lelia Alie.

islama kato religia ne e agresivna i netolerantna, no kakto vsiaka religia, tia poniakoga stava instrument za postigane na politicheski celi. v zarazdaneto si, celta na islama bila da osvobodi horata ot sueveria i da gi stimulira da razmishliat svobodno (koito e chel korana, znae za kakvo govoria). ideaita za edin bog e centralna kakto v hristianstvoto i udeistvoto, a sashto taka viarata v ucheniata na Moisei, Isus, i predishnite bozii pratenici.

segashnite teroristi nai chesto prinadlezat na edna secta koiato vodi nachaloto si v Sauditska Arabia i se naricha Vahhabisam--sectata e nova i procenta musulmansko naselenie koeto se abonira za ideite na tazi secta i mnogo malak, a samite teroristi sa neznachitelno malcinstvo v malcinstvoto Vahhabistka secta. No te sa neznachitelno malcenstvo v malcenstvoto koeto varshi znachitenli zlini. za hora koito veche ot deca sa naucheni da asociirat islama s nasilie, kakto sme ucheni nie ot komunisticheskite godini oshte, edin incident na edna shepa hora e dostatachen da si izvedem zakluchenie za cialata religia koeto zakluchenie e veche izvedeno a priori i e chast on nalozenanta ni mentalna shema ot obrazovanieto i/ili vazpitanieto.

kolkoto do nespravedlivostta na Osmanskata imperia--nespravedlivostta ne idva ot islama, a ot burokratichnata sistema na imperiata koita e izpolzvala islam samo kato politicheski instrument na kontrol.

Виниций(Vinicius)- Проблемът е изместен

Чакайте, струва ми се, че изместваме проблема. Нима някой смята, че (справедливата) забрана на открити религиозни символи в училищата във Франция е агресия срещу религията по принцип? Ни най-малко, става въпрос за агресия срещу прорастването на религията в ежедневието на френските деца и особено за една такава агресивна форма на религиозност, каквато е ислямът в своя фундаменталистки вариант днес. Забраната за това е напълно демократична, защото НЕ ОГРАНИЧАВА обществената свобода, а се грижи за избягването на едно ЕВЕНТУАЛНО НЕЙНО БЪДЕЩО ОГРАНИЧАВАНЕ, което може да се развие на фанатична основа.

Вики (анонимен)- Забрадки и демокрация

Живея в Швейцария. Съпругът ми е учител на дечица от 3 -4 клас. Края на юни месец отидох с него и класът му на целодневната екскурзия. Времето беше хубаво и екскурзията беше на едно езеро, покрай което имаше всички условия за плаж.Радостта на децата беше невероятна и те почти цялото време скачаха от трамплините, плуваха, или просто играеха във водата. С изключение на едно момиченце - Ариана. Тя беше мюсюлманка и не й беше разрешено да се съблече по бански. През целия ден наблюдавах внимателно това дете - то се чувстваше самотно, неудобно и различно- по някакъв начин, който едва ли разбираше- от другите деца.Виждах как едновременно в него се борят желанието да бъде дете като всички останали и страхът от евентуалното наказание, ако наруши определените норми.

Повярвайте ми, наистина е тъжно да се сблъскаш очи в очи с подобна ситуация.

В тоя смисъл, мисля че забраната във Франция съвсем не е недообмислена. Това е една възможност децата, каквото и вероизповедание да имат - да се чувстват еднакви с другите.

---

Обратно към дискусията във форума