Успокоени конкуренти или нова борба за лъвския пай

За едни брадва, но за други сватба. След като най-големият инкасо
превозвач в Германия "Херос" изпадна в несъстоятелност, браншът си пое
дъх. Лидерът, който обслужваше над 50% от клиентелата чрез изключителен
дъмпинг, а в последните години поглъщаше и конкурент след конкурент,
вече е детрониран. Временната управа на концерна иска да намери нови
собственици до април, но в професионалните среди във федералната
република все по-упорито се говори, че "Херос" ще бъде разпродаден на
части. На сметка от фалита ще излязат другите компании за инкасо услуги
(според браншовия съюз BDGW техният брой е около 160), които ще си
поделят овакантеното пазарно място на "Херос".
Особеностите на пазара
Официални
данни колко точно банкноти и монети се транспортират ежедневно из
Германия няма. Все пак може да се направи приблизителна оценка на база
на информациите, разкрити след фалита на "Херос". Както твърдят самата
компания и временният й синдик, тя е пренасяла със своите 800 бронирани
автомобила около 600 млн. евро дневно. При положение че на концерна се
падат над половината от целия бизнес, то общият кешов обем във
федералната република може да се изчисли приблизително на 1.2 млрд.
евро.
Клиентите са основно два типа - банките и търговските вериги.
Точни сведения за финансовия пълнеж на банковите филиали също е трудно
да се получат, макар че в германската преса се прокраднаха някои
калкулации. В добър ден тегленията от един банкомат могат да достигнат
до 30 хил. евро. Ако ги разпределим върху 7-те хил. устройства на
обединението Cash Group (четирите най-големи банки Комерцбанк, Дойче
банк, Дрезднер банк, Хипоферайнсбанк и Постбанк), то сумата излиза на
около 210 млн. евро. Към това трябва да се прибави и оборотът на
банкоматите на спестовните каси, народно-кооперативните банки (фолкс- и
райфайзенбанкен) и няколко специални институции, общо 50 хиляди,
уточнява вестник "Кьолнер щат-анцайгер". По сведения от браншовия съюз
BDGW, делът на "Херос" в зареждането на кеш терминалите е сравнително
малък, около 10-12 процента.
Най-доходният бизнес е с големите
търговски концерни. През "Херос" са минавали почти 70% от приходите им,
твърдят от BDGW. Само от един магазин от калибъра на "Кауфхоф" или
"Метро" дневният оборот може да бъде до 300 хиляди евро, твърди
"Кьолнер щат-анцайгер". Когато работното време свърши, служителите на
инкасо превозвачите приемат чувалите с парите и ги отнасят в своите
депа (т.нар. Cash Centers), където монетите и банкнотите биват
проверявани (да не са фалшиви), преброявани и сортирани. На територията
на Германия има общо 90 такива депа, които със своите масивни и
бункероподобни постройки приличат на строго охранявани затвори. На
другия ден сутринта бронираните автомобили (общо 3000 в страната)
транспортират купищата пари към филиалите на Бундесбанк и останалите
банки, към магазини и т.н.
Тези услуги реализират близо 20% от
целия пазар на специалните превозвачи, който според оценките на BDGW
възлиза на 450 млн. евро годишно. От началото на февруари обаче
частните компании са в изострен конфликт с Бундесбанк, тъй като
централната банка значително разшири палитрата на услугите, които
извършва по преброяване и сортиране. Те се оказват и доста по-изгодни
от ценоразписа на частните дружества. За сортиране на една смесена
пачка с минимум 500 банкноти Бундесбанк взима само едно евро и още по
едно евро за всяко преброяване. Частните фирми пък искат 0.004 % от
всяка обработена сума - например за 100 хил. евро вземат 400 евро.
Заради дъмпинга от централната банка съюзът BDGW подаде жалба в
антимонополната служба и възнамерява дори да ангажира и Европейската
комисия в Брюксел.
Конкурентите са готови
"След фалита
на "Херос" всички си отдъхнахме. Сега най-сетне можем отново да се
върнем към разумните цени", заяви миналата седмица пред в. "Файненшъл
таймс Дойчланд" Ян Хендрик Пийч, директор за маркетинга в компанията за
сигурност Джи Фор Ес (G4S). Пийч изтъкна, че заради "Херос" цените в
бранша са паднали в последните десет години с над 40%, което се
отразило доста негативно на сектора. "Почти всички трябваше да работим
на загуба", отбеляза мениджърът, като същевременно посочи, че ценните
са стигнали нормални нива буквално часове след разпръскването на
новината за арестите и обиските на 17 февруари. Високопоставен
управител на голяма търговска компания допълни пред "Хановерше
алгемайне цайтунг", че търсенето на алтернативни превозвачи се е
превърнало почти в истерия още в сряда, 22 февруари, два дни след като
прокуратурата в Мьонхенгладбах съобщи за разследването.
Тъкмо Джи
Фор Ес вероятно ще покрие значителна част от нишата, отворила се след
фалита на "Херос". По данни от самата компания Джи Фор Ес заема второто
място на пазара. Дружеството е основано през 1901 г. и днес разполага с
80 подразделения в Германия, в които работят около 7000 души. Джи Фор
Ес има 1300 автомобила, обслужва над 29 хиляди клиента и реализира
оборот от 250 млн. евро, информира интернет страницата на компанията
(www.g4s.com). Тя притежава клонове и в над 100 държави по света
(включително и в България), дава работа на общо 360 хиляди служители и
постига оборот от 6 млрд. евро.
Джи Фор Ес е и най-големият член в
Германския съюз на превозвачите на пари и ценности (BDGW), което
обединява 160 компании в сферата на специализирания транспорт и
услугите за сигурност. Миналата седмица обединението, в което не
членува "Херос", се обърна към клиентите от кредитното дело и
търговията с нарочна декларация. "Ние сме готови да предоставим на
разположение всичките си ресурси като хора и техника дори до границата
на възможното натоварване, за да се преодолеят трудностите при
снабдяването с кешови количества", се казва в прессъобщение от
управителя на съюза д-р Халард Олшок. В изявлението се отбелязва още,
че специалните превозвачи в Германия имат над 3000 бронирани автомобила
и разполагат с 10 хиляди служители.
Отговорът на регулаторите
Аферата
несъмнено дава повод и на властите за пореден път да поставят въпроса
за регулирането на финансовия сектор и свързаните с него дейности. Във
вторник влиятелният вестник "Франкфуртер алгемайне цайтунг" разкри, че
"Херос" и останалите инкасо превозвачи са функционирали на базата на
преходна разпоредба, по силата на която предвиденият по-рано контрол от
надзорните органи всъщност не се е състоял. Говорител на Федералната
служба за надзор върху финансовите услуги (BaFin) потвърди пред
изданието, че компании като "Херос" така и не са били контролирани
досега, за да се предотвратят измами и пране на пари. Проблемът идвал
от приетата през 1998 г. норма, с която компаниите за пренос на пари и
ценности подлежат на лицензионен режим към BaFin. Но концесиите за
специален транспорт били обвързани с редица чисто бюрократични
предпоставки, една които била например осигуряването на подробно и
прозрачно "документно проследяване" на паричните потоци, твърди
"Франкфуртер алгемайне цайтунг". Говорителят на службата обаче
подчерта, че дори и нормата да се е спазвала, контролът от страна на
BaFin не би могъл да попречи на измама като тази с "Херос".
Централни
банкери също обърнаха внимание на контрола, но в аспекта на
саморегулирането на бранша. "Преди всичко е задача на самия отрасъл да
се грижи за повече прозрачност на дейността си и за доверието на
клиентите", подчерта в интервю за икономическия в. "Ханделсблат" членът
на УС на Бундесбанк Франц-Кристоф Цайтлер. "През последните години
Бундесбанк разреши значителни правомощия на честния сектор в
обработването на парите в брой, до голяма степен вследствие затварянето
на филиали и частичното й изтегляне от сортирането на монети. Но ние
винаги сме смятали за важно да запазим част от обработката на кешовите
количества в звената на централната банка, за да се гарантира
стабилното снабдяване с пари", обясни Цайтлер. Същевременно банкерът
изтъкна, че не бива всички компании за инкасо транспорт да бъдат
дамгосани заради фалита на една от тях.