Миуча? Джорджио? Дона? Не. Доналд

Миуча? Джорджио? Дона? Не. Доналд

Маркетингово проучване проведено в края на 2005 в САЩ изненадващо класира Доналд Тръмп сред най-авторитетните имена в модата. Новината, че американците са доверяват на чуството за стил на милиардерът Тръмп, известен още и от хитовото телевизионно състезание The Apprentice, повече отколкото на усета на дизайнери като Миуча Прада, Джорджио Армани и Дона Каран шокира дори и авторитетното издание Women's Wear Daily, което я погреба на една от вътрешните си страници, отбелязва вестник New York Times. Направо не е за вярване. Армани от десетилетия гради репутацията си в модния бизнес. Не по-малко усърдни са и Валентино, Карл Лагерфелд и Стела МаКартни. Но в Америка се оказва, че Тръмп е над всички. Колекцията от бизнес костюми, вратовръзки и официални ризи носеща името на Тръмп се продава изключително успешно в магазините Macy's малко повече от година.

Милиардерът няма нищо общо с дизайна на колекцията Donald J. Trump и не е похарчил и цент за реклама. За разлика от повечето дизайнери, Тръмп не се опитва да убеди никой, че би изоставил напълно костюмите си Brioni от $5000 за да облече тези носещи неговото име с цена от $495. Самият Тръмп може би се е изненадал когато е разбрал, че за 12 месеца е постигнал това, което отне на Ралф Лорън 40 години. А именно, създаването на марка дрехи, която притежава в най-голяма степен качествата най-важни за потребителите: удобство, стил и добра кройка.

Само пет от 50-те модни марки включени в проучването на компанията Brand Keys попадат в най-високата категория - Human Brands, според потребителите, които е трябвало да класират по престиж 1200 търговски марки. Това са Chanel, Ralph Lauren, Isaac Mizrahi, Victoria's Secret и Donald Trump. Няколко модни марки като Prada, Armani и Versace намират място в следващата категория по престиж, което показва, че те също се котират сред потребителите, но не толкова колкото тези от групата Human Brands. Фактът, че имена като Anne Klein, Bill Blass и Calvin Klein се класират в третата по престиж група показва, че някои марки продължават да се ползват с широка популярност дори и след смъртта или оттеглянето на основателя на фирмата, отбелязва изданието.

Според Робърт Пасикоф, президент на Brand Keys, проучването показва, че присъствието на Никол Кидман в реклами на Chanel е увеличило престижа на марката в САЩ, но пък потребителите не са повярвали, че звездата от "Сексът и градът" Сара Джесика Паркър наистина пазарува в GAP въпреки масираната рекламна кампания с нейно участие. Тръмп въплащава митът за успешния бизнесмен по неустоим за средния американец начин, но внезапната му слава през 2005 се дължи и на няколко щаствливи съвпадения, отбелязва Пасикоф. Едно от тях е че превръщането на The Apprentice в хитово телевизионно шоу и пускането на колекцията дрехи с името на Тръмп съвпаднаха със завръщането на популярността на официалния костюм.

След осем последователни години на спад, през 2004, продажбите на костюми в САЩ се увеличиха с 34 процента. Фактът, че само един дизайнер - Ралф Лорън, попада в топ категорията подсказва, че модните корифеи не са чак толкова влиятелни културни фигури за каквито ги мислим, отбелязва Пасикоф. Те прекалено много се осланят на старото правило "Ако знаеш името ми, ще си купиш и моите стоки", което беше в сила между 1955 и 1975. Но от тогава потребителите са се променили без дизайнерите да забележат, казва експертът. Настройката на потребителите може да бъде разгадана с доста проста игра на думи, казва Пасикоф. "Попитайте някой какво означава Mercedes и те отговарят 'Лукс.' На BMW отговарят с 'Добра механика', а на Toyota с 'Надеждност'. Но кажете ли Pontiac, отговора е 'А?'. Това 'А?'е знак, че марката е на отмиране." "Мисля, че много хора имат вкус като моя," казва Тръмп за изданието. "Знам какво искат хората независимо дали това е сграда или риза."

Тръмп може и да не знае, но поне си вярва и този детски наивитет печели точки пред консуматорите, отбелязва New York Times. За разлика от Тръмп, чието послание е "Ако си облечен в риза с моята марка ще изглеждаш преуспял", модните дизайнери предпочитат да говорят с абстрактни термини като "качество" и "креативност". Може би те си мислят, че така ще впечатлят редакторите на модните списания, но у консуматорите, тези думи предизвикват само едно "А?". Според Дейвид Улф от Doneger Group, фирма прогнозираща тенденции в продажбите на дребно, инвесторите днес се интересуват само от марките, които се търгуват на борсата. "Ако нещо не изкарва пари за инвеститорите, не е тренд." Какво да стори тогава един дизайнер от втора група? "Да се загаджи с Никол Кидман," казва Улф със смях за изданието.