"Дисни" и "Пиксар" - когато купеният диктува условията
"Само преди година-две изобщо не можех да си представя подобно нещо", коментира Стив Джобс миналата седмица пред телевизионния канал Си Ен Би Си. До него седеше новият изпълнителен директор на "Дисни" Робърт Айгър, който направи смелата крачка броени месеци след като пое поста. Двамата не само намериха общ език, но и сътрудничеството им обещава да промени пейзажа в няколко сектора - от анимацията и увеселителните паркове до медиите и електронните игри.
Айгър смята, че сделката с "Пиксар" ще върне 82-годишният киноветеран към корените му. Той пое поста едва преди четири месеца и първите му действия се оправдават отчасти с желание да бъде съживена славата на герои като Мики Маус и Доналд Дък. Дали той не се заблуждава?
Тази седмица "Дневник" ще разкаже за мотивите и хората зад тази сделка и за ефектите от нея.
-----------------------
"Дисни" изгубиха пазарен дял през последните десетина години заради настъплението на компютърната анимация, в която първият голям пробив бе "Играта на играчките" на "Пиксар". "Не, не се заблуждавам. Стигнах до извода, че сърцето и душата на компанията ни е именно анимацията. За да е добре компанията, трябва да имаме и добра анимация", казва Робърт Айгър. Предшествениците му вървяха в друга посока - като се разрастваше отвъд рисуваните филми, телевизията, радиото и екшън филмите, "Дисни" се превърна във втората по големина американска медийна група. Айгър иска сега да върне полагащото се място на департамента по анимация, чийто най-добри постижения не надхвърлиха умерените по успех "Планетата на съкровищата" и дори най-новия "Чикън Литъл" не се представи убедително. Новата операция е в ръцете на хората от "Пиксър" и лично на Джон Ласетър, а ключова роля сигурно ще играе и Стив Джобс, който става най-големият акционер в "Дисни" и влиза в управителния му съвет.
Те наистина се нуждаят от свежа кръв
и с "Пиксар" това се случи буквално за една нощ, обяснява Пол Кейгън, главен изпълнителен директор на калифорнийската изследователска група "Уърлдмедия". Президентът на "Пиксар" Ед Катмул ще ръководи анимацията на "Дисни", но по-важното е, че Ласетър получава поста криейтив директор и зелена светлина от Айгър. Двамата новаци в "Дисни" (впрочем Ласетър е бивш аниматор в компанията) ще следят всичко - от подбора на филмите до всеки елемент от изработването им.
Защо на пазара се коментира, че макар "Дисни" да купува "Пиксар", всъщност - поне що се отнася до анимацията, май става точно обратното? Защото двете компании ще запазят разделени анимационните си студиа и като структура, и като разположение. Никой няма да се мести никъде. "Много държа "Пиксар" да продължи да съществува в досегашната си форма, защото това е най-важното нещо, което можем да направим, за да продължи студиото да е успешно", обясни Айгър.
Промяната бе одобрена и от Рой Дисни, племенник на легендарния основател на "Уолт Дисни". Рой имаше остри сблъсъци с предишния шеф на "Дисни" Майкъл Ейснър и го обвиняваше, че е допуснал анимационната продукция да западне. "Чудесно е да виждаме, че Боб Айгър и компанията много държат на наследството и привличат такъв изключителен анимационен талант като екипа на "Пиксар", коментира Рой Дисни.
Сделката променя основно и отношенията между двете компании. В момента те имат договор за разпространение, според който си делят приходите от филмите и разходите за изработването им. Той изтича през юни с премиерата на "Коли" (Cars), който ще увенчае досегашните 3.2 млрд. долара боксофис приходи от седем филма. Айгър стопли отношенията със Стив Джобс точно когато "Пиксар" обмисляше дали да не прекрати договора и да потърси друг дистрибутор. И не ставаше дума само за слухове на пазара, а за личен скандал между Джобс и Айснър, довел до размяна на обиди и прекъсване на преговорите за удължаване на споразумението.
На Катмул и Ласетър няма да им е лесно. Те ще трябва да възродят поделение на "Дисни", което се прочу със способността си да носи
загуби, и то големи загуби
Прз 2002 г. само неуспехът на "Планетата на съкровищата" ощети компанията с 47 милиона долара. През третото тримесечие на 2005 г. киноотделът отчете загуба от 313 милиона долара. През ноември излезе "Чикън литъл" - първият анимационен филм на "Дисни", изцяло изработен с компютри. Показателно е, че това се случва цели 10 години след премиерата на пионера в това направление - "Играта на играчките" на "Пиксар". Дигиталният прощъпулник на аниматорите в "Дисни" бе с умерен успех - 133 милиона долара от прожекциите в САЩ и Канада. В същото време списания "Холивуд рипортър" посочи, че шестте филма на "Пиксар" след "Играта на играчките" са донесли общо 1.6 млрд. долара от същия пазар. Това е шест пъти повече от всички анимационни филми на "Дисни", включително "Чикън литъл".
Опитвайки се да положи възможно най-добронамерената основа на отношенията с "Пиксар", Айгър обещава на неговите шефове редица компенсации и бонуси като гаранция, че креативният дух на студиото няма да пострада от сделката. Засега той не разкрива подробности, но някои детайли си личат от разместванията в постовете. Ласетър например ще стане и криейтив съветник в департамента за идеи на "Уолт Дисни" - звеното, което измисля атракциите за увеселителните паркове на компанията. Бившият шеф на анимацията в "Дисни" - Дейвид Стейнтън, който лично надзираваше работата по "Чикън литъл", е отстранен изцяло от този сектор и ще получи ново назначение.
Разместването не е свързано само с личностни качества и предпочитания. Става дума за
опит да се направи стратегически завой
Фактът, че Стив Джобс влиза в съвета на директорите на "Дисни", означава, че се появява ключов играч на пресечната точка между медии и технологии. "Епъл компютърс" се доказа като революционер с компютрите "Макинтош", а сега преживява истински ренесанс с видео- и музикалния плеър "Айпод". Силата на Стив Джобс е в това да прави успешен маркетинг на продукта си и да печели от силните му страни", посочва Нолън Бушнел, основател на "Атари" - основна компания в сектора на видеоигрите и един от бившите служители на Джобс. "Стив е много силен в естетиката. Комбинирането на естетика на продукта с бизнес умения е доказаната му формула за завоюване на впечатляващ пазарен дял", казва Бушнел, който сега ръководи базираната в Лос Анджелис софтуерна фирма "Уинк". Джобс притежава около 60 милиона акции на "Пиксар" (дял от близо 50.6%), ще получи от новата сделка 138 милиона акции на "Дисни" и ще стане най-големият едноличен акционер в компанията.
Наистина ли "Пиксар" струва над 7 млрд. долара?
Краткият отговор е да. Докато бордовете на двете компании обсъждаха сделката, анализаторите спориха около стойността на анимационното студио и почти всички бяха на мнение, че в "Пиксар" има огромен потенциал. Студиото разполага с над 1 милиард долара в брой, което означава, че "Дисни" реално купува за около 6 милиарда долара. Освен спечелените от прожекции 3.2 млрд. долара "Пиксар" има още по-голяма сума от продажбите на DVD и франчайзинга на филмите си. Важно е също, че като неоснователни се преценяват всички притеснения, че ако се гледали приходите, "Пиксар" е надценена, а "Дисни" е подценена от пазара. През последните три години студиото на Стив Джобс спечели малко над 400 милиона долара и ако усреднените 134 милиона годишно се пренесат в прогнозите за резултата от 2005 г., картината не изглежда толкова впечатляваща.
Грешите, ако смятате по този начин, казват анализаторите. Истината е, че потенциалът на "Пиксар" умножава тази сума в пъти. Освен това не забравяйте, че в момента върху данните на "Пиксар" се отразява фактът ,че "Дисни" им вземат половината приходи от филмите и всички такси от дистрибуцията. При хипотезата, че двете компании се бяха разделили след четири месеца, когато изтича договорът помежду им за дистрибуция, пазарът оценява стойността на "Пиксар" на 26 пъти приходите им. Имайте предвид и това, че приходите на "Дисни" щяха да бъдат 4-5% по-ниски през последните няколко години, ако не бяха милионите от разпространението на хитовете на "Пиксар". За "шефовете на Мики Маус" стана все по-наложително да направят нещо, защото героите на "Пиксар" започнаха да превземат увеселителните им паркове и тази тенденция щеше да продължи дори и без сделката от миналата седмица. Проблемът не е само финансов - ефектът е, че в очите на клиентите "Дисни" все повече изглежда като страдаща от липса на въображение. "Пиксар" изведнъж запълва накуп всички тези дефицити. Анализаторите повдигнаха въпроса дали нямаше да е по-добре "Дисни" да похарчи два пъти по-малко и купи "Диймуъркс анимейшън". И веднага отговориха, че макар и по-евтино, подобно начинание не си струва. "Дриймуъркс" е качествено студио, но не и "чистокръвно", не му достига "биография" и онази перфектност, която натрупа "Пиксар" в 20-годишната си история. Освен това тя не е толкова добре интегрирана с "Дисни" в сравнение с отношенията, които "Пиксар" изгради през последното десетилетие.
Така че много или малко са 7 милиарда, платени за "Пиксар"? Нека погледнем така на нещата - когато студиото излезе на борсата преди малко повече от 10 години, пазарът го оцени на 1 милиард долара. "Дисни" не си мръднаха пръста през цялото време, докато аниматорите на Стив Джобс трупаха успехи, а борсата ги оценяваше все по-високо. Дали след три години "Пиксар" ще струва 10 милиарда, а след пет - 15 милиарда долара? Шефът на "Уолт Дисни" Боб Айгър няма намерение да чака и да повтаря грешката на предшественика си. Сега вече броячът на милиардите ще работи за Мики Маус.