Медиите+Apple: наистина любов
Практиката на АП е да изпраща такива известия за горещи новини, когато се случи нещо съществено в сферата на глобалната политика. Някъде е извършен преврат, публикувани са изборни резултати, някой президент е починал или е започнала война. Но това беше първият случай, който си спомням при който представянето на нов продукт от Стийв Джобс се отразява по този начин от АП, пише Арик Хеселдал в списание BusinessWeek. Сериозният подход на новинарската агенция към това събитие показва колко интензивно медиите следят всяка стъпка на Apple. Кога за последен път сте получавали news alert за нещо казано от Майкъл Дел?
Да отразяваш събития около Apple е почти толкова забавно колкото да отразяваш медиината реакция, която те предизвикват, пише Хеселдал. Много хора обвиняват медиите, че са луди по Apple. И това е факт. Възходите и паденията на Jobs&Co са толкова драматични, че сензационните статии сами се пишат. Но това не е добра журналистика, отбелязва авторът.
Спомнете си, например, как Apple беше разкоствана от медиите през 1997, когато не можеше да се справи със спадащите продажби, тоталната липса на визия за развитието си и възхода на Windows, отбелязва Хеселдал. През онова лято, списание Wired сложи на корицата си ябълката на Apple, кървяща под венец от тръни и надписа "Молете се." Ефектната илюстрация беше открит и точен коментар върху ситуацията, в която беше изпаднала компанията в един от най-депресиращите моменти за феновете на компютрите Mac.
По същото време, в списание Editor and Publisher се появи карикатура, в която редакторът обяснява на екипа си, "Хайде да дадем газ на дописката за това как Apple всеки момент ще фалира," а в същото време всички те тракат на Макове, спомня си авторът.
Но в момента Apple е на гребена на вълната и повечето статии за компанията са позитивни. Историята за раждането на компанията в един гараж в Лос Гатос, щата Калифорния, преди почти три десетилетия и последвалият неочакван възход е позната почти толкова колкото тази на Супермен. Наближаващата 30-та годишнина на Apple на 1 април със сигурност ще отприщи нова вълна от хвалебствени ретроспекции, отбелязва Хеселдал.
А колко ли пъти Джобс е бил наричан блудният син? Поне според Google това се е слувало над 500 пъти, пише авторът. През 1985, той е изгонен от компанията, на която е съосоновател за да се завърне след едно десетилетие и да я спаси от изчезване. Биографията на Джобс е била анализирана от всички възможни ъгли, за да се обясни мистичната му способност интуитивно да предусеща какво ще се хареса на милиони консуматори.
Когато е интервюиран, Джобс никога не се отплесва и на репортерите почти им става неудобно да променят темата и да му задават по-лични въпроси. Шефът на Apple много рядко интимничи с медиите, което едновременно задълбочава мистерията на неговата персона и подклажда любопитството към нея, пише Хеселдал.
Същата загадъчност обгръща и всеки нов продукт на компанията. Спекулациите и слуховете за следващия ход на Apple разпространявани в уеб-пространството добавят още един аспекът към медийната обсесия. Появата на съответния продукт на бял свят е последвана от нови и нови излияния, анализиращи слуховете загубили актуалност и тези, които има вероятност да бъдат потвърдени при следващата медийна изява на Джобс. Тези продукти, които стигнат до пазара се считат за хитови още преди да е продадена и една бройка.
Но къде са скептицизмът, критиките и неудобните въпроси, на които са изложени другите компании? Един такъв въпрос е защо акциите на Apple скочиха след новината за продуктите базирани на Intel чипове, когато това съобщение не беше изненада за почти никой. Действително, Джобс обяви, че през последното тримесечие са продадени 14 млн. бройки от MP3 плеърите iPod - с около 4 млн. повече от очакваното, но какво става с продажбите на компютрите на Apple?
Въпреки, че Apple продаде 1.25 млн. Мак-а през последното тримесечие, срещу 1 млн. преди година, увеличенеито беше по-малко от очакванията на някои анализатори. Не че това е лоша новина. Но ако все пак се наложи да бъде съобщена лоша новина, най-добрата стратегия е тя да се включи в някоя реч на Джобс където тя ще бъде погребана сред горещите новини за нови продукти,пише Хеселдал.
Ето и още един интересен въпрос: защо Apple, за разлика от Dell, HP и други производители на компютри, не получава нищо за маркетинга, който прави на чиповете Intel?
А какво възнамерява да направи Джобс за ниските продажби на Мак-ове на корпоративни клиенти? Те не са по-лоши от компютрите базирани на Windows, отбелязва авторът. Интересува ли се Apple от корпоративния пазар? Струва ли си да гледа към него?
Apple е велика, но според мен тези скептични, аналитични, обективни и понякога неудобни въпроси за тази необичайно влиятелна компания и нейния легендарен, надарен и противоречив шеф не се задават достатъчно често, отбелязва Хеселдал. А би трябвало. Защото великите компании го заслужават.