Данъците през 2005 - намаляване, намаляване, намаляване...
Каква е общата насока на обнародваните до момента данъчни промени, разгледани закон по закон:
Закон за облагане доходите на физическите лица (ЗОДФЛ)
Една от очакваните промени в ЗОДФЛ беше в скалата за облагане на доходите. Тази промяна се извърши в две насоки: увеличаване на месечния необлагаем доход от 120 лв. на 130 лв., респ. годишно от 1440 лв. на 1560 лв., и намаляване на всички данъчни ставки с по 2 пункта за групите с доходи до 250 лв. и с по 4 пункта за групите с доходи над 250 лв. Най-високата данъчна ставка вече е 24 на сто за облагаем месечен доход над 600 лв.
За пръв път се въвеждат и някои елементи, характерни за т.нар. семейно подоходно облагане. В частност ще бъде предоставено данъчно облекчение, изразяващо се във възможността за намаляване на данъчната основа на единия от родителите с 360 лв. годишно за едно дете, със 780 лв. за две и с 1140 лв. за три и повече ненавършили пълнолетие деца. Всяко семейство може да прецени кой от двамата родители да ползва облекчението, включително когато някой от тях е едноличен търговец. Облекчението е универсално - т.е. достъпно за всички родители, независимо дали получават семейни помощи за децата или не и дали са встъпили в брак, или живеят заедно на семейни начала, стига само да упражняват родителските права и детето да не е на пълна държавна издръжка. Освен това облекчението се ползва независимо от вида на дохода, тъй като се приспада от годишната данъчна основа, която от своя страна се формира от всички видове доходи на лицето за годината. Следва обаче да се отбележи, че ако родителите издържат себе си и своите деца единствено от доходи, които не участват в определянето на данъчната основа (напр. доходи от дивиденти, които са обложени при източника, производствени дивиденти от кооперации, упражняване на авторски права по наследство и пр.), то нововъведените елементи на семейно подоходно облагане не могат да бъдат приложени.
Облагането с окончателен годишен (патентен) данък също претърпя редица промени. Особено важна е отмяната на възможността за намаляване на патентния данък с част от размера на направените през годината инвестиции. Обосновката на законодателя за тази отмяна е най-малкото спорна - "противоречие с характера на патентния данък и риск от злоупотреба с тази възможност". Трябва обаче да се приветства възможността за намаляване на патентния данък за работно място за обучение на чирак с 50 на сто при изпълнение на проекти за обучение на чираци по Закона за занаятите. Явно законодателят е отчел и влошаването на икономическите условия в някои райони на държавата (напр. Видин и Монтана), като по същество е намалил размера на данъка за различните дейности в тях.
Закон за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО)
Данъчната ставка на корпоративния данък пада от 19.5 на 15 на сто. Предвид предходната й промяна от 23.5 на 19.5 на сто има ясно очертана тенденция за намаляване на прякото облагане на бизнеса. От 20 на 17 на сто пада и ставката на еднократните данъци върху социалните, представителните разходи, даренията, спонсорството и разходите за поддръжка, ремонт и експлоатация на леки автомобили за административни цели.
Принципно се променя режимът на облагане на лицата, осъществяващи морско търговско корабоплаване. Те вече могат да избират между облагане по общия ред на ЗКПО и т.нар. тонажен данък, определен на базата на нетното тегло на корабите в режим на експлоатация. Застрахователните дружества и доставчиците на телефонни и телекомуникационни услуги пък преминават към общия ред на облагане по реда на ЗКПО.
За да насърчи инвестицията в ново производствено оборудване, ЗКПО предвижда увеличаване на годишната амортизационна норма за него от 30 на 50 на сто. Условията за това са оборудването да е част от първоначална инвестиция, фабрично ново и да не е било експлоатирано преди придобиването му.
Променя се и механизмът на данъчните облекчения за дарения. Когато дарението е в полза на определен кръг лица, основно здравни, културни, социални организации, вече няма еднократен данък, при условие че с дарението не се облагодетелстват ръководителите, които го отпускат и са налице доказателства, че предметът на дарението е получен. Запазва се обаче ограничението при извършване на такива дарения, в случай че същите превишават 10 на сто от положителния финансов резултат преди данъчното преобразуване. Тогава с горницата се увеличава финансовият резултат. Изключениe от правилото са даренията за център "Фонд за лечение на деца", за които увеличение на резултата няма, ако са до 50 на сто от него. Изцяло освободени пък са даренията на компютри и периферни устройства за тях, произведени до две години от датата на дарението, направени в полза на български училища, в т.ч. и висши училища.
Част от промените в ЗКПО са свързани с предстоящото присъединяване на страната към Европейския съюз (ЕС) и наложителната промяна в данъчното третиране на инвеститорите от ЕС. Досега се облагаха с данък при източника, а вече са освободени следните доходи: 1) дивиденти и ликвидационни дялове, начислени от местно лице в полза на чуждестранно лице, местно на държава - членка на ЕС, при определени в ЗКПО условия; 2) лихвите по облигации, приети за търговия на регулиран пазар на ценни книжа в страната и/или в държава - членка на ЕС; 3) лихви по заем, предоставен от емитент на облигации - чуждестранна компания на едноличния собственик на капитала й - българска компания, където емитентът е издал облигации, приети за търговия на регулиран пазар на ценни книжа в страната и/или в държава - членка на ЕС, с цел предоставяне постъпленията от тях на заем на българската компания. Когато дивиденти и ликвидационни дялове се начисляват в полза на местни физически лица, местни юридически лица, които не са търговци или на чуждестранни лица, които не могат да се възползват от пълното освобождаване за лицата от ЕС, описано по-горе, дължимият данък при източника вече е намален от 15 на 7 на сто.
Закон за данък добавена стойност (ЗДДС)
По досега действащия режим извършването на непарични вноски в капитала на търговско дружество се считаше за доставка по смисъла на ЗДДС. Така лицето, извършило вноската, начисляваше ДДС, а дружеството, в което се извършва вноската, имаше право на възстановяването му като данъчен кредит при общите условия за това. С промяната в ЗДДС извършването на непарична (апортна) вноска не се счита за доставка. Получателят на апорт от регистрирано по ЗДДС лице трябва от своя страна също задължително да се регистрира по ЗДДС, ако все още не е, и поема всички права и задължения по ЗДДС във връзка с апортираното имущество, които е имало лицето, извършващо вноската.
Практически най-важната промяна се състои в намаляването на срока за възстановяване на ДДС от 45 на 30 дни за лица, извършващи износ. Очаква се в резултат на промяната износителите да разполагат по-рано с дължимите им от бюджета суми, което да намали разходите при извършване на дейността им.
Като гаранция за законосъобразното извършване на възстановяването на ДДС изрично е предвидена възможността за регистрираните по ЗДДС лица да търсят обезщетение по съдебен ред от данъчната администрация по реда на Закона за отговорността на държавата за вреди, причинени на граждани (това бе възможно и по съществуващата преди измененията правна уредба, но не се споменаваше в данъчния закон). До това може да се стигне и в случаите на причинени вреди в резултат от невъзстановяване в срок на дължимия ДДС. Увеличени са и санкциите за данъчния орган, който е забавил възстановяването на ДДС.
С промените се решава частично един спорен въпрос, отнасящ се до регистрацията по ЗДДС на някои чуждестранни лица. Макар да остава в сила общото изискване за задължителна регистрация по ЗДДС на чуждестранните лица, ако тези лица нямат установено местожителство и обект на дейност на територията на страната и ако те оказват някои специфични интелектуални услуги (напр. рекламни, консултантски, финансови и др.), то изискването за задължителна регистрация по ЗДДС за тях не се прилага.
Закон за местните данъци и такси (ЗМДТ)
В ЗМДТ бяха приети няколко промени, от които с по-съществен социален ефект е отмяната на данъка върху наследствата за преживелия съпруг и за наследниците по права линия без ограничения. Значително е намалена данъчната ставка за наследници извън посочения кръг: за братя/сестри и техните деца - 0.7 на сто и за всички останали лица, вкл. наследници по завет - 5 на сто, при необлагаем наследствен дял за двете групи лица на стойност до 250 000 лв. за всеки наследник поотделно. По идентичен начин е отменен и данъкът върху даренията между съпрузи и роднини по права линия и са уеднаквени данъчните ставки с тези при данък наследство без предвидения при наследяването необлагаем минимум.
Редица промени в ЗМДТ са свързани с моторните превозни средства (МПС). Допълнително се опростяват условията за освобождаване от данък дарение или данък за възмездно придобиване на МПС, които са внесени в страна като нови. Поради въвеждането на предвидените в Закона за пътищата винетни такси за леките автомобили от 01.01.2005 г. с цел избягване увеличаването на данъчната тежест на задължените лица за ползването на пътната инфраструктура е отменен пътният данък за леките автомобили.
От 01.01.2006 г. влиза в сила широко коментираната промяна, предвиждаща събирането на местните данъци да се извършва от общинската администрация. Събирането на местните данъци може да се възложи от общинските съвети на данъчната администрация по договаряне срещу заплащане за извършените разноски. Още от 01.01.2005 г. събирането на таксата за смет и битови отпадъци се прехвърля от данъчната администрация на общините с изключение на тези общини, които са приели данъчната оценка на имотите за основа при определяне на таксата.
Пакетът данъчни промени е като цяло в унисон с общата тенденция за намаляване на преките и стабилно задържане на косвените данъци. Оправдаха се част от очакванията на бизнеса за намаляване на данъчната тежест в областта на облагането на печалбата и доходите от инвестиции в ценни книжа. Едва ли обаче може да се приемат за достатъчни мерките в някои области, определени за приоритетни в данъчната политика, като например поощряване на даренията в обществена полза и на инвестициите в производствени активи. В тези области бизнесът основателно очаква още по-благоприятно третиране.
Съдържанието на настоящата статия не представлява правно становище или правен съвет. Авторите на статията и "Борислав Боянов & Ко." няма да носят отговорност за предприемането на специфични действия, основаващи се на настоящата статия. За предприемането на конкретни действия следва да се потърси конкретен правен съвет. Авторите на статията могат да бъдат намерени на адрес [email protected] и [email protected].
- - -
*адв. Петко Илиев и адв. Диян Крил, адвокатско Бюро "Борислав Боянов & Ко."