Туризмът чака лятото с едно наум

Спад и
забавяне на интереса към офертите за летни почивки в България отчитат някои от
големите туроператори, научи "Дневник". След бума на британския
пазар, превърнал се във втори по важност за туристическия бранш у нас след
германския,
за първи
път има отлив в записванията на Острова
Британският
концерн "Фърст чойз" регистрира рекорден спад от 20% спрямо същия
период на миналата година, сочат данните на компанията. "Болкан холидейз -
Лондон" също е на минус 3-4%. Двата туроператора досега са водили
най-много англичани у нас. "Май травел" (също британски) отчита 5%
повече записвания, но оперира у нас с много малък капацитет спрямо
възможностите си.
На
практика засега единствено германският "Томас Кук" и английският
"Томпсън" удържат добри резултати от дейността си в България.
Ситуацията
се усложнява и от потвърждението на наблюдаваната от три години тенденция за
траен
спад на германския пазар
След като
миналата година два от големите туроператора - ИТС и ТУИ, завършиха на минус,
сега първият отчита от 5% по-малко записвания, а другият - близо 20%. В групата
на губещите се включи и "Ал турс" със спад от 15%, показват още
данните.
Едно от
обясненията за незадоволителния темп е, че потенциалните туристи от Германия и
Англия изчакват по-изгодни оферти за записвания в последния момент (т.нар. last minutes) най-вече за юли и август. Това
произтича от обстоятелството, че по българското крайбрежие има вече
свръхпредлагане на легла. По принцип това е странно за британския пазар, който
е известен с ранните си резервации, приключващи до края на предходната година,
коментира изпълнителният директор на "Болкан холидейз" Радка Минева.
По думите й миналата година туроператори от Острова обаче са предлагали
пътуване до България за 60 лири при записване в последния момент, което сега
кара потенциалните туристи да изчакват по-добри цени.
От
сектора посочват като съществена причина за лошите резултати скъсяването на
сезона, тъй като като реално
месец май
е почти отписан
от някои
туроператори заради натрупания неприятен опит със строежите по брега. "Скъсихме сезона заради строителството
през миналите години и месец май го губим, защото почти няма записвания за
него", каза представителят на "Фърст чойз" у нас Богдан Христов,
който е и управител на "Хотелбедс". Христов очаква заради лошата зима
да има отново забавяне в строителството на обекти по морето, което да доведе до
повторение на проблемите. "Въпреки че няма бурно строителство през тази
година, проблемите, които имахме през месец май предишните години, ще
продължават да рефлектират на пазара", каза представителят на ИТС Калин
Сутев. Той търси различни варианти да компенсират спада с допълнителни услуги и
атракции за туристите, защото вече само предлагането на нощувки в хотели не е
достатъчно за привличането им. ИТС отчита добри записвания за хотелите, които
са част от международни вериги, а за всички останали - слаби.
Има
натрупване на леглова база, но качеството на туристическия продукт не се
повишава, посочи представителят на "Фърст чойз". Той все пак се
надява да достигнат обемите си от миналата година, но това ще стане значително
по-трудно и чрез намаления на цените и записвания в последния момент. Според
него България реално влиза в конкуренция с останалите страни от
Средиземноморския регион, като
цените не
са предимството ни
Всичко
това не дава сигурност на хотелиерите, че ще бъдат запълнени базите им,
повечето от които са построени с банкови кредити. Натиск за смъкване на цените
може да изправи част от тях пред фалит, за което говори и нарасналото
предлагане на хотели за продажба. Несигурността затруднява и чуждите
туроператори, които предварително трябва да резервират места в чартърните
полети. Представителят на британския "Май травел" и германския
"Ал турс" Венцислав Танчев предвижда преразпределение на пазара и
сред туроператорите. Според него тази година
силният
сезон ще бъде много тежък
защото
цените за юли и август са много високи.
При спад
от някой пазар хотелиерите трябва да предоговарят легловата си база, като
продадат празните легла на друг туроператор, смята Лазко Жарданов, директор на
хотел "Луна" в Златни пясъци. Това означава да има и дублиране на
продажбите. Някои мениджъри го правят, за да се застраховат от рискове. В
бранша обаче се смята за непрофесионално, тъй като туристите трябва да се
пренасочват към други хотели, за което всички по веригата дължат
неустойки. Жарданов очаква
нови
препродажби на хотели
Според
него цените на нощувките, а и на самите хотели ще тръгнат надолу заради
голямото предлагане. Отделен е проблемът с качеството на услугите. "Дойде
времето на професионалистите", заяви Венелин Ташев, собственик на хотел
"Котва" в Слънчев бряг. По думите му ситуацията показва, че в туристическия
бизнес са влезли хора, които не разбират от него. Първо ще отпаднат именно тези
бизнесмени, смята Ташев, който работи с над 30 туроператора.