Чипове за количката за пазаруване

Чипове за количката за пазаруване

Германците са похарчили по-малко за коледни подаръци от миналата година. Тенденцията беше уловена и от изследванията на предпразничните настроения. Всеки трети е поискал да спести от подаръци, е заключението на едно от изследванията на германския вестник "Ханделсблат". Консултантската компанията "Делойт" също съобщи, че германците този път са решили да инвестират с 9 на сто по-малко в "представянето си за празниците" в сравнение с предната година.

"Ханделсблат" поиска да разбере дали и компаниите са ограничили подаръците за своите партньори и клиенти и анкетира 30 големи предприемачи по темата. Резултатът - четири от компаниите са минали само с коледни картички. Но и тук има нюанси в подхода. От адвокатската кантора "Це Ем Ес Хаше Зигле" (CMS Hasche Sigle) разказват, че от пет години поръчват на художници да им нарисуват картички и с времето честитките са станали много популярни и дори са придобили нумизматична стойност.

Партньорите на "Адидас" и "Пума" както и на панаира в Дюселдорф останаха без нищо. Дрезднер банк са проявили практичност - избраният подарък е чипове за колички за пазаруване. Германската пощенската служба пък дава израз на приятелските си чувства с чаша за кафе или с писалки. Агенцията за човешки ресурси "Рандщад" (Randstad) избра загряващи ръкавици, "за да поемаме заедно предизвикателствата". Приятният допълнителен ефект при този подарък е, че когато се използва, винаги ще напомня откъде е дошъл. Не на нужното, а на забавното заложи PR агенцията Rheinfaktor. Агенцията се спря на aнтистрес гумени топки с изображение на Дядо Коледа или надуваеми коледни елхи.

Не е изненада, но калоричните подаръци - типични коледни сладкиши или шоколадови бонбони, останаха на мода. Езиковото училище "Инлингуа" (Inlingua) раздаде сладкиши, оформени като еленчета, както и кутии с марципан. Андреас Хорше, мениджърът на хамбургската агенция "Хошке и Конзортен" (Hoschke&Konsorten), от седем години по Коледа пътува до пекарна за коледните кейкове - щолени, в родния си Дрезден. "Идеята се приема толкова добре, че партьорите ни сами питат кога ще си получат подаръците", казва с радост той.

Който работи с технологичния концерн от Билефелд "Гилдемайстер" (Gildemeister), може да разчита на червено вино от Италия или Испания. Производителят на ликьор "Беренцен" (Berentzen) от Вестфалия подарява от собствената си продукция Winter Orange, "за да се стопли душата".

Още в началото на декември филиалът на WBPR в Мюнхен раздаде коледни венци. Това е хитро, защото хем се включва в коледната надпревара на подаръци, хем напомня за себе си през целия месец. Сред най-любимите подаръци остава коледният календар с шоколади в него. "Когато електронизацията се налагаше все повече, коледните календари се поръчваха по-рядко. Сега обаче те отново са предпочитани и от телекомуникационните компании", обяснява Ане Лофелд, която е собственик на рекламна агенция.

Мирко Шьонхер от друга рекламна агенция - "Шнейдер", съобщава, че около 20 на сто от коледните календари са ръчна изработка. Близо 15 на сто от фирмите, които поръчват такива подаръци, са от индустрията или еднолични търговци. След тях се нареждат фирмите от здравеопазването, застраховането, търговията на едро, финансите.

В класика се е превърнал тънкият календар на "Сименс", оцветен в бордо и обвит в кожа. "През годините той се е запазил един и същ и който не го получи, може да си го купи", казва Карлхайнц Гробмайер от PR отдела на "Сименс". Голямо старание влагат и хората от SAP във Валдорф при избора на коледен календар. Там има 69 хил. екземпляра с мотиви на яхти.

Маркетинговите специалисти съветват да се подаряват неща, които напомнят за този, който ги е подарил и в най-добрия случай да са свързани с дейността на компанията. Бензиностанциите "Есо" (Esso) подаряват календари със собствени стари реклами. PR агенцията Sigrid Baum (Baum - дърво, в превод от немски) се заиграва с думите и подарява маслинови дръвчета.

БМВ също има различни варианти на подобни подаръци. "Вюрт" (Wьrth) подарява мъжки подаръци - т.нар. женски календар, който се отпечатва в огромен тираж - 800 хил. екземпляра. В него има атрактивни снимки на топмодели. ИТ компанията залага на ефекта на изненада и подарява кожени тефтери с мотото "В този дигитален свят да подарим нещо, което може да се докосне".