Онлайн продавачите - повече от купувачите

Онлайн продавачите - повече от купувачите

http://gladen.bg/
http://gladen.bg/
Онлайн търговията бавно и мъчително си проправя път и сред българския потребител. Това се отнася дори за технологично напреднали и грамотни хора. На този етап бизнесът все още опипва внимателно виртуалната “почва” и прави едва първите си стъпки върху нея с онлайн магазини. Те представляват по-скоро виртуална визитка и витрина от стоки и услуги. По-смелите търговци са склонни и на следваща крачка - предлагат на клиентите си да поръчат онлайн стока от магазина. Узрелите за електронни разплащания се струпват в т.нар. места за търговия и се регистрират в системите за разплащания по интернет. Такова място за българските търговци и клиентите им е електронната система ePay.bg. В момента в нея присъстват близо 84 търговци и 24 банки. Картината е доста пъстра. Свои банери са наредили мобилни оператори, нови телекоми и интернет доставчици, уебдизайнери, книжарници, търговци на компютри, билетопродавачи (за театър, самолет, кино), продавачи на козметика и сувенири, подаръци, цветя, дори абонамент за чорапи...
------------
Официална статистика за обема на търговията в българското интернет пространство дават данни на картовия оператор БОРИКА, както и системата за електронни разплащания ePay.bg. Според цифрите на БОРИКА за цялата 2005 г. общият брой на транзакциите през интернет, направени с дебитни карти (има се предвид през ePay.bg), е 645 289. Най-новите данни от ePay.bg сочат, че само през януари 2006 г. са направени малко над 80 хил. транзакции за близо 4 млн. лева. Сходни са и данните за декември, който е обичайно силен месец заради празниците.
"Битовите сметки (ток, вода, телефон) представляват 92% от плащанията през ePay.bg", каза за "Дневник" Георги Маринов, управител на компанията "Датамакс", чиято собственост е електронната система. Излиза, че покупките на стоки и услуги през интернет са по-малко от десетина процента. Категорията потребители си остава непроменена засега - пазаруват хората на възраст между 28-33 г., като съотношението мъже/жени е 60/40. Това са главно работещите "на бюро" с компютър и интернет достъп. Те пазаруват най-често от офиса си в работните дни, отбелязва статистиката на ePay.bg, която не регистрира плащания в събота и неделя. През последните шест месеца се забелязва увеличение на транзакциите и в почивните дни.
Успешният бизнес модел за е-търговия
На практика пред търговията в електронна форма, т.е. поръчката или плащането на стоки да се обработят автоматично, няма никакви юридически, административни, финансови, банкови, криптографски пречки, казват експертите в този бизнес. Проблемите са други - ниската покупателна способност на българите и невъзможността търговецът да се издържа само от е-търговия. "Поддържането на самостоятелен е-магазин предполага минимални месечни разходи от около 8-10 хил.", обясни Маринов. Дори да ползва 10% търговска отстъпка, търговецът трябва да постигне оборот от 80 хил. лева месечно, за да няма загуби. При средна цена на онлайн покупка от 20-30 лева той трябва да направи около 1500 продажби на месец, или 30 дневно. Затова обикновено онлайн магазинът е продължение не реалния, но с “други средства”.
Кои са удобните онлайн артикули
Продавайте консумативи, а не луксозни стоки, е съветът на експертите по електронен бизнес. В категорията на консумативите попадат не само хартията и тонерът за принтера, картите за интернет достъп, зареждането на мобилния телефон. Сред регулярно потребяваните стоки са още козметиката, минералната вода и хлябът, обяснява Маринов. Проблемът да ги купуваме от кварталния магазин е трудната им логистика. Тя пък произтича от ниските обеми на поръчките и малкия брой куриери, които един търговец поддържа. Неподходящи за онлайн продажба са телевизори, хладилници, дрехи, които е добре да се видят и пробват.
Сериозен проблем пред търговията в интернет е анонимността на хората зад един макар и добър сайт. Клиентът пуска поръчка, но не знае дали отсреща някой ще реагира, дали заявката му е забелязана. Затова той звъни на публикувания в сайта телефонен номер и всъщност поръчва по него. Близо 100% от поръчаните по сайт стоки се плащат при доставката им. Това е свързано с недоверието във виртуалната среда и в добре работещата невидима автоматична система. "Не защото не е грешна, а защото предполага добра организация, но ние не вярваме, че има такава", коментира Маринов. Дайте телефон за връзка с клиента, е вторият важен съвет към онлайн търговците. Така клиентът разбира, че зад сайта стои екип от реални хора.
Каквито и пречки да има пред онлайн търговията в България, тя постепенно навлиза във все повече сектори. Така например напоследък все повече расте броят на сайтовете, от които
може да се поръчва храна онлайн
Такива страници в момента са amam.bg, gladen.bg, netkelner.bg, bgmenu.com и др. Броят им непрекъснато расте. Принципът при тях е, че потребителите могат онлайн да изберат от кое заведение и какво искат да ядат, подават заявката и след определено време получават поръчката на зададен от тях адрес. За целта обаче потребителите трябва да се регистрират и така попадат в базата данни на сайта. Плащането не става по електронен път, а на ръка на куриера, който носи доставката.
Започнахме с 19 заведения и за половин година увеличихме броя им на почти 30, обясни Катерина Блажева от amam.bg. По думите й всеки месец броят на поръчките се увеличава с 40-50 на сто, а индивидуалните посещения на страницата на ден са по 4 хил. Сайтът позволява да се поръчва от три града - София, Варна и Пловдив, като в София е сключен договор с 16 заведения.
Другият сайт за храна - netkelner.bg, работи с десет заведения в София и засега с едно във Варна. Плановете на създателите на сайта са да развият мрежата и в другите градове, обясни Мариян Йорданов от "Инвестор.бг", които са създатели на netkelner.bg. Според него сайтовете за поръчка на храна се конкурират с телефонните поръчки. Не смятаме, че изобщо може да се говори за конкуренция между онлайн и телефонните поръчки, каза пък Тодор Миланов от amam.bg.
Сайтът за поръчки bgmenu.com e съвместен проект на "Бг меню" и "Нетинфо". От него може да се поръчва готова храна от 30 заведения в София. Gladen.bg пък взе наградата "Бг сайт 2005" за електронна търговия. Страницата работи със седем заведения в София. Освен пълните менюта на ресторантите страницата предлага и различни промоции и топ оферти. При написването на първата буква в търсачката се появяват всички ястия с нея, съдържащи се в предложенията на сайта.
През последните години значително се умножиха възможностите за
поръчка на книги по интернет
В сайта http://www.bgbook.dir.bg разнообразието от заглавия е голямо, а има и възможност за поръчка на антикварни книги. Отстъпките варират от 10 до 30%, при поръчки над 100 лв. допълнителният бонус е 6%. Доставката струва 0.65 лв. без значение от обема на заявката. В София поръчаните книги биват разнасяни в рамките на следващия работен ден, а в провинцията - до два дни. Заплащането е на куриера. На подобен принцип работи и сайтът http://www.books.bg. Там отстъпките варират от 5 до 15 процента в зависимост от обема на поръчката. Заплащането и в този случай се прави на куриера. Възможни са и поръчки за чужбина. Подобен е и моделът на работа на сайтовете http://knigibg.com/, където обаче се иска регистрация, и на http://www.mobilis.bg/, в който освен книги могат да бъдат поръчани и DVD, CD, ученически пособия, електроника и др. Заплащането става на куриера, чрез ePay, с пощенски запис или с кредитна карта.
Издателство “Бард” е разработило система за поръчки на своите книги през интернет в сайта си http://www.bard.bg. Доставката струва 2 лв. при заявки до 25 лв., но е безплатна над тази цена. В София поръчките се доставят от куриер на следващия работен ден. За провинцията доставката се извършва на втория работен ден. По подобен начин функционира и интернет магазинът на издателство “Хермес” на адрес http://www.hermesbooks.com/. Възможна е регистрация, която носи бонуси при покупка.
Книжарница “Хеликон” също практикува продажбите през интернет. За целта обаче трябва да се направи регистрация в сайта http://www.helikon.bg/. Предвидените отстъпки са в три стъпки: при покупка над 10 лв. - 5%, при покупка над 30 лв. - 10%, и при покупка над 60 лв. - 15%. Предвидено е заплащане с кредитни карти или PayPAL както за България, така и за чужбина.
Друг сектор, в който електронната търговия все по-упорито навлиза, са
онлайн резервациите за туристическите услуги
и за самолетни билети. Преди дни стана ясно, че туроператорът "Астрал холидейз" е сключил договор за ексклузивен представител в България на една от най-големите световни системи за хотелски резервации и обмен на туристическа информация - Pegasus Solutions. Агенцията е собственик на първата българска електронна туристическата информационна и резервационна система - ТИРС (www.tirs.net), която стартира преди близо три години. С новия си специално изграден отдел туроператорът дава възможност на хотелиерите да се включат едновременно в четирите основни глобални дистрибуционни канала, в над 100 интернет портала и независими системи, които продават туристически услуги само чрез един договор.
В средата на октомври германският сайт www.franchise-net.de съобщи, че системата за онлайн резервации "Ластминит.ком" (Lastminute.com) открива франчайзингово представителство в България. Британската група "Ластминит" е една от най-големите на пазара на туристически резервации през интернет и към нея принадлежат още holidayautos.com, travelprice.com, degriftour.com, travelselect.com, travel4less.co.uk, eXhilaration.co.uk, medhotels.com, first-option.co.uk, gemstonetravel.com, onlinetravel.com и lastminute.de. От няколко години в България е представена и интернет системата "Хотелбедс" (hotelbeds.com). Основният таргет на системата са туроператорите, които след това предлагат пакетите на самите туристи.