Рухването на "Херос" или ефектът на снежната топка

Рухването на "Херос" или ефектът на снежната топка

Близо 1500 бронирани автомобила на "Херос" кръстосват из Германия всеки ден. Те пренасят оборота на големите търговски вериги, транспортират бижута и други ценности и зареждат няколко мрежи от банкомати.
Близо 1500 бронирани автомобила на "Херос" кръстосват из Германия всеки ден. Те пренасят оборота на големите търговски вериги, транспортират бижута и други ценности и зареждат няколко мрежи от банкомати.
Всеки февруари градовете между Констанц и Кьолн се превръщат в приказни замъци, а карнавалното веселие завладява милиони германци. Не съвсем празничен обаче е карнавалът тази година за 5000 души, служители в най-голямата компания за инкасо транспорт в Германия "Херос" (Heros). Тя обяви фалит миналия понеделник след ареста на четирима нейни мениджъри, обвинени в отклоняване на над 300 млн. евро. Единият от задържаните е Манфред Дийл, родом от градчето Фрехен край Кьолн, собственик на хотел "Танне" в Банско, който според германската преса е изпрал част от откраднатите пари именно чрез дейността си в България. Тази седмица "Дневник" ще разкаже как се стигна до този скандал и какъв е бил механизмът, позволил злоупотреба от толкова голям мащаб в най-голямата европейска икономика.
------------------------------
Поредният фалит в Германия, задъхваща се от бюрокрация и историческото бреме на социалната държава, или хитра машинация на шепа хора, успели да ужилят с милиони най-големите търговски вериги? За мнозина германци случаят "Херос" може би е само продължението в серията корпоративни афери от последните години, започнала с банкрута на медийната империя на Лео Кирх и фалита на строителния концерн "Холцман" (Holzmann) през 2002 г. Разкритията за злоупотреби се разпростряха дори върху символи на германското качество като Фолксваген" (Volkswagen), БМВ (BMW) и "Даймлер - Крайслер" (DaimlerChrysler). Това, което отличава "Херос" от тези скандали, е фактът, че той се развихри в компания за сигурност, на която са поверили парите си корпорации като "Метро" (Metro) и "Карщат - Квеле" (Karstadt - Quelle) и банкови институции като "Комерцбанк" (Commerzbank) и "Дойче банк" (Deutsche Bank).
Операцията
На 17 февруари, петък, полицията извършва обиск в 25 служебни и частни помещения в градовете Фирзен, Фрехен, Хамбург и Хановер. Арестувани са четирима души, иззети са голям брой документи. Акцията е наредена от прокуратурата в Мьонхенгладбах и се координира от Криминалната служба на Северен Рейн-Вестфалия. Операцията е оповестена на 20 февруари, понеделник, когато става ясно, че четиримата задържани са висши служители на групата "Херос". Обвинението - отклоняване на 300 млн. евро от парите, които "Херос" превозва за своите клиенти. Измамата била извършена чрез дъщерната "Нордкеш Гелдебеарбайтунгс ГмбХ" (Nordcash Geldebearbeitungs-GmbH) и филиалите й във Фирзен, обслужвали ежедневно оборота от милиони евро на търговски вериги, компании от сферата на услугите и банки, се казва в официалното прессъобщение на прокуратурата в Мьонхенгладбах и криминалната полиция в Дюселдорф.
Часове след разкритията "Херос" и 23-те й дъщерни компании обявяват неплатежоспособност, а административният съд в Хановер им назначава синдик. Междувременно десетки клиенти на "Херос" из цяла Германия лавинообразно разтрогват договорите си и се обръщат към конкурентни фирми за инкасо транспорт. На другия ден медиите разгласяват, че сред задържаните е и основателят и собственик на групата Карл-Хайнц Вайс, както и Манфред Дийл - прокуристът на "Нордкеш" във Фрехен и собственик на магазин за спортни стоки, рекламна агенция и на два хотела в България. Браншът е шокиран, централната банка "Бундесбанк" нарежда на филиалите си да работят с удължено работно време, за да се запази стабилността на паричните преводи, а специалистите започват да умуват каква е схемата за мащабната измама. В петък, 24 февруари, започнаха и разпитите на Вайс, който по-рано съобщи чрез адвоката си, че ще направи признания.
Трикът
Загадката е още по-голяма, като се има предвид, че превозът на пари и ценности подлежи на доста строг контрол. "Херос", както всяка друга компания в отрасъла, документира и регистрира всеки транспорт, посочи миналата седмица управителят на браншовия съюз BDGW Харалд Олшок. Всеки ход се наблюдава с камера, а всеки от бронираните автомобили на компанията може да се проследи от сателит чрез Джи Пи Ес (както гордо пише на "панцерите" на "Херос").
И все пак в системата има пропуски и "Херос", която не е член на BDGW, го използва. Трикът бе разбулен от двама адвокати - Бертрам Бьорнер, защитникът на Вайс, и Мануел Зак, синдикът на "Херос". Схемата изглежда така. Парите, получени от даден клиент в понеделник, компанията присвоява и ги използва за собствени нужди. В сряда "Херос" превежда на клиента приходите от вторник, но същевременно твърди, че те са от понеделник. Оправданията за забавянето са най-различни - от задръствания по магистралите до технически проблеми при банките. Старите дупки се запълват със свежи пари, тъй като постоянно пристигат за обработване нови и нови чували с банкноти, обясни Бьорнер. Схемата обаче предполага все по-голямо разрастване - подобно на търкаляща се по склона снежна топка - и все някога затисва под собствената си тежест създателите й. Ако например приходите от вторник са по-малки от тези от понеделник, то компанията трябва да изравни разликата, като открадне от оборота на друг клиент, а освен това трябва да плаща и наказателни лихви при просрочване на преводите. Така в продължение на години се отваря все по-голяма пробойна в ликвидността, която е станала видима в последните седмици, съобщи в петък синдикът Зак. Най-вече клиентите на "Херос" между 10 и 17 февруари са основните ощетени, тъй като с техните пачки измамниците ударно са запушвали старите пробойни, уточни синдикът.
Трикът е бил описан теоретично още през 2003 г. от Бернд Шефер, изпълнителен директор на застрахователния брокер "Атлас" (Atlas). Той бил същият, използван през 2001 г. от регенсбургската фирма за сигурност "Крутина" (Krutina) и от "Грифс сикюрити" (Griffs Security) в Дортмунд през 2005 г., твърди вестник "Файненшъл таймс Дойчланд". По информации на списание "Фокус" от 1996 г. насам заради подобни измами са закрити шест компании за кешови услуги. От миналия юни прокуратурата в Дортмунд води наказателно дело и срещу президента на "Грифс сикюрити", прибрал от клиентите си 11 млн. евро.
При "Херос" обаче измамата лъсва едва миналата есен, когато търговската верига "Лидъл" (Lidl) вдига скандал и изисква незабавно изплащане на липсващите дневни приходи от 2600 филиала. Човек от бранша разказва пред вестника, че тогава се е наложило "Херос" да вкара от чужбина цял камион с пачки. Според авторитетното списание "Шпигел" пък зрелищният срив на "Херос" бил очакван от познавачите отдавна. Говорител на веригата аптеки и дрогерии "Шлекер" (Schlecker) признава пред изданието, че още преди година прекъснали взаимоотношенията с превозвача, след като били установени системни просрочвания в изплащанията.
Лоша слава
"Херос", която по официални данни обслужва 50% от целия кешов транспорт в Германия, или 600 млн. евро на ден, е създадена от Карл-Хайнц Вайс през 1978 г. Концернът се превръща в лидер след серия придобивки. Само миналата година "Херос" основава пет нови дъщерни дружества и купува три конкурента - Ве Ес Ве (WSW) от Халберщат в Саксония-Анхалт, подразделението за кешов транспорт на "Ве Ес О" (WSO) от Оснабрюк и германския клон на шведския концерн "Секуритас" (Securitas), в който работят 1700 души.
В бранша обаче никак не обичат Вайс, парадиращ според вестниците "Билд" и "Хановерше нойе пресе" с луксозния си парк от 25 лимузини, сред които "Бентли", "Ферари" и "Мазерати". Заради "Херос", която не членува и в съюза BDGW, кешовият транспорт поевтиня с 40% за 10 години, оплаква се Ян Хендрик Пийч от конкурентната фирма "Джи фор Ес" (G4S). "Херос" печели клиенти с невероятен дъмпинг, единодушни са в отрасъла, в който години наред си блъскали главите над загадката, каква е успешната рецепта на Вайс. В края на краищата разходите за бизнеса са почти еднакви за всички нас. "Всички трябва да имат бронирани автомобили, в които винаги пътуват по двама въоръжени служители. Освен това застрахователната премия е в общи линии еднакво висока", отбеляза пред "Файненшъл таймс Дойчланд" Пийч.
Скандалът извади наяве и лошите условия за труд в компанията. Най-големият синдикат на заетите в услугите - "Ферди" (Ver.di), оповести миналата седмица, че "Херос" не е спазвала договореностите между работодатели и синдикати и само отчасти е плащала според нормираните работни възнаграждения за отрасъла. По думите на Доротея Мюлер, член на управата на "Ферди", Вайс не е допуснал в компанията му да се създадат и работнически съвети.