Ще донесат ли американските бази сериозни икономически ползи
Докато политическите и военните ползи от разполагането на бази на САЩ на българска територия са широко дискутирани и практически изяснени, един от основните въпроси, който тепърва трябва да получи отговор, е какви ще бъдат икономическите аспекти на американското присъствие. В голяма степен от тях зависи и обществената подкрепа за съвместните военни обекти. Те станаха особено актуални, след като Вашингтон официално заяви, че не очаква да плаща наем за използването на военните съоръжения.
Договореното до този момент между България и САЩ предвижда Ново село и Безмер да се ползват съвместно от двете страни, като базите са под българско командване. Пристанище Бургас пък ще се използва само за разтоварване на военна техника и материали, за което ще се заплаща. "Не говорим за разполагане в България на американски бази, а за временно използване на съоръжения заедно с българските въоръжени сили. В този смисъл не възниква въпросът за наем, който САЩ ще плащат на България за ползването на съоръженията", заяви на 6 октомври м.г. посланик Робърт Лофтис, първи съветник в Държавния департамент. Изказването му обаче веднага предизвика критични коментари, а някои политици дори заговориха, че очакваните около американското военно присъствие големи инвестиции са мит.
Едно от последните проучвания на 40-ото Народно събрание показа, че икономическите ползи от този тип бази, т.нар. съвместна употреба, са свързани не само с евентуалния наем, който САЩ ще плащат, а с инвестициите в инфраструктура и ангажиране на местния бизнес и жители в поддържането на обектите. Военните бази на практика използват налични местни ресурси - персонал, продоволствие, обслужване на базите, горива, транспорт. По този начин те влияят благоприятно на икономиката в определени области, както и на социалните и икономическите връзки на дадената област, се посочва в документа.
Сериозните инвестиции в инфраструктурата, сред които обновяването на скъпоструващи съоръжения, изграждането на пътна мрежа и внедряването на нови технологии, са друг положителен белег на военните обекти. Според анализа инвестициите в инфраструктура, които САЩ ще направят в близките години в базите в Източна Европа, ще бъдат около 250 млн. долара. Поддръжката им пък е оценена на около 4-6 млн. долара на година, а в допълнение ще се заплащат годишно около 10 млн. долара за услуги, които американските военни ще ползват.
Опитът на други страни, където има подобни съвместни бази, е показал завидни икономически ползи от американското военно присъствие. Според доклад на Главния счетоводен офис по програмите на финансиране на правителството на САЩ, цитиран в изследването, в периода 1992 - 1994 г. са били инвестирани 940 млн. долара в икономиките на Гърция и Турция. Присъствието на 3902-членен американски военен персонал на територията на двете държави (съответно 511 и 3391 души) е вляло в хазната на тези страни 1.34 млрд. долара.
В Гърция военното присъствие на американски войски е довело до натрупване на 280.5 млн. долара (в това число заплати, поддръжка, наеми на жилища и учебни и студентски програми). Подобни са и данните за Турция. Основните военни програми за финансиране възлизат на 2.441 млрд. долара, а на допълнителните икономически програми - 334.8 млн. долара. В Турция военното присъствие на щатските войски е натрупало средства за 1.056 млрд. долара за същия период от две години. Военната и икономическата подкрепа на правителството на САЩ за Гърция е 948.5 млн. долара, а на Турция - 1.355 млрд. долара.
Същевременно правителствата на двете държави плащат в брой на САЩ за ползването на техническо оборудване. Потенциалният ръст на икономиките им само от банковите транзакции е 9.6 млрд. долара (2.9 млрд. долара за Гърция и 6.7 млрд. долара за Турция). За периода 1992 - 1994 г. двете страни са придобили различни видове техника и оръжие от Северна Америка: хеликоптери, реактивни снаряди, минохвъргачки, експлозивни патрони и други.
Проучването на парламента обаче показва, че за да бъдат толкова осезаеми социалните, икономическите и политическите ползи, всички тези детайли и очаквания трябва предварително да са записани в двустранните споразумения за базите. В определени случаи, когато допълнителните икономически изгоди не са били ясно посочени в споразуменията, а са били само евентуално предполагаеми, те не са се реализирали или са се реализирали в по-малка степен, се посочва в документа. Някои от базите, създавани като строго затворени обекти, са получавали доставки от места, различни от местонахождението им, всички необходими съоръжения са били построявани вътре в самата база, а персоналът е бил наеман от страната - ползвател на базата, а не от страната домакин, което сериозно намалило икономическите ползи.
Дипломатически източници коментираха пред "Дневник", че до момента България и САЩ са договорили американската армия да заплаща на пазарни цени всички услуги и ползването на цивилни и търговски обекти, които не са собственост на държавата. За ползването на пристанище Бургас и за извършените там услуги ще се заплаща по правилата на търговското корабоплаване, обясниха дипломати. По подобен начин се процедираше през 2003 г., когато американската армия използваше част от летище Сарафово. Равносметката показва, че в икономиката на страната тогава са влезли 9 млн. долара. Американците са наели 74 българи, 44 автомобила, похарчили са над 300 хиляди долара в бургаските магазини, обменили са над 500 хиляди долара и са сключили договори за доставка на различни стоки и храни с над 20 български фирми за 2.6 млн. долара. За нуждите на самолетите-цистерни на САЩ от "Лукойл" са закупени 24.5 млн. литра гориво на стойност около 6.2 млн. долара.
---------------------
За обслужването на всеки чужд военен кораб във Варна или Бургас се сключва своеобразен индивидуален договор с фирма агент. По данни на Българската асоциация на корабните брокери и агенти не повече от пет са компаниите, които агентират военни кораби. Основните са "Дета меритайм", "БСМ шипинг", "Економу интернешънъл шипинг ейджънси" и "Бон марин", която е с най-дългогодишен опит в агентирането на кораби на 6-ти американски флот и повечето страни - членки на НАТО. Обслужването на военните кораби не се различава особено от това на търговските съдове, но има и своите особености, казаха от "Дета меритайм". Компанията е ексклузивен агент на германския военен флот от четири години. При очаквана визита на военен съд агентът се уведомява от командването на дадения флот или южното командване на НАТО в Неапол, ако става дума за съюзнически кораб. След това агентът и Главният щаб на флота съгласуват програмата на посещението. Фирмата изпраща и уведомителни писма до заинтересуваните институции кога и къде се очаква кораб. Агентът бива уведомен предварително какви услуги ще бъдат изискани. През него минават и всички поръчки. Обичайно ангажимент на фирмата са договарянето на пилотажа, швартоването и броя на буксирите при влизането и излизането от порта. Той поема още осигуряването на комуникации - телефон, вода, зареждането с гориво, доставката на резервни части (за което има специален режим), сдаването на боклука и отпадните води, доставя трапа за слизане, преса, поща и други. Агентът осигурява постоянен рент-а-кар, справочници за града и при нужда може да организира дори екскурзии за екипажа. Още с пристигането на кораба на дежурния офицер се връчва списък с най-важните служби и институции - Военна полиция, Военноморска болница, които стоят в готовност. Охраната на корабите се поема от военни полицаи. Евентуални товаро-разтоварни дейности от военен кораб могат да се извършват само по споразумение и към него цивилни нямат отношение.