Проектът за конвергенция и стандартите за обучение
В последните години този проблем, по много причини явяващ се непреодолим, започна отчасти да се разрешава по пътя на широкото поддържане от страна на световната счетоводна гилдия на така наречения проект за конвергенция на моделите на счетоводната отчетност. Понятието "конвергенция" произлиза от латински език и в буквален превод означава "приближаване". В този си аспект думата е емблематична за поставената цел - да се търси приближаване на счетоводните системи, така че да се постигне сходство. Същността на проекта се изразява в интензифициране на процеса на сближаване на отчетните модели, изразяващо се фактически в сближаване на системите от национални стандарти на водещите държави с международните счетоводни стандарти, така че да се стигне до взаимно приемлива за всички световни инвеститори обща рамка за счетоводна отчетност и конкретни изисквания към финансовите отчети. От началото на 2005 г. компаниите от страните - членки на ЕС, които желаят да се листват на фондовите борси, следва да изготвят консолидираните си финансови отчети по международните счетоводни стандарти. Паралелно със страните от Европейския съюз Австралия също активно се включи в новите процеси - на 3 юли 2002 г. австралийският съвет за финансови отчети (Financial Reporting Council) също одобри прилагането на международните счетоводни стандарти. Това са две решаващи събития, идващи от две различни школи в счетоводството, които събития потвърждават идеята, че на съвременния етап конвергенцията в счетоводството може да бъде постигната чрез развитието на международните счетоводни стандарти. Процесът на конвергенция всъщност в значителна степен се изразява в сближаването на US GAAP и МСФО. Проблемите, свързани с противоречията между МСФО и US GAAP, се коренят в различните подходи към същността и логиката на регулиране, заложени в рамките съответно на континенталния и англо-американския модел на отчетност (да отбележим, че по тези въпроси Великобритания заема позициите на континенталната школа). Представителите на континенталната школа считат, че основа на стандартите трябва да са принципи с ограничени указания по тяхното прилагане, докато американците ратуват за правила с по-детайлни указания за тяхното прилагане. Континенталният подход се базира на изповядваната от британските специалисти концепция за вярното и честно представяне, американският подход предполага по-силна регулируемост (не случайно британците имат около тридесет национални стандарта, а американците около 160). Изработването на обща позиция по отношение на конвергенцията на моделите на счетоводна отчетност се осъществява главно по пътя на координация и тясно взаимодействие на експертите на Съвета по международни счетоводни стандарти и Международната организация на комисиите по ценни книжа. Втората критична точка, свързана с признаването на международните счетоводни стандарти като унифицирана и всеобщо призната счетоводна база, се явява отсъствието на подробни интерпретации, имащи за цел да дадат примери за прилагането на стандартите при конкретни ситуации (счита се, че по този параграф най-добри са американските стандарти). Разработката на разяснения още отдавна беше призната за едно от приоритетните направления в дейността на Комитета по междусчетоводни стандарти, но едва през 1996 г. беше взето решение за създаване в рамките на Комитета по международни счетоводни стандарти на Постоянен комитет за разяснения (Standing Interpretations Committee - SIC). Тази дейност ще бъде съществено интензифицирана в близките години. За да се интензифицира работата по стандартизиране на отчетността, специалистите от Международната федерация на счетоводителите и на Комитета по международни счетоводни стандарти взеха решение за съществено преструктуриране на комитета и повишаване на неговата финансова независимост, което доведе до формирането на Съвет по международни счетоводни стандарти (International Accounting Standards Board - IASB), чиято основна задача на настоящия етап е преработката на действащите в момента международни счетоводни стандарти в съответствие с препоръките на експертите от Международната федерация на счетоводителите и Международната организация на комисиите по ценни книжа. Една от първите задачи от дейността на Съвета по международни счетоводни стандарти беше приемането на съществуващите международни счетоводни стандарти така, както са оповестени от предишния Комитет по международни счетоводни стандарти. Съветът по международни счетоводни стандарти одобри следната резолюция:
· Всички стандарти и разяснения, публикувани съгласно предишния учредителен документ, продължават да са приложими, докато не бъдат изменени или отменени. Съветът по международни счетоводни стандарти може да изменя или отменя международните счетоводни стандарти и разясненията на Постоянния комитет за разяснения, публикувани съгласно предишния учредителен документ на Комитета по международни счетоводни стандарти, както и да публикува нови стандарти и разяснения. От този момент нататък стандартите, които ще бъдат публикувани от Съвета по международни счетоводни стандарти, няма да се наричат международни счетоводни стандарти, а международни стандарти за финансови отчети.
Международната федерация на счетоводителите е определила като своя мисия "развитието и повишаването на значимостта на счетоводната професия в международен план в съответствие с хармонизираните стандарти, обезпечаващи предоставянето на счетоводни услуги с високо качество в интерес на потребителите на информация". Една от предпоставките, обезпечаващи постигането на тази цел, се явява разработването и реализацията на единни изисквания към образователната и професионалната подготовка на счетоводителите. Потребността от подобни унифицирани изисквания към професионалната подготовка на счетоводителите е особено актуална в условията на финансовите скандали от последните години, свързани с достоверността на финансовите отчети на редица крупни компании. Тази потребност идва и в резултат на все по-набиращия скорост процес на взаимопроникване на националните икономики, изразяващ се в глобализацията и интернационализацията на пазарите на стоки и услуги, в значителното разширяване на мащабите на дейността на транснационалните корпорации. Както е известно, в различните страни подготовката на счетоводителите се осъществява по различен начин. Тук се има предвид, че в този процес могат да бъдат включени както структури от общообразователната система (преди всичко университети, институти и колежи), така и професионални (обществени, неправителствени) институти. Ако в редица страни (например САЩ, Великобритания и др.) счетоводителите се подготвят и сертифицират от професионалните институти, то в редица други страни (например от бившия социалистически лагер) счетоводителите традиционно се подготвят в университети, институти, колежи и техникуми. Давайки си сметка, че националните особености в подготовката на счетоводителите в една или друга степен ще се запазят още дълги години и че едва ли някога ще се стигне до абсолютна унификация по този въпрос, специалистите на Международната федерация на счетоводителите в известен смисъл се решиха на компромис и в своите стандарти за образование на професионалните счетоводители са изложили само най-важните общи изисквания към образователното и професионалното ниво на счетоводителя и препоръки по отношение на набора от знания, които трябва да притежава всеки професионален счетоводител. Тези изисквания и препоръки се съдържат в седем международни стандарта за образование (International Education Standards - IES):
IES 1 "Основни изисквания към програмите за счетоводно образование"
IES 2 "Съдържание на програмите за професионално образование"
IES 3 "Професионални умения"
IES 4 "Професионални ценности и етика"
IES 5 "Изисквания към практическата подготовка"
IES 6 "Оценка на професионалните способности и компетентност"
IES 7 "Постоянно професионално развитие: програма за пожизнено обучение и постоянно развитие на професионалната компетентност".
Общата идея на стандартите се заключава в идентификацията на определен минимум квалификационни изисквания в три области:
· Образователни и професионални знания
· Практически опит
· Система за постоянно и непрекъснато поддържане, обновяване и повишаване на знанията и уменията.
В стандартите са определени области на познанието, които трябва да намерят отражение в конкретната програма за подготовка на професионалния счетоводител, но не се дава изчерпателно и съдържателно изброяване на предметите. Има се предвид, че това ще бъде направено от специалистите от съответните национални професионални институти, като се отчитат особеностите на националната култура и традиции в областта на образованието, приоритетите по отношение на едни или други предмети.