Подаръците на българина - малки и практични
В традициите на коледните и новогодишни празници у нас подаръците, които българите избират, в повечето случаи са индивидуални, “за всеки по нещо” (при 45% от интервюираните), и по-рядко се правят общи подаръци (22%).
Две са отличителните характеристики на подаръците, които ще се разменят по празниците у нас - те са практични (нещо, от което близките се нуждаят - 58%) и малки (един малък подарък 37% или няколко по-малки неща, обединени в един подарък 19%). Към по-оригинални и скъпи подаръци се насочват високодоходните групи, представителите на свободни професии, частните собственици.
Приятната коледна суматоха и подготовка започват далеч преди самия празник - с коледната и новогодишна украса, с фирмените и организационни празненства, с плановете за празнуване и с намаления в магазините. Една четвърт от българите пазаруват подаръци предварително, но по-голямата част от хората (45%) оставят тези приятни задачи за последните дни преди Рождество. Всъщност, колкото повече подаръци трябва да избират, толкова повече време отделят за покупки хората и поради това започват пазаруването по-рано.
Неотменна част от коледния пазар са промоциите и намаленията. Засега те не пораждат “допълнително” потребление (само 8% пазаруват стоки от промоции, дори и да нямат нужда от тях), а по-скоро се използват като удобен начин за набавяне на стоки, които са част от плановете за покупка (32%). Около една трета от пълнолетните българи не обръщат внимание на промоции - това са както хора с по-нисък материален статус (които не могат да се възползват по финансови причини), така и представители на високодоходни групи (които нямат време да следят промоции, а в избора им са водещи други критерии).
Според изследвания сред търговците между една четвърт и една втора от годишния им оборот за стоки, които се пазаруват повече и в по-големи количества по Коледа и Нова година, е именно по тези празници. На база приблизителни изчисления на планираните разходи на домакинствата се очаква малко под 200 млн. лева да бъдат похарчени за подаръци и около 230 млн.за хранителни продукти по предстоящите празници.
Така Коледа и Нова година освен чисто социалните функции има своята много значима роля и в икономически аспект.
Данните са от национално представително проучване, проведено в периода 3-15 декември, от социологическа агенция "Алфа рисърч" по поръчка на вестник "Дневник".