Мирослава Кацарова: В съвременната музика Африка е навсякъде
------------
В: Как един дипломиран богослов решава да бъде джаз изпълнител?
- Въпреки всичко. Винаги съм се схващала като човек, който ще се занимава с хуманитарното си образование. Започнах да пея по клубове, докато бях студентка. Слушала съм основно такава музика, но никога не съм се схващала като джаз певица. Малцина са джаз певците в света, по-скоро това е някакъв начин да се себеизразявам, като използвам някои елементи на джаза или като използвам джаза като манталитет. Срещата ми с музиканти като Румен Тосков, Христо Йоцов, Еко ме създаде като такъв тип артист. Те са най-голямата ми школа, а когато осъзнах, че мога да запиша албум, си дадох сметка как нещата вече са станали професионални за мен. През 2000 г. записахме “Бяло в бяло” с Румен Тосков, който композира музиката, мои са текстовете, поканихме Христо Йоцов, Еко, Пепи Славов-младши, Росен Захариев, Петър Салчев… и така се получи този албум, който е смесица между поп музика и джаз.
В: От кого се чувстваш най-силно музикално повлияна?
- От много хора. Научила съм най-много неща от Румен Тосков. Най-силно съм повлияна като начин на мислене и музициране от Касандра Уилсън, Джони Мичел, Майлс Дейвис, Пат Матини - като стилистика и цялостна естетика. Напоследък - от латино изпълнители и автори като Данило Перез, Сузана Бака.
В: Джазът елитарна музика ли е? Какво мислиш за етикетите, които й се поставят?
- Джазът не е елитарна музика. По времето, когато организирах концерти в Пловдив, имаше огромна публика. Няма съвременна музика, която да не е повлияна от джаза. Африка е навсякъде. Всеки музикант, независимо от изразните средства, които е избрал, е повлиян от това първично чувство, което е характерно за цветнокожите музиканти и което всъщност най-често се асоциира с джаза.
В: Каква е концепцията на видеоклипа към новия сингъл “Парфюми”, който заснехте със Зорница София?
- Избрах Зорница София, защото тя е талантлива, много благороден човек и дързък. Идеята също е дръзка. Художничката Грета Великова създаде от мен една "африканска принцеса". Беше разигран първообраза на черния човек, на Африка. Юнг казва, че ако отидеш веднъж в Африка, може да останеш завинаги там. В четирите минути на клипа беше дадена воля на черния човек, който "живее" у мен, да се изрази.
В: Мечтаеш ли за по-голяма сцена?
- Не. Мечтая за камерен концерт, като този от филма на Алмодовар “Говори с нея” с изключителното изпълнение на Гаетано Велосо. Мечтая си за концерт в летен южняшки двор и с истории, които можеш да четеш по лицата на хората, които слушат.
В: Имаш ли универсално послание?
- Това, което най-силно ме вълнува, е да бъда самата себе си и да се опитвам да не се ограничавам. Цялото ни поколение е такова, ние сме интердисциплинарни личности, опитваме се да се развиваме в много насоки, да поглъщаме много изразни средства от много други територии, да ги смесваме и да унищожаваме границите помежду им. Това е и посланието ми: да унищожаваме границите.