Как скандалът беше раздухан чрез модерните технологии

Как скандалът беше раздухан чрез модерните технологии

Йорданка показва sms на телефона си, който гласи "Ако бойкотираме датските стоки до лятото, те ще загубят 36 милиарда евро" (горе).
Йорданка показва sms на телефона си, който гласи "Ако бойкотираме датските стоки до лятото, те ще загубят 36 милиарда евро" (горе).
В началото на февруари Мохамад Фуад Барази, виден датски имам, получава sms. Изпращачът е анонимен, а текстът предупреждава, че датчаните се готвят да горят Корана на площада пред кметството в Копенхаген в отговор на мюсюлманските демонстрации срещу карикатурите на пророка Мохамед. Подобни съобщения получават стотици хора - мюсюлмани и датчани, и се стичат към мястото на събитието. След серия сблъсъци полицията арестува 179 души, а нито един Коран не е изгорен. Така в. “Вашингтон пост” описва един елемент от хай-тек кампанията, развихрила се в края на януари и началото на февруари и раздухала скандала около карикатурите.
Подобни съобщения, получени и в ивицата Газа, и в офисите на сателитната телевизия “Ал Джазира”, добре илюстрират как модерните дититални технологии и най-вече мобилните телефони и интернет блоговете превърнаха за броени дни един инцидент в малка Дания в единна кауза за протести по целия свят. Дигиталната революция даде възможност на милиони - от Лондон до Афганистан и Индонезия, да получат безпрецедентен достъп до информация, без значение дали тя е правилна или погрешна. Това, което в близкото минало се правеше чрез факсове и копирни машини, днес се извършва от ново поколение технологии с немислима доскоро скорост.
Конфликтите от реалния свят като скандала за карикатурите почти веднага влизат и в киберпространството. Радикални ислямистки сайтове редовно показват сцени с обезглавяване на заложници и зоват към насилие. Постинг в един такъв - www.alghorabaa.net например, се обяви за “ден на горене на посолства” в знак на протест срещу карикатурите и призова поддръжниците си да се включат в кампания по изпращането на текстови съобщения, които да насърчат мюсюлманите да обсипят дипломатическите сгради с коктейли “Молотов”, сочат данни на фондация “Джеймстаун”.
Имейли, блогове и текстови съобщения биват използвани и за иницииране на бойкота на датските стоки в ислямските страни, както и на кампанията “Купувайте датското” в САЩ, посочва “Вашингтон пост”. Бойкотът на датските стоки в Египет набра скорост след кампания чрез имейли, текстови съобщения и печатни материали. “Събудете се! Те обидиха пророка Мохамед! Бойкотирайте онези, които Аллах е отхвърлил!”, гласи един от sms-те.
Чрез sms-и беше организиран антидатски протест в Брюксел, а най-голямата организация на мюсюлманите в Канада изпрати имейли до членовете си - около 300 000 души, да се въздържат от участие в подобни демонстрации. Блогове и текстови съобщения бяха използвани и при организирането на палежите във Франция миналата есен. “Тези съобщения вече са част от конфликта”, казва Ману Сарин, член на градския съвет в Копенхаген. “Проблемът е, че на тях невинаги може да се разчита. Никой не гореше Корана, но това беше без значение, след като слуховете плъзнаха.”
Барази, който е роден в Сирия и пристига в Дания преди 15 години, посочва, че е бил затрупан с обаждания от свои последователи, получили същото текстово съобщение. В интервю пред “Ал Джазира”, гледано вероятно от милиони в Близкия изток, той разказа за заплахата, отправена така към свещената за мюсюлманите книга. “Заявих, че това може и да се случи. Не мислех, че това е реална заплаха, но все пак не бях сигурен”, казва имамът, добавяйки, че е призовал мюсюлманите към спокойствие. Той не споделя твърдението, че повтарянето на съобщението по “Ал Джазира” е влошило ситуацията. Според други обаче то е допринесло за нагнетяване на напрежението. Насер Хадер, умерен мюсюлманин и депутат, твърди, че изявата на Барази е поне отчасти отговорна за атаката срещу датското посолство в Сирия преди десет дни.
Атаката, както и сблъсъците в центъра на Копенхаген, довели до ареста на 120 датчани и 59 мюсюлмани, принуждават премиера Андерс Фог Расмусен да даде пресконференция два дни по-късно. “Изправени сме пред дезинформационна кампания чрез sms-и и блогове, която се разви толкова бързо, че нямахме време да я коригираме, каза премиерът. Нека все пак да повторя. Никой в Дания не е горил Корана.”
В Лондон Азам Тамими, член на Мюсюлманската асоциация във Великобритания, посочва, че текстови съобщения биват използвани за разпространяване на данни от анкети, както и за организиране на демонстрации. Абдул-Рахман Малик, редактор в Q-News, популярно мюсюлманско списание във Великобритания, признава, че е получил
стотици имейли и десетки sms-си за карикатурите
Някои от тях са били компютърно генерирани, така че да достигнат едновременно до много хора. “Те са ефикасни и незабавно действащи - мечтата на активиста”, казва Малик.
Виртуалната война взе миналата седмица и първите си "жертви", след като около 600 датски уебсайтове бяха атакувани от ислямистки хакери. Общият брой на повредените сайтове в света е около 1000, сочат данни на уебсайта Zone-H (www.zone-h.org), който проследява извършените в световната мрежа хакерски атаки. “Датчани, вие мъртви”, пише в една от атакуваните страници на развален английски. “Има само един пророк - Аллаху Акбар - свещената война е нашият път”, гласи друг хакнат сайт. Атаките са извършени без ясен подбор, а повечето пострадали сайтове нямат нищо общо с карикатурите. Не са били хаквани датски правителствени сайтове или страницата на в. “Юландс постен”, откъдето тръгна скандалът. Според Zone-H зад атаките стоят няколко групи хакери от мюсюлманския свят, обединили усилията си, за да причинят повече щети на датски или западни сайтове.
-------------------
Как плъзваха съобщенията
В Саудитска Арабия уеб сайтът “Фанан” пуска съобщение, в което призовава да се гласува в сайта на MSNBC. Там има анкета дали гневът на мюсюлманите заради карикатурите е оправдан. Няколко интервюирани саудитци признават, че са получавали по 5-6 sms-са по проблема дневно. Спорадичните протести на Западния бряг и ивицата Газа са организирани с традиционни средства като призиви от джамиите, информация от уста на ухо и партийни организации. Арабските сателитни телевизии, имейл кампании и текстови съобщения допринасят за масовизиране на акциите. В Ирак информацията се разпространява по традиционен начин, а дигиталните технологии само я допълват. Когато в уебсайта на Ислямската армия в Ирак се появява призив датчаните да бъдат атакувани, препис от него се появява в джамия в Рамади. Мюсюлманите в Индонезия ползват киберпространството, но засега екстремистите не са успели чрез него да подхранят масовата ярост. Циркулират малко на брой текстови съобщения и имейли. Един от тях гласи: “Датските карикатури са дело на евреи и американци, за да вбият клин между Европа и ислямския свят.”
------------------
Какво осмиват мюсюлманите
Главен обект на арабския хумор са враговете. През последните десетилетия като такива се сочат евреите и американците. Те са и най-често присъстващите фигури в карикатурите в мюсюлманските вестници. Чичо Сам и някой наследник на Давид, които проливат с радост арабска кръв, могат да се срещнат твърде често в пресата от Близкия изток. Сирийска телевизия пък преди време представи еврейски равини като канибали, а в някои арабски държави продължават да се въртят тв сериите за световния ционистки заговор. Последната акция в тази посока е обявеният от най-многотиражния вестник в Иран “Хамшахри”, конкурс за карикатура, посветена на холокоста. Победата на “Хамас” на палестинските парламентарни избори отвори нова ниша. Така във виртуалното пространство се завъртяха и вицове за ислямистката група. Според един “Хамас” спряла всички самоубийствени атаки преди изборите, тъй като се нуждаела от всеки глас. Според друга “глобата за пресичане на червен светофар е две молитви”, трета гласи “Купи сега забрадка на “Хамас” с отстъпка, защото рано или късно ще се наложи да си я сложиш”.