Големи играчи влизат в лагера на "Фон" за глобален Wi-Fi достъп

Големи играчи влизат в лагера на "Фон" за глобален Wi-Fi достъп

Големи играчи влизат в лагера на "Фон" за глобален Wi-Fi достъп
Започнала като социално движение за окуражаване на потребителите да поделят интернет достъпа си със своите съседи, за което малцина извън участниците в него бяха чували, инициативата, базирана в Мадрид и олицетворявана от основаната преди три месеца компания “Фон текнолоджи” (Fon Technology SL), на аржентинския предприемач Мартин Варсавски миналата седмица влезе в световните новини. Това обаче стана не заради самата нея, а поради факта, че тя беше подкрепена от големи играчи на технологичния пазар - търсачката “Гугъл”, компанията за интернет телефония “Скайп” (Scype), притежавана отскоро от eBay, и инвестиционните фирми “Индекс венчърс” (Index Ventures) и “Секуойа кепитъл” (Sequoia capital), предаде Ройтерс. Самият Варсавски се похвали, че те са отпуснали на инициативата 21.7 млн. долара.
С подкрепата на подобни партньори “Фон”, чиято цел е да изгради блокче по блокче мрежа от поделени безжични връзки по целия свят и да превърне потребителите на местен Wi-Fi достъп във фонерос (foneros), получава легитимност. "Фон" на практика е безжичното въплъщение на технологията, станала едновременно популярна и спорна чрез онлайн услугата за разпространение и обмен на музика - “Напстър” (Napster). Както подсказва името на компанията, тя иска да направи възможно всички, съоръжени с устройства с Wi-Fi възможности, а не само с лаптопи, да си поделят и обменят безжичен достъп, предлаган от други потребители на “Фон”.
Очаква се “Фон” да срещне съпротивата от страна на телефонни компании и кабелни оператори, които забраняват на потребителите си да обменят достъп със съседи и приятели. Оригиналът на “Напстър” беше съден от Холивуд, защото насърчаваше милиони да си обменят незаконно музика, и в края на краищата беше изваден от бизнеса. “Идеята на “Фон” заслужава уважение, също както “Напстър”, но от нея произтичат подобни последствия”, казва Роджър Ентнър от базираната в Бостън компания за проучване на пазара “Овъм” (Ovum).
“Фон” се е подготвила добре за бъдещото си разрастване. Сайтът на компанията - http://en.fon.com/ е многоезиков, с препратки към страници и на испански, и на френски и е с привкус на социално активна иконография и електронно самообслужване с цел правене на пари. При натискане на бутона Join the Movement например се отваря страница за регистрация. Компанията е дело на Варсавски, основател на големите испански телекомуникационни и интернет фирми Jazztel Plc и Ya.com. Самият той посочва, че стратегията му е да сключва сделки с доставчиците на интернет (ISP) и да увеличава многократно техните потребители. “Сърцето ми е при хората, които инвестиран в мрежи”, заяви Варсавски пред Ройтерс преди седмица. “Ние се сприятеляваме с ISP-та, като си поделяме приходите.” “Фон” вече има сключени договори със сериозни играчи като GlocoNet, вторият по големина интернет доставчик в Швеция, и базираният в Сиатъл “Спийкйизи” (Speakeasy). Тепърва предстоят обаче тежки преговори с потенциалните противници на обмена на достъп като “Телефоника” (Telefonica), “Дойче телеком” (Deursche Telekom), AT&T и “Тайм Уорнър” (Time Warner), които трябва да бъдат убедени да работят с фонерос.
В какво се състои технологията, предлагана от “Фон”? Потребителите на интернет, които инсталират софтуера на компанията, за да направят възможна подялбата на достъп с другите ползватели на “Фон”, впоследствие имат възможност да бродят из цялата мрежа на фирмата в града или в цял свят и да откриват безжични връзки. Според Варсавски “Фон” се нуждае от двама до четирима фонерос в блок, за да бъде осигурен добър безжичен достъп за цялата сграда. Ако потребителят е член на “Фон”, той получава безжичен достъп безплатно. Нечленуващите в групата плащат за WI-Fi услугата, която компанията поделя с местните интернет доставчици. “Първо ставате абонат на местен доставчик, след това ставате фонеро, ако приемете да дарявате Wi-Fi”, обяснява Варсавски. “Ако не дарявате, не сте фонеро.
Wi-Fi първо стана популярна във високотехнологичните центрове по света като базова технология за подялба на съседски мрежови услуги. Именно този дух на “подялба по съседски” се опитва да улови “Фон”, коментира Ройтерс. “Идеята е прекрасна, но нарушава закона, казва Ентнър. Тя третира Wi-Fi като комунална собственост, каквато технологията не е.“
Идеята за натрупването на WI-Fi хотспотове не е нова и освен това вече е изпитала финансови падения, посочва в. “Ню Йорк таймс”. T-Mobile и Swisscom имат по 30 000 добре функциониращи хотспота. “Боинго уайърлес” (Boingo Wireless), основана от създателя на “Ъртлинк” (EarthLink) Скай Дейтън е сред добре представящите се и в момента поддържа 25 000 хотспота. Абонаментът за достъп до тях струва 21.95 долара месечно. Други опити за изграждане на големи Wi-Fi мрежи обаче пропаднаха. Базираната в Ню Йорк “Джолтидж” (Joltage) стартира през 2003 г., но през 2004 г. излезе от бизнеса. Базираната в Сан Франциско “Комета нетуъркс” (Cometa Networks) и подкрепяна от IBM, “Интел” и AT&T заработи в края на 2002 г. и напусна бизнеса през май 2004 г.
Немалко ветерани на Wi-Fi обаче посочват, че новата услуга е изправена пред потенциални спънки. “Най-големият проблем е, че те очакват твърде много от точки за достъп с малка мощност”, казва Рон Сийдж, президент и изпълнителен директор на “Тропос нетуъркс” (Tropos Networks), производител на оборудване на инфраструктура за Wi-Fi. “С модерни антени могат да покрият зона, в която нагъсто са разположени апартаменти, но не и крайградските зони, в които къщите са далеч една от друга, а още по-малко цял град”. Създаването на мрежи може да срещне и други прегради, посочва “Ню Йорк таймс”. Според Майкъл Климън от “Комета” това са осигуряването на достатъчно качество на сигнала и повдиганите въпроси за запазването на частната сфера. Засега обаче това не плаши важните играчи. Скоро в борда на “Фон” ще влязат Майк Волпи, вицепрезидент на “Сиско” (Cisco), и основателят на “Скайп” (Skype) Никлас Зенстрьом.

Трудни битки за “Скайп”
Дори и само споменаването на телефонията през интернет предизвиква веднага една асоциация - “Скайп”. От създаването си през април 2003 г. компанията се разраства с главоломна скорост, но пък полето за провеждане на разговори в интернет, известно като Voice over IP (VOIP), непрекъснато се стеснява и технологията е атакувана от много страни. Преди броени седмици дори веригата супермаркети “Теско” (Tesco) пусна своя собствена интернет телефония, посочва Би Би Си. В САЩ във врата на “Скайп” дишат телекомуникационни гиганти като AT&T и “Веризън” (Verizon), както и доставчикът на броудбанд “Вонидж” (Vonage).
“Скайп” ще бъде все по-атакувана от услуги, които са независими от РС-та”, казва Стив Блъд, вицепрезидент на аналитичната група “Гартнър” (Gartner). Според него една от слабостите на “Скайп” е, че тя все още ползва предимно хората, които си стоят но компютрите, а не и тези, които са по улиците. “Първото нещо, за да оцелееш, е да бъдеш най-добър в това, което правиш, и именно това е амплоато на “Скайп”, казва Хенри Гомес, който ръководи операцията на компанията в САЩ, след като тя беше закупена от eBay. “Друго предимство е голямата мрежа, с която разполагаме - 66 млн. потребители.”
Фирмата работи и за разширяване на възможностите за употреба на софтуера си, за да затвърди предимството си, като миналия месец обяви, че сключила серия договори с производители на различни джаджи за интегриране на технологията в устройства за домашно ползване. Това стана възможно, след като беше закупена от eBay миналия септември за 2.6 млрд. долара и получи достъп до сериозни ресурси.