Георги Кръстев: В България няма противопоставяне между религиозни и светски идеи

Георги Кръстев: В България няма противопоставяне между религиозни и светски идеи

Как стои въпросът с разделението между религиозните общности и светската държава в България?

В България отношението между държавата и религиозните общности е заложено в чл.13 от конституцията с оглед на многобройните религиозни общности, живеещи в у нас. Те не биха могли да се впишат в един тип несветска държава. Чрез тази конституционна рамка е постигнат добър баланс в отношенията между светското и религиозното.

Какво се случи в крайна сметка с идеята да се изучава религия в училищата?

Съществуваха известни опити в училищата да се наложат задължителни часове по вероучение. Когато се приемаше концепцията за религията в училищата, имаше най-различни тези - от това религиозните знания да бъдат инкорпорирани в другите учебни предмети до това вероучението да стане задължителен предмет. Имаше и теза да се въведе един задължителен предмет "История на религиите".

Реши се да се въведат свободно избираеми часове по православна религия. Експериментално се въвежда ислям в районите, където могат да се сформират групи, чиито родители искат децата им да изучават тази религия. Смятам, че не е редно да задължим еврейчето да изучава православно вероучение, както не можем да наложим на православното християнче, живеещо на територията на Кърджали например, да изучава ислямската религия. А още по-малко можем да наложим задължително изучаване на религия на хора, които не искат да изповядват никоя религия.

Използват ли политиците у нас религията за прокарване на влиянието си?

В конституцията ни съществува изрична забрана религиозните убеждения да се използват за политически цели. Преди време, във връзка с опитите за създаването на т.нар. българска християнска коалиция говорих със Сам Ериксън, който тогава беше председател на голяма международна организация, следяща за защитата на човешките права по време на изборите. Той е много ревностен християнин евангелист. Попитах го редно ли е да се създава партия на религиозна основа, пък била тя и християнска? А той ми отговори метафорично, че християнството е като солта. Ако с него поръсиш всичко, то става по-вкусно, но никой не яде направо от солницата. Защото ценностите на християнството са в тяхната универсалност и независимо от политическите убеждения те трябва да облагородяват виждането за политиката.

Може ли религията да повлияе положително на развитието на светската държава?

Няма религия, която открито да проповядва враждебност. Един от куриозите по отношение на това как религията може да повлияе в добрия смисъл на развитието на една държава е Южна Корея. Някои изследователи отдават икономическия бум там след тежката гражданска война на това, че голяма част от водещите мениджъри на корейските корпорации са евангелисти. А евангелистките църкви са ориентирани доста практично и позитивно към живота и не отричат материалното благополучие, което е полезно и за бизнеса им.

Има ли бум сред религиозните общности в България?

В момента евангелистките църкви в България са достигнали пиковия си момент. Не се очаква бъдещо увеличаване на влиянието им. Католиците винаги са били една постоянна бройка. Преди 1989 г. бяха около 70 хиляди и към днешна дата бройката е същата. При мюсюлманите също не се наблюдава увеличение.