Как скандалът беше раздухан чрез модерните технологии

В началото на февруари Мохамад Фуад Барази, виден датски имам, получава
sms. Изпращачът е анонимен, а текстът предупреждава, че датчаните се
готвят да горят Корана на площада пред кметството в Копенхаген в
отговор на мюсюлманските демонстрации срещу карикатурите на пророка
Мохамед. Подобни съобщения получават стотици хора - мюсюлмани и
датчани, и се стичат към мястото на събитието. След серия сблъсъци
полицията арестува 179 души, а нито един Коран не е изгорен. Така в.
“Вашингтон пост” описва един елемент от хай-тек кампанията, развихрила
се в края на януари и началото на февруари и раздухала скандала около
карикатурите.
Подобни съобщения, получени и в ивицата Газа, и в
офисите на сателитната телевизия “Ал Джазира”, добре илюстрират как
модерните дититални технологии и най-вече мобилните телефони и интернет
блоговете превърнаха за броени дни един инцидент в малка Дания в единна
кауза за протести по целия свят. Дигиталната революция даде възможност
на милиони - от Лондон до Афганистан и Индонезия, да получат
безпрецедентен достъп до информация, без значение дали тя е правилна
или погрешна. Това, което в близкото минало се правеше чрез факсове и
копирни машини, днес се извършва от ново поколение технологии с
немислима доскоро скорост.
Конфликтите от реалния свят като скандала
за карикатурите почти веднага влизат и в киберпространството. Радикални
ислямистки сайтове редовно показват сцени с обезглавяване на заложници
и зоват към насилие. Постинг в един такъв - www.alghorabaa.net
например, се обяви за “ден на горене на посолства” в знак на протест
срещу карикатурите и призова поддръжниците си да се включат в кампания
по изпращането на текстови съобщения, които да насърчат мюсюлманите да
обсипят дипломатическите сгради с коктейли “Молотов”, сочат данни на
фондация “Джеймстаун”.
Имейли, блогове и текстови съобщения биват
използвани и за иницииране на бойкота на датските стоки в ислямските
страни, както и на кампанията “Купувайте датското” в САЩ, посочва
“Вашингтон пост”. Бойкотът на датските стоки в Египет набра скорост
след кампания чрез имейли, текстови съобщения и печатни материали.
“Събудете се! Те обидиха пророка Мохамед! Бойкотирайте онези, които
Аллах е отхвърлил!”, гласи един от sms-те.
Чрез sms-и беше
организиран антидатски протест в Брюксел, а най-голямата организация на
мюсюлманите в Канада изпрати имейли до членовете си - около 300 000
души, да се въздържат от участие в подобни демонстрации. Блогове и
текстови съобщения бяха използвани и при организирането на палежите във
Франция миналата есен. “Тези съобщения вече са част от конфликта”,
казва Ману Сарин, член на градския съвет в Копенхаген. “Проблемът е, че
на тях невинаги може да се разчита. Никой не гореше Корана, но това
беше без значение, след като слуховете плъзнаха.”
Барази, който е
роден в Сирия и пристига в Дания преди 15 години, посочва, че е бил
затрупан с обаждания от свои последователи, получили същото текстово
съобщение. В интервю пред “Ал Джазира”, гледано вероятно от милиони в
Близкия изток, той разказа за заплахата, отправена така към свещената
за мюсюлманите книга. “Заявих, че това може и да се случи. Не мислех,
че това е реална заплаха, но все пак не бях сигурен”, казва имамът,
добавяйки, че е призовал мюсюлманите към спокойствие. Той не споделя
твърдението, че повтарянето на съобщението по “Ал Джазира” е влошило
ситуацията. Според други обаче то е допринесло за нагнетяване на
напрежението. Насер Хадер, умерен мюсюлманин и депутат, твърди, че
изявата на Барази е поне отчасти отговорна за атаката срещу датското
посолство в Сирия преди десет дни.
Атаката, както и сблъсъците в
центъра на Копенхаген, довели до ареста на 120 датчани и 59 мюсюлмани,
принуждават премиера Андерс Фог Расмусен да даде пресконференция два
дни по-късно. “Изправени сме пред дезинформационна кампания чрез sms-и
и блогове, която се разви толкова бързо, че нямахме време да я
коригираме, каза премиерът. Нека все пак да повторя. Никой в Дания не е
горил Корана.”
В Лондон Азам Тамими, член на Мюсюлманската асоциация
във Великобритания, посочва, че текстови съобщения биват използвани за
разпространяване на данни от анкети, както и за организиране на
демонстрации. Абдул-Рахман Малик, редактор в Q-News, популярно
мюсюлманско списание във Великобритания, признава, че е получил
стотици имейли и десетки sms-си за карикатурите
Някои
от тях са били компютърно генерирани, така че да достигнат едновременно
до много хора. “Те са ефикасни и незабавно действащи - мечтата на
активиста”, казва Малик.
Виртуалната война взе миналата седмица и
първите си "жертви", след като около 600 датски уебсайтове бяха
атакувани от ислямистки хакери. Общият брой на повредените сайтове в
света е около 1000, сочат данни на уебсайта Zone-H (www.zone-h.org),
който проследява извършените в световната мрежа хакерски атаки.
“Датчани, вие мъртви”, пише в една от атакуваните страници на развален
английски. “Има само един пророк - Аллаху Акбар - свещената война е
нашият път”, гласи друг хакнат сайт. Атаките са извършени без ясен
подбор, а повечето пострадали сайтове нямат нищо общо с карикатурите.
Не са били хаквани датски правителствени сайтове или страницата на в.
“Юландс постен”, откъдето тръгна скандалът. Според Zone-H зад атаките
стоят няколко групи хакери от мюсюлманския свят, обединили усилията си,
за да причинят повече щети на датски или западни сайтове.
-------------------
Как плъзваха съобщенията
В
Саудитска Арабия уеб сайтът “Фанан” пуска съобщение, в което призовава
да се гласува в сайта на MSNBC. Там има анкета дали гневът на
мюсюлманите заради карикатурите е оправдан. Няколко интервюирани
саудитци признават, че са получавали по 5-6 sms-са по проблема дневно.
Спорадичните протести на Западния бряг и ивицата Газа са организирани с
традиционни средства като призиви от джамиите, информация от уста на
ухо и партийни организации. Арабските сателитни телевизии, имейл
кампании и текстови съобщения допринасят за масовизиране на акциите. В
Ирак информацията се разпространява по традиционен начин, а дигиталните
технологии само я допълват. Когато в уебсайта на Ислямската армия в
Ирак се появява призив датчаните да бъдат атакувани, препис от него се
появява в джамия в Рамади. Мюсюлманите в Индонезия ползват
киберпространството, но засега екстремистите не са успели чрез него да
подхранят масовата ярост. Циркулират малко на брой текстови съобщения и
имейли. Един от тях гласи: “Датските карикатури са дело на евреи и
американци, за да вбият клин между Европа и ислямския свят.”
------------------
Какво осмиват мюсюлманите
Главен
обект на арабския хумор са враговете. През последните десетилетия като
такива се сочат евреите и американците. Те са и най-често присъстващите
фигури в карикатурите в мюсюлманските вестници. Чичо Сам и някой
наследник на Давид, които проливат с радост арабска кръв, могат да се
срещнат твърде често в пресата от Близкия изток. Сирийска телевизия пък
преди време представи еврейски равини като канибали, а в някои арабски
държави продължават да се въртят тв сериите за световния ционистки
заговор. Последната акция в тази посока е обявеният от
най-многотиражния вестник в Иран “Хамшахри”, конкурс за
карикатура, посветена на холокоста. Победата на “Хамас” на
палестинските парламентарни избори отвори нова ниша. Така във
виртуалното пространство се завъртяха и вицове за ислямистката група.
Според един “Хамас” спряла всички самоубийствени атаки преди изборите,
тъй като се нуждаела от всеки глас. Според друга “глобата за пресичане
на червен светофар е две молитви”, трета гласи “Купи сега забрадка на
“Хамас” с отстъпка, защото рано или късно ще се наложи да си я сложиш”.