За пащърнака и други глобални въпроси
Намира се обаче и една голяма част от човечеството, която, осланяйки се на здравия разум, е проумяла, че с малките си жестове и избори във всекидневието може да допринесе и за личното, и за глобалното щастие.
Една от най-разпространените каузи в този смисъл е т.нар.
етично пазаруване
Оказва се, че то все повече влияе върху пазара, затова вече съществува и икономически индекс, който го отчита. Да пазаруваш етично означава съзнателно да избягваш или избираш определени марки заради принципите си. Миналата година “Тойота” обяви, че до края на 2005 ще разшири производството си на модела Prius и в Китай. Тайната на успеха е в хибридния двигател с бензин и електроенергия, което означава, че е “дружелюбен към околната среда”. От този модел тутакси си закупиха Камерън Диас, Ди Капиро, двамата мозъци на Google - Сергей Брин и Лари Пейдж, и куп други известни особи. Съвсем друг е въпросът дали от тревога за озоновата дупка, или за да градят политически коректен имидж, като се присъединят към някаква кауза.
Както може да се очаква, много по-разпространен е обратният ефект -
да накажеш, като не купуваш
Заради скандалите, свързани с неетични прояви на големите марки, най-много страдат марките, които помним от раждането си: примерите са много: Adidas беше обвинена, че изтребва кенгурата в Австралия, за да използва кожата им за футболни обувки. Bacardi трябваше да отрича обвинението, че от момента, в който марката е национализирана от управлението на Кастро през 1960, компанията тайно финансирала многобройни опити на САЩ да съборят режима му. Английска неправителствена организация обяви, че Bacardi носи отговорност за страданията на кубинците, като минира пътя на социализма, затова я обявиха за “копропативен вампир”, а горкият Вини Джоунс, лицето на този вампир - за главорез. Lonely Planet също се наложи да отвърне на атаки, след като издателството публикува гид за Бирма, което означава, че насърчават туризма в страна с диктаторски режим. Като че ли най-много грехове и прегрешения обаче има Nestle. Швейцарският конгломерат е шампион по обвинения и дела заради различни случаи на неетично и безотговорно маркетиране на бебешки храни и е бил бойкотиран в над двадесет държави. Всичко това носи най-малко големи главоболия на компаниите, а най-много - осезаеми загуби.
Философията е, че сменяйки навиците си на пазаруване, можем да предизвикаме промени, се отнася най-вече до храната - тя е основната покупка на ежедневието. Да купуваш етично означава да купуваш продукти, които са придобити или произведени така, че да не навредят на хора, животни или околната среда. Очевидният избор тук са биопродуктите. Дълго време те означаваха нещо като
политически коректната храна
свързана по някакъв начин с йоги, мантри и т.н. Днес обаче това е една от най-бързо развививащите се индустрии, въпреки че биопродуктите са по-скъпи и по-краткотрайни. Проблемът за нас е, че в България те все още са под един процент.
Как тогава можем да бъдем полезни и на себе си, и на средата около нас? Ако сте с развито съзнание и в развита страна, ще разсъждавате така: кои банани да си избера - тези от Коста Рика или онези там от Барбадос? Или все пак най-евтините? Този лют пипер откъде е? Китай? Дали не го е счукало някое детенце в някоя душна и тъмна стая? Кой е получил повече за това кафе - производителят или посредникът? Да купя ли тази консерва? Но защо ми се струва, че тази компания има инвестиции във военна промишленост?...
Ако сте с развито съзнание в недотам развита страна, ще е малко по-различно:
Кренвирши ... От какво ли са направени? Дали в тях има месо? Трябва да купя хляб... дано да не ми се падне някой със спринцовка вътре. Или счупен термометър… Какво пък толкова, да съм благодарен, че блокът още не ми се е срутил на главата!...
Има обаче едно основно правило, и то е за сезонното пазаруване. Това е най-добрият баланс между
ритъма на Земята и ритъма на храненето
Сигурно сте забелязали, че една от най-големите радости при храненето е очакването на следващото в менюто. Същото е и със сезонните менюта. Нещо повече, от гледна точка на теорията на удоволствието кулминацията е в очакването му, а не в получаването му. Сега сме в сезона, в който, докато чакаме всичко зелено да се появи от земята, трябва да се върнем назад към корените, ама буквално. В момента е фиестата на цвеклото, пащърнака, праза, кервиза, ряпата и моркова - нищо друго не може да бъде толкова вкусно и полезно в края на зимата. Съвсем просто и очевидно, но важно.
Така може и да не засаждаме растения, за да спасим изчезващите пеперуди, но и няма да забравим за ефекта на пеперудата.
----------------------------------
Салата "Уолдорф" с целина
2 жълтъка2 лъжици винен оцет1 лъжичка горчицащипка захар300 г зехтиншепа орехови ядки 1 голяма глава целина 2 ябълки - твърди и киселилиста от целина сол, прясно смлян черен пипер
Забъркайте жълтъците, оцета, горчицата и захарта, докато станат гладка смес, като постепенно прибавяте зехтина. Прибавете сол и черен пипер.Сложете орехите в съд с вода и го оставете на огъня, докато заври. Подсушете ядките и ги обелете. Обелете и нарежете целината на тънки ивички. Сложете ги в купа и ги залейте с равни количества лимонов сок и вода. По същия начин направете и с ябълките. Изцедете добре целината и ябълките и прибавете майонезата. Поръсете с листата от целина и с едро счуканите орехи.