Започва поскъпване на услуги и производства заради горивата

Започва поскъпване на услуги и производства заради горивата

 Поскъпването на петрола и горивата може да се окаже ахилесовата пета за инвестиционните намерения на редица производители в страната. Все повече икономисти и експерти предупреждават за негативните последствия върху бизнеса, до които може да се стигне при задържане на котировките на нефта на борсите на нива от 70 долара за барел и повече.

Отрицателният ефект ще се почувства както на макро-, така и на микроравнище. "Толкова висока цена на петрола вече е проблем за българската икономика", смята Георги Ангелов от Института за пазарна икономика. Поскъпването на горивата представя на страната още по-големи предизвикателства на фона на драстичното нарастване на дефицита по текущата сметка - над 9% на годишна база, който се дължи на отрицателното салдо по текущата сметка, дял от който държи и търговията с нефтопродукти, в която България е нетен вносител. Поскъпването на енергоресурсите ще свие инвестиционните намерения на бизнеса и ще увеличи значително разходите им, прогнозираха от Българската стопанска камара. Ефектът от поскъпването на горивата ще е особено отрицателен за тези дружества, в които делът на енергийните и транспортните разходи е висок.

Конкретни цифри за размера на поскъпването върху икономиката и отделните и сектори все още е рано да се дават, тъй като последното поскъпване на петрола се осъществи в кратки срокове, заявиха от пресцентъра на Българската търговско-промишлена палата. Тепърва предстои да се изчисли ефектът от поскъпването на петрола върху различните сектори на икономиката. Предстои да се изпратят запитвания до фирми от различни сектори, като получените данни да се обобщят и по този начин се даде по-пълна картина за ефекта.

Друга пречка за установяване на последиците от скъпия петрол според търговско промишлената палата е, че голяма част от фирмите в районите, засегнати от наводненията, все още калкулират загубите си и последиците. 

Поскъпването на горивата се очаква да доведе до скок в цените на строителните материали и суровини, където превозът заема съществен дял от общите разходи. "Мислим вече за увеличение на цените с 4-5%", обяви Тодор Костов, един от директорите на швейцарската компания "Холсим България", втория по големина производител на цимент в света, собственик на циментовите заводи в с. Бели извор и в Плевен.

Разчетите за новите цени все още не са готови. "Циментът е евтина продукция и затова делът на транспортните разходи в общите в този бизнес е висок - около 20%, обясни за "Дневник" той. Натиск върху цените в бранша оказват и пораженията от наводненията в някои области като Пловдивска, които принуждават производителите да заменят евтиния жп превоз с автомобилния. Отделно се очаква поскъпване на морския фрахт, а компаниите в циментовия бизнес внасят използваните от тях енергоресурси - природен газ и кокс, с кораби. "До месец-два планираме да увеличим цените с 10%", обявиха и от "Златна Панега цимент", собственост на гръцката мултинационална компания "Титан". В момента мениджмънтът на предприятието извършва новото ценообразуване. Поради ограничеността на вътрешния пазар, за който произвеждат изключително, циментовите заводи не могат да увеличат драстично цената на продукцията си и вероятно ще бъдат принудени да свият част от размера на печалбите си.

Такси компаниите обаче се готвят да компенсират с по-високи цени. За конкретен повод ще се ползва поскъпването на пропан-бутана над 1 лев, заяви наскоро за "Дневник" председателят на Съюза на превозвачите към "Промяна" Румен Крумов. Сега цената на синьото гориво е около 95 ст. Повечето от такситата са с пропан-бутан, а в последно време новите автомобили се ориентираха към метан. След празниците ще имаме яснота каква промяна ще направим в тарифите, обяви изпълнителният директор на "Окей супертранс" Людмил Лазаров. Имаме нагласата да увеличим цените, обясни той. Шофьорите твърдят, че ако има увеличение, то трябва да е поне с 15-20%, тъй като промяна не е имало повече от година. Автобусните превозвачи обаче ще задържат на този етап цените на билетите си. Ново повишение засега няма да има, съобщиха пред БТА от "Етап-Адрес"АД, една от най-големите автобусни фирми за междуселищен превоз у нас. Последното драстично увеличение на билетите беше през юни, когато те поскъпнаха с 2-3 лева средно, или 1.16 на сто. "Не предвиждаме за момента ново увеличение", обявиха и от "Автобусен превоз" на фирма "Биомет". Според експерти причината цената на билетите да не поскъпне е голямата конкуренция в бранша. Въпреки всичко представители на сектора предупредиха, че ако тенденцията с цените на петрола се запази, поскъпване неизбежно ще има. 

Българските авиокомпании ще увеличат таксата за гориво, която беше променена в началото на юли с 2 евро до 7 евро. Асоциацията на българските авиокомпании иска от транспортното министерство да намали таксите за зареждане на самолетите на летищата и за обслужване, каза председателят й Светослав Станулов. В момента таксата за зареждане е 40 евро на тон при 10 - 15 евро на тон на европейските летища. Следим пазара и ако основните играчи увеличат таксата за гориво, и ние ще я коригираме, коментира изпълнителният директор на "България ер" Константин Тасков. От "Бритиш еъруейз" обаче заявиха, че нямат никакво непосредствено намерение да промени таксата. 

Повечето преработватели от хранителната индустрия също са в безизходица заради нарастването на цените на горивата. Натрупаните резерви са пред изчерпване, а мрачните прогнози за ново поскъпване на транспортните разходи неизбежно ще се отразят и на крайната продукция.

Средно с около 15 на сто са поскъпнали млечните продукти от 1 септември, въпреки че себестойността за последните два месеца се е увеличила с около 24 на сто, съобщи председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България Димитър Зоров. Цяло лято фирмите са удържали поскъпването, като някои от тях са покривали загубите на вътрешния пазар с износ. Други изкуствено са държали ниски цени, за да печелят от високите обороти. След поредния скок на горивата обаче фирмите не са издържали.

"От две години цените на сиренето и кашкавала не са мръднали. В същото време бензинът през 2003 г. Беше 70 ст., а сега е 1.80 лв.", обясни поскъпването Зоров. Той припомни също, че за разлика от минали години, когато през лятото изкупните цени на млякото падат, сега те са задържали сравнително високи стойности. Фермите са предавали суровината по 40 ст. за литър, докато дребните стопани - по 32-33 ст. Предприемачите не се наемат с прогнози за нови корекции в цените през следващите месеци.

Колегите им от местния бранш също са притиснати от кризисната ситуация. Според Кирил Вътев, собственик на компанията "Тандем", единственият изход за фирмите е да повишат производителността си.

Според него сегашната ситуация отново извежда напред стария проблем с нелегална конкуренция от фирми, които не инвестират в производство, не плащат данъци и подбиват цените. Месната индустрия е притисната и от резкия скок в цените на свинското месо, което за един месец се е покачило с 30 ст. за килограм. На този етап предприемачите не могат да прогнозират с колко ще поскъпнат колбасите.

Хлебопроизводителите засега се въздържат от корекции в цените. След поскъпването на брашното и хляба през юли и август те изчакват, обясни председателят на браншовата камара но индустриалните хлебопроизводители Борис Инчев. В някои райони увеличението през лятото беше между 5 и15 ст. Повечето от фирмите тях са на ток и не използват нафта, затова сега удържат средната цена за бял хляб между 65 и 70 ст.

Колегите им от мелничния бранш обаче са сигурни, че скъпият транспорт ще се отрази и на цените на брашното и зърното. Миналото лято нафтата беше 1 лв., през есента стана 1.50 лв., а тази година вече е 1.70 лв., припомни Радослав Козаров, председател на Асоциацията на търговците на зърно. Това неизбежно ще се отрази на цените на пшеницата и брашното. Според него само транспортните разходи ще оскъпят брашното с до 2-3%. Сега цените му варират от 270 до 310 лв. за тон.

 

 -----------------------

 

Страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) като България тепърва започват да осъзнават опасностите от поскъпването на петрола, пише в анализ агенция Ройтерс. Досега се считаше, че покачването на курсовете на валутите на тези държави спрямо щатския долар компенсира повишаването на цените на нефта и нефтопродуктите, които се търгуват изключително в зелената парична единица. Със засилването на долара и предстоящото поскъпване на акцизите, начислявани на горивата, картината се променя и проблемът с рекордните цени на петрола започва все повече да се усеща, отбелязват икономисти от клона на френската банка "Би Ен Пи Париба" във Варшава. Друг фактор, който спомагаше за безпроблемното поемане на по-високите цени на нефта в страните от региона е относително по-ниската зависимост на индустриите им по отношение на енергоресурсите. Делът на петрола в общите енергийни нужди на България, Чехия, Полша и Словакия е една пета при средно 30% в държавите от ЕС. Топлоцентралите в тези страни работят предимно на въглища, а броят на автомобилите на глава от населението е по-малък. Ефектът от поскъпването на горивата в ЦИЕ върху икономическия растеж и инфлацията ще се почувства още по-силно през предстоящите студени месеци, се казва в анализа.