Златната ябълка

Златната ябълка

Какво точно се случи в средата на този месец, че най-често споменаваното име бе това на шефа на Apple Стив Джобс? В Америка първите работни дни от годината се свързват най-вече с голямото Consumer Electronics Show в Лас Вегас, което представя маса нови продукти и, най-общо казано, показва посоката, към която иновативните индустрии ще вървят през 2005.

Въпреки наистина интересната програма и многобройни продуктови презентации най-често обсъждан бе човек, който дори не се появи във Вегас - Стив Джобс. Големите производители се надпреварваха да канят известни личности на своите щандове във Вегас, представяха продукт след продукт, но в коридорите се говореше само за едно - за Стив Джобс.

Непрекъснато се обсъждаше какво точно ще представи Джобс на ежегодното MacExpo на 10 януари в Сан Франциско. И какво ще се крие зад магическата му фраза and now… one more thing.

Да бъдеш популярен като рок звезда в Силиконовата долина не е лесна задача, а единственият наистина известен там е именно Джобс. Но, като се замислите, за човек, който стои зад най-секси продукта на последните 2 години - дигиталния музикален плейър iPod - големият интерес е напълно оправдан.

По традиция ежегодното MacExpo в началото на годината представя новите продукти/софтуер на Apple, а веднага на следващия ден се публикуват и официалните финансови резултати на компанията. Също така по традиция облеченият в сини джинси и тъмно поло Джобс (той има 100 еднакви такива, тъй като сутрин не иска да губи време в разсъждения какво да облече) хвърля в екстаз своите верни афисионадос с обявяването на всяка нова рожба във фамилията на Apple.

Този път няколко съществени неща отличиха презентацията му от предишните

За първи път голям брой уебсайтове се надпреварваха да предричат какво точно ще оповести Джобс. Някои от тях достигнаха толкова близо в догадките си, че адвокатите на Apple заведоха съдебно дело. Получилият световна известност ThinkSecret.com обаче продължава неприличната си игра и само преди няколко дни пак обяви интересни новини, "дошли от пожелал да остане анонимен източник".

По същество, дори и без такъв източник, предричането не е трудна работа, тъй като бърза справка в патентното ведомство на Щатите може да покаже на всеки какви са последните регистрирани запазени марки от дадена компания и да отведе комбинативната мисъл до що-годе добър резултат. Така при появата на iPod Shuffle и Pages в регистрите за всички бе ясно, че се очаква представяне на нов iPod (очевидно без дисплей, твърде вероятно само с flash-памет, на много ниска цена) и на текстообработващ софтуер.

Тъй като 2004 г. бе истински триумф за Джобс

специализираната преса очакваше и обявяването на достъпен модел компютър от Apple. Така и стана. Макар и на 49 години (почти два пъти по-възрастен от създателите на Google) и преминал тежко лечение през 2004 г., Джобс очевидно е намерил достатъчно време и за контролиране на процеса по създаването на най-важния продукт на Apple. Това е т.нар. безглав Mac, достъпен компютър без периферии като монитор, мишка и клавиатура, чиято единствена цел е да убеди повече хора да преминат към Mac. Mac Mini на практика е съвършен, а с цената си от 499 долара (с включена операционна система и допълнителен софтуер, особено пакета iLife за организиране на цифрова дигитална фотография и видео) той вече си гарантира първото място по продажби. За справка - марково PC със същите характеристики наистина струва толкова, но без Windows.

Джобс представи авангардно новия Apple компютър, като в продължение на няколко минути го криеше зад абревиатурата BYODKM (в превод - носете си собствен монитор, клавиатура и мишка от bring your own display, keyboard and mouse). Не бива да очуква, че само след един ден Mac ентусиасти създадоха и сайт с подобен домейн - www.byodkm.net Други пък, вече закупили своя Mac Mini, се надпреварваха да споделят първи впечатления и странни решения къде и за какво най-добре може да се използва мъникът - като лаптоп, като вграден компютър в кола вместо персонална стереоуредба у дома, като система за гледане на телевизия и домашно кино и т.н. www.pvrblog.com

Дори закоравелите PC фенове, които считаха Apple за бутикова компания без пазарен потенциал, която съществува единствено благодарение на фанатичните си фенове, видяха сериозна заплаха от новата машина. Журналисти от PC Magazine са почти сигурни, че никой друг компютър на Apple не е създавал такава еуфория, което показва, че този път компанията е на прав път. В момента в интернет може да откриете хиляди сайтове, посветени на този компютър, при все че той се продава официално не повече от седмица.

По-сериозен преглед дори може да ви отведе до странни сайтове като този на двама германци, откриваем най-лесно чрез посочения вече www.byodkm.net. Нарушавайки своята законна гаранция, те са отворили малката машина, изгарящи от любопитство да разберат какво има вътре и как точно е събрано всичко в толкова малко пространство.

От друга страна,

да отвориш Mac Mini е твърде добър ход

тъй като той може да наведе на някои интересни хрумвания.

Без да имаш “вътрешните данни” на ThinkSecret.com, не е трудно да отгатнеш, че истинската сила на Mac Mini ще бъде превръщането му в дигитален домашен медиен център. Не е случайно, че компютърът разполага точно с DVI изход и безжична мрежа, а не примерно с повече RAM памет.

Всичко това помага да го вържете към плазмен телевизор без проблем, да добавите DVD записвачка и TV тунер.

От друга страна, като добавим към портфолиото на Apple и основния играч на 2004 - дигиталния музикален плейър iPod, бързо става ясно, че най-сетне вратите за масовия потребител вече са широко отворени.

Данните са красноречиви - обявения брой продажби на iPod за последните 4 месеца от 2004 се равнява на 4 милиона и половина, което е увеличение с 525 процента спрямо същия период на 2003 г.

Дори военната индустрия не реализира такъв ръст. “Невероятно сме развълнувани да представим най-добрия финансов резултат в историята на Apple”, каза Джобс. “До този момент сме продали над 10 милиона iPod-а, а на всичкото отгоре започваме новата година с цяла гама нови продукти и софтуер.”

Един от тези нови продукти, iPod Shuffle, който удобно съчетава музикален плейър и USB memory карта, със сигурност ще надмине успеха на оригиналния iPod заради изключително изгодната си цена (99 долара за 512 Mb/149 долара за 1GB).

Все пак, ако трябва да бъдем напълно искрени, докато Джобс остави доволни потенциалните консуматори и акционери в Apple, истинските Mac фенове сякаш не получиха това, което искат. Повечето от тях вече работят от доста време на Mac, навярно притежават iPod, но истинската изненада с име iPhone така и не се състоя.

С прецизния дизайн на Джонатан Айв и функционалността на Mac OS X, това, което всички чакаха, бе телефон с отхапана ябълка. Това, че никой от големите производители на телефони досега не се опитва да достигне естетическото съвършенство на продуктите на Apple, е само възможност, която не трябва да се изпуска.

Вярно, бе обявено, че Motorola ще интегрират iTunes в своето следващо поколение мобилни телефони, но това няма нищо общо с тъй дълго чакания Apple телефон.

Засега всички мечтаем за iPod с трибандов GSM, възможност за слушане на сателитно радио, задължително без камера, но с чудесни PDA възможности. Непрестанните слухове в сайтове като www.thinksecret.comwww.macspy.com и www.appleinsider ми дават надежда, че такова устройство вече е във финалния етап от своя тестов период.

А точно такъв телефон ще бъде бестселър, повярвайте.