Китайските стоки нямат шанс в по-високите ценови сегменти
Една трета от
европейците и жителите на САЩ съзнателно избират продукти, произведени в
собствените им страни. Това сочат резултатите от едно от последните изследвания
на агенцията за пазарни проучвания "Синовейт", подразделение на Aegis Group.
Освен че очевидно са подвластни на кампании "Изберете родното", западните
потребители все още са скептични за качеството на продуктите с етикети
"Произведено в Китай" или "Произведено в Корея" - едва един от всеки осем
респондента в САЩ или на ключов европейски пазар оценява положително качествата
на азиатските стоки. Малко повече от половината запитани европейци обаче - 52%
смятат, че продуктите, произведени в Япония, са с високо качество. Това мнение
се споделя и от 41% от анкетираните американци.
Изследването на
"Синовейт" е проведено през декември сред над шест хиляди души и е фокусирано
върху това как американци и западноевропейци възприемат цената и качеството на
стоките, произведени на собствените им пазари и на тези на Китай, Япония и
Корея. Една от основните му цели е да установи имат ли шанс Китай и Корея да
позиционират стоките си в по-високите ценови сегменти, или винаги ще останат
"евтини и некачествени".
"И Китай, и Корея
искат да се наложат на средните и луксозни, висококачествени пазари, защото там
възможностите са по-големи, особено за Корея, която е подбивана с цени от
Китай", казва Майк Шърман, изпълнителен директор за потребителски проучвания на
"Синовейт" за Азия и Океания. "Техните продукти може да бъдат смятани за
нискокачествени, но те също така са на ниски цени, така че в крайна сметка
стойността е разумна."
Шърман отбелязва
също, че "корейците са по-притеснителни от китайците". Според него те
по-ясно съзнават нуждата от подобряване на имиджа на техните продукти. "Трудно е
да се съревноваваш с ниски цени, когато Китай постоянно ти тича по петите",
допълва той.
"Япония се справя
по-добре, но тя успешно премина еволюцията от възприетото усещане за ниско
качество до това за високо качество", продължава той. "През 60-те години
възприемането за Япония беше същото като възприемането на Китай сега. Те правеха
евтини транзистори и наводняваха пазара. Промениха нещата чрез упорита работа и
иновации - първата стъпка беше да проектират и създадат по-добри продукти.
Например "Сони" произвеждаха тези евтини транзистори, но след това направиха
уокмените и сега Playstation - продукти, познати навсякъде по света и които са
копирани от други."
Изследването на
"Синовейт" показва още, че специално за американския потребител патриотизмът
често играе водеща роля, когато избират какво да купят. "Въпреки качеството и
цената на стоки, произведени в други страни, американците са силно лоялни към
техните местни стоки, особено по-възрастните потребители и тези с по-нисък
доход", коментира Том Муларц, вицепрезидент на "Синовейт". Според него в САЩ
съществува неписано правило - купувай щатско в Щатите.
Обяснение за
относително негативното възприемане на китайските стоки може да се възприема и
като реакция от загубата на американски работни места, особено в отрасли като
производство на облекло и електроника. Близо 80% от американците оценяват като
"много високо" качеството на стоките, собствено производство. За сравнение само
двама от всеки пет европейци харесват американски стоки. Оказва се, че
европейците не са по-малко шовинисти от потребителите зад океана - три четвърти
от анкетираните от "Синовейт" европейци смятат, че продуктите, произведени в
собствените им страни, са с високо качество.