За няколкостотин милиона евро повече, или кого измами "Херос"

"Аз съм на ръба на пропаст, а шефовете ми са си пълнили джобовете",
оплака се пред кьолнския таблоид "Експрес" тези дни един от шофьорите
на бронираните автомобили на "Херос". Откакто германската компания за
превоз на пари обяви фалит на 20 февруари заради присвоени от четирима
началници над 300 млн. евро (сред задържаните е и Манфред Дийл,
съсобственик на хотел "Танне" в Банско), 52-годишният Петер Х. (името
му, разбира се, е променено) се страхува за съществуванието си. Освен
грозящата го безработица Х. понася удар след удар. Съседите му
подвиквали по улицата "ей, престъпник!". Преди дни пък получил писмо от
банката си, с която тя го уведомявала, че се налага да анулира вече
одобрения кредит за строеж на пристройка към къщата му. "Хората въобще
не виждат, че ние, работниците на "Херос", сме жертвите", ядосва се
шофьорът.
Бъдещето на персонала в "Херос"
Без съмнение
първите пряко засегнати от банкрута ще бъдат 5000-те хиляди служители
на най-голямото дружество за инкасо транспорт в Германия. Ситуацията ги
изправя пред доста неясно бъдеще и дори да се намерят до април нови
собственици на "Херос" (каквато амбициозна цел си е поставил синдикът
Мануел Зак), почти е сигурно, че ще има съкращения. Перспективата става
още мрачна, като се вземе предвид постоянно увеличаващата се
безработица в страната, бълваща почти всеки ден на улицата нови и нови
хора без работа, както и фактът, че по-голяма част от служителите в
подобни фирми за сигурност по правило не са квалифицирани кадри,
следователно са лесно заменяеми. Нова негативна подробност бе
оповестена миналия петък - несъстоятелност са обявили 27 дружества от
групата "Херос", а не 23, както се твърдеше по-рано. Според официални
изявления на временния управител от фалит са пощадени само дъщерните
дружества в чужбина - в Австрия, Белгия и Холандия.
Налага се
обаче едно уточнение: По принцип законите и практиката в Германия
извеждат като приоритет в случаи на неплатежоспособност спасяването на
компанията и запазването на работните места. Друг е въпросът дали това
действително ще се случи. Така е и в казуса "Херос". "Всички служители
ще получат заплатите си. Точното им изплащане за месеците от февруари
до април включително е гарантирано. Досега не са извършвани и
уволнения", подчерта в специално прессъобщение синдикът адвокат Зак,
което бе публикувано в петък на интернет страницата на неговата кантора
"Бринкман и партньори" (Brinkmann & Partner,
www.brinkmann-partner.de). В същото комюнике пише още, че докато редица
изплашени клиенти са разтрогнали договорите си с "Херос", то немалко
други компании, в това число и банки, са решили да продължат
сътрудничеството си с концерна.
"Дневник" разговаря с източник,
запознат с процедурата по несъстоятелност и пожелал да запази
анонимност, който потвърди, че е осигурено изплащането на заплатите,
както и запазването и продължаването на дейността на компанията. "При
подобни ситуации възнагражденията в Германия се гарантират от т.нар.
пари за фалит. Това е вид публична подкрепа, която се финансира от
своеобразна солидарна общност, събрана от плащанията към пенсионните
каси. Тя гарантира заплатите за три месеца, т.е. до април", обясни
източникът. Същевременно той подчерта, че настроението сред служителите
на "Херос" е добро и не се чувства сериозно напрежение.
Какво загубиха клиентите
Ако
за работниците поне има гарантирани три месечни заплати, то за
ужилените компании, сред които най-големите търговски концерни,
обезщетенията никак не са сигурни, а дори да бъдат изплатени, то
времето, което процедурата ще отнеме, ще донесе още повече загуби.
Първите суми за щетите, които се завъртяха в медиите, дойдоха от
прокуратурата в Мьонхенгладбах, разследваща аферата. Според нейното
съобщение от 20 февруари, измамата, извършена от четиримата арестувани
мениджъри на "Херос", възлиза на около 300 млн. евро. Четири дни
по-късно Бертрам Бьорнер, адвокат на обвинения президент на "Херос"
Карл-Хайнц Вайс, посочи пред сп. "Фокус", че отклонените пари са 350
млн. евро.
Но на толкова ранен стадий от разследванията все още не е
възможно да се направи точна преценка за вредите. Проблеми създава и
широкият мащаб на аферата, а от друга страна - и липсата на достатъчно
подробни информации в мениджърските кабинети в "Херос". "Все още е
много трудно да се оцени точният размер на щетите. Нашите разследвания
трябва да се базират на документи, които в момента не са на
разположение", каза пред "Дневник" източникът, отлично запознат с хода
на делото. Той обясни трудностите най-вече с факта, че прокуратурата е
иззела много документи при обиските си на 25 служебни и жилищни
помещения, които извърши на 17 февруари. "Аз самият бих желал в момента
да знам колко големи са щетите. Но много от документите на управата в
момента са у разследващите органи и това ме затруднява да отговарям на
конкретни въпроси", призна източникът, работещ от няколко дни в
централата на "Херос" в Хановер. Посочените в пресата суми между 300
млн. и 350 млн. евро той коментира в общи линии като реалистични, но с
уговорката "на този етап".
РЕВЕ - най-голямата жертва?
По
информации в германските медии засега като най-ужилен клиент се
очертава търговският мегаконгломерат РЕВЕ (REWE-Group). Групата е
ощетена с трицифрено число в милиони евро, съобщи авторитетният вестник
"Франкфуртер алгемайне цайтунг". Според всекидневника гигантът вече
депозирал спешен иск за около 50 до 60 млн. евро пред Административния
съд във Франкфурт. РЕВЕ, която според собствени данни е номер три в
търговията с хранителни стоки в Европа и реализира общ оборот от над 40
млрд. евро, бе един от концерните, които разтрогнаха договорите за
превоз на пари с "Херос" едва след оповестяването на банкрута.
Търговският холдинг официално не взе отношение по статията, но
говорителят й Волфрам Шмук каза за Ройтерс, че все още проучвали
размера на загубите.
Икономическият вестник "Ханделсблат" цитира
твърдения от правосъдните среди, според които ощетените ще бъдат
предимно търговците на дребно. Като първа реакция на кризата от Съюза
на търговците на дребно (чийто оборот "Херос" обслужваше до 70%)
заявиха, че не очакват проблеми в текущия бизнес. Сравнително бързо с
извънредното положение се справиха и големите банки "Дойче банк"
(Deutshe Bank) и "Комерцбанк" (Commerzbank), чиито банкомати бяха
снабдявани също от фалиралия концерн. Популярната модна верига
"C&A" информира за загуби в петцифрен размер, но не посочи
конкретна сума. Представители на концерните "Карщат - Квеле"
(Karstadt-Quelle) и "Метро" (Metro), посочиха пред "Ханделсблат", че не
са установили засега загуби заради банкрута на инкасо превозвача. В
своето прессъобщение синдикът Зак обясни, че най-големите щети са
понесли всъщност клиентите, които са дали парите си на "Херос" между 10
и 17 февруари, тъй като с тия приходи измамниците са се опитали ударно
да запълнят огромните липси при други клиенти, натрупали се заради
ефекта на снежната топка години наред.
По-високи цени и рискове
"Който
едва сега си смени превозвача, трябва да очаква изключително завишени
цени", изтъкна пред вестник "Хановерше алгеймайне цайтунг" анонимен
топ-мениджър на търговски концерн, успял предвидливо и отрано да се
измъкне от клопката на "Херос". С банкрута на превозвача останалите
фирми в бранша изведнъж ще трябва да поемат двойно по-голям пазар.
Затова управителят не вярвал на засегнатите търговци, които твърдели,
че загубите им били в минимални граници. Другите компании за парични
превози ще се изправят пред проблеми с мощностите си, от които може да
пострада и старата им клиентела, предрича информаторът на "Хановерше
алгемайне цайтунг". Според него с натрупването на необработени кешови
количества се увеличава и рискът, тъй като по правило трезорите били
застраховани само с оглед приходите от един ден. Така в случай на
кражба клиентът може да се окаже с празни ръце. Да не говорим, че
когато лежи в сейфа дни наред, оборотът на практика не е в банковите
сметки и носи още загуби.