Учители: Децата са неграмотни

Децата са неграмотни, не могат да четат и са демотивирани да учат. Учебниците са написани на високопарен и неразбираем език, който още повече отблъсква учениците. Учебната програма е препълнена с теми, автори и произведения и учителите трябва да проявяват магьосническо майсторство, за да предадат всичко по график. И пак не успяват.
Това са само част от неволите, които се чуха на националната среща на учителите по български език и литература в събота. Тя беше по инициатива на министъра на образованието и науката Даниел Вълчев, за да се чуе мнението на преподавателите за необходимите промени в обучението на децата по основните предмети. Миналия месец на подобна среща се събраха учители по история от цялата страна.
Учителите многократно посочиха липсата на грамотност като един от основните проблеми в училище. По думите им
явлението е добило масови размери
и се предава от средното във висшето образование, а младежите получават бакалавърски или магистърски дипломи, без да могат да пишат правилно. Нашата професия не е престижна и в педагогическите специалности в университета влизат посредствените кандидати, негодуваха преподавателите. За да се реши този проблем, учителите предложиха радикалното решение - основните граматически правила да се преговарят в 11 или 12 клас. За последно граматиката се учи в осми клас, а след това се забравя, каза Светлан Илиев от Варна. Той предложи дори да се въведат отделни часове по езикова грамотност. Дафина Рашкова от Пловдив пък предложи
граматиката да се преговаря в гимназията
под формата на избираеми часове. В училище се шири неграмотност, която трябва да се спре, каза тя и посочи за пример изпитните работи на кандидат-студентите, които са пълни с грешки. Дори ме е срам да поправям такива текстове, добави Рашкова.
Министърът не прегърна идеите за доучване на граматиката в средния курс. В гимназията децата би трябвало вече да са се научили да пишат правилно. Едва ли е необходимо в последните класове да се учат граматически правила, беше отговорът на Даниел Вълчев.
Учителите се оплакаха и от неразбираемия език, на който са написани учебниците. Не може университетските преподаватели да се самодоказват, пишейки с високопарни и заучени фрази книгите за петокласниците, обясниха учителите. Дафина Рашкова, която преподава в професионална гимназия, каза, че децата в тези училища нямат интерес към хуманитарните науки и сложните и неясни учебници само ги объркват и демотивират. От осми клас нагоре учебниците са неизползваеми и те с месеци не се отварят, казаха и други учители.
Учебната програма по български език и литература трябва да се съкрати или часовете трябва да се увеличат, беше друго от предложенията. В прекалено малко часове трябва се предаде прекалено много материал и така работата в клас се превръща в препускане от автор на автор. За Димчо Дебелянов все не остава време
в 11 клас и го оставяме винаги за 12 клас, обясни още Илиев от Варна. Ваня Георгиева от Видин поиска конкретно да се увеличат часовете по литература в последните два класа на гимназията. Сега в 11 клас часовете по този предмет са 3, а в 12 - едва 2.
Списък с немили-недраги творби
се очерта на срещата. Учителка предложи от програмата да отпаднат неясните и тежки произведения като романа "Крадецът на праскови" на Емилиян Станев например. Предложения имаше и за разказите "Един есенен ден по шосето" на Павел Вежинов, "Нежната спирала" на Йордан Радичков и др.
От новата учебна година, която започва през септември, ще има нови учебни планове по български език и литература за децата от пети до осми клас. Промените изпращат в историята произведения като "Ангелинка", "Маминото детенце","Мойте песни" и др. Остават "Немили-недраги", "По жицата", "Една българка", "На прощаване".
Новите учебни планове обаче са приети преди три години от стария екип на МОН, а промените, предвидени в материала за седми клас, ще са актуални за седмокласниците през 2008-2009 г. Дотогава те биха могли и да се отменят, стана ясно от изказването на министър Вълчев. Ще го обсъдим с учителите и само ако има нужда, ще вадим произведения от програмата, обясни той.
Стандартите за преподаване на литература
Междувременно министерството се похвали с новия подход и новите стандарти, по които ще се преподава литература в училищата, макар че т.нар. държавни образователни изисквания също са изработени от стария екип на ведомството. Според тях децата в пети клас трябва да "осмислят зависимостта на езика от комуникативната сфера" и да изучават текстове за делови контакти. В шести клас децата ще се учат да "общуват в научната сфера", а в седми клас "акцентът е поставен върху текстовете от сферата на масовата комуникация". В осми клас "завършва цикълът от уроци за текста като средство за общуване в различни социокултурни сфери".
По литература в пети клас ще учат митовете, легендите и фолклора както на българския, така и на другите етноси в България. В шести клас ще се изучават приказките на славянските и западноевропейските народи, а за седми клас остава българската литература.