Магистрална концесия

Магистрална концесия

Магистралните проекти бяха разяснявани пред представителите на бизнеса през изминалия месец на различни форуми от министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов и неговия заместник Димчо Михалевски. За изграждането на шестте аутобана  по експертна оценка са необходими над 3.5 млрд. евро. Строителството им е основен приоритет в програмата на правителството за развитието на пътната инфраструктура, каза министър Гагаузов пред представителите на бизнеса по време на кръглата маса, организирана от списание "Икономист". По думите му 70% от магистралите ще бъдат дадени на концесия. Това са скоростните трасета "Тракия", "Марица", "Черно море" и "Струма".
----------------------------
Ще влезем в Европейския съюз без нито една изградена магистрала. Най-рано през следващото десетилетие ще може да стигаме до морето за три-четири часа. Прогнозата на шефа на агенция "Пътища" Веселин Георгиев е, че "Тракия" и "Марица" могат да бъдат изградени до 2.5 години, "Струма" и „Черно море” - за 3-4 години, докато съдбата на "Хемус" остава неясна във времето. Това са сроковете за самото строителство. За да се стигне до него обаче, трябва да има готови проекти и завършени отчуждителни процедури. Сега няма повод за оптимизъм, защото за някои от магистралите не са правени предпроектни проучвания, няма и избрани окончателни трасета. По думите на инж. Георгиев готови проекти има за "Тракия" и "Марица". През тази година ще се проектира връзката между  "Люлин" с "Тракия". За "Струма" се чака решение на Министерството на околната среда и водите, което да определи откъде да минава трасето, за да бъде възложено изработването на проекта. Проектирането на "Черно море" се предвижда да завърши до април 2007 г.
”Тракия” е с най големи шансове за реализация
Строителството на скоростния път от София до  Бургас се забави заради спорната концесия, която беше дадена без търг или конкурс. Въпреки че има съдебно решение в полза на концесионера - консорциум от държавните фирми "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали" и португалските "Лена", "Сомаг" и МСФ, остава неясна позицията на прокуратурата дали ще обжалва решението пред по-горната инстанция. Ако това не стане, има шанс строителството на липсващите 116 км да приключи до края на 2010 г. Димчо Михалевски дори е още по-голям оптимист и смята, че трасето ще може да се построи и до края на 2008 г.
От "Тракия" остава да се изградят пет участъка. По два от тях в момента се работи. Това са Оризово - Стара Загора (38 км), който се строи от консорциума от български фирми "Рънуей БГ", и Карнобат - Бургас (35 км), който се изгражда от турските компании ДОУШ и ЕКО. Тези участъци трябва да бъдат готови до края на годината. Строителството им по договор струва 138.7 млн. евро. Остава да се построят отсечките Стара Загора - Нова Загора (31.8 км), Нова Загора - Сливен/Ямбол (35.3 км) и Сливен/Ямбол - Карнобат (49 км).  По експертна оценка строителството им ще струва общо 372 млн. евро. Освен това през следващите две години 46 км от участъка от София до Оризово ще трябва да се ремонтират, за което са предвидени 35 млн. евро.
„Хемус” - забравете
Така се изрази шефът на агенция "Пътища". Причината е малкият трафик от 5 до 7 хиляди коли на денонощие по пътя от София до Варна през Велико Търново. За строителството на аутобана са необходими повече от 1 млрд. евро. В програмата на строителното министерство не е посочено откъде ще бъдат намерени средствата, липсва и срок за доизграждането на аутобана. В момента в експлоатация са 152 км. Това са участъците от София до Ябланица и от Варна до Белокопитово. Остават да се построят още 305 км. От тях в момента се изгражда участък от Белокопитово до Шумен с дължина около 10 км, за който са осигурени 30 млн. евро от държавния бюджет. Отсечката трябва да бъде завършена до края на 2010 г.
През тази година ще се направи актуализация на проекта за връзката от 8.5 км, която трябва да свърже северната дъга на околовръстното шосе с гара Яна. Строителството на участъка ще струва около 30 млн. евро. За реализацията на проекта ще се кандидатства за средства от кохезионния фонд на ЕС. Предвиденият срок за изпълнение е краят на 2010 г. За най-дългия участък от 263 км от Ябланица до Шумен няма проект. Затова пък правителството е заложило изграждане на свързания с "Хемус" път между Русе и Велико Търново, който е част от коридор 9. Той ще се разшири с по още една лента във всяка посока, за да има характеристиките на магистрален път. За целта ще са нужни 250 млн. Плановете са високоскоростното трасе да бъде построено до края на 2013 г.
"Марица" готова до две години
Тази оптимистична прогноза е на зам.-министъра на регионалното развитие Димчо Михалевски. Той допълни, че за изграждането на пътя от Първомай до граничния пункт Капитан Андреево до края на годината може да бъде обявена тръжна процедура за изпълнител. До момента има пуснат само един участък от 5 км. Остават да се изградят още 112 км, които по експертната оценка ще струват 361 млн. евро заедно с отчуждителните процедури. Тази година ще започне изграждането на 42-километров участък от Харманли до ГКПП Капитан Андреево, каза инж. Георгиев. В трасето е включен и мостът на Марица при Харманли, в който са вложени 7 млн. лв. преди три години. Ако тази година строителството не продължи, тези пари ще потънат, защото ще се наложи мостът да бъде разрушен и построен наново, обясни шефът на агенция "Пътища". Според министър Гагаузов до края на годината може да се завършат 28 км от "Марица".
 
Израелци и австрийци искат "Черно море"
Това съобщи неотдавна строителният министър. По думите му в най-скоро време предстои да бъде обявена процедура за отдаване на концесия. Магистрала „Черно море” трябва да свърже двата най-големи морски града Варна и Бургас. Сега в експлоатация е отсечката от Варна до Приселци (8 км). Остава да се построят още близо 100 км до Бургас, което ще струва близо 400 млн. евро. За окончателния вариант на трасето обаче е необходимо допълнително проучване на терена.
"Люлин" чака одобрение от Брюксел
За строителството на 20-километровата отсечка, която трябва да свърже Даскалово със северната дъга на околовръстното шосе, има избран изпълнител, но се чака той да бъде одобрен от Европейската комисия. Шефът на агенция "Пътища" прогнозира, че договорът ще се сключи през май. В момента се подготвя внасянето на документацията в Министерския съвет за предстоящите отчуждавания. За тях ще са необходими близо 27 млн. лв. Строителството на магистрала "Люлин", която трябва да поеме трафика от Кулата към Северна България, който сега минава през София, ще струва около 150 млн. евро. Строителството е скъпо заради сложното трасе с множество виадукти и тунели. Изграждането на магистралата трябва да завърши за три години.
Гърци искат да строят "Струма"
Не са големи шансовете за бързо изграждане на отсечката от граничния пункт Кулата до Даскалово край Перник. Това е най-натовареният път, по който минават 20 хил. автомобила на денонощие -  достатъчно, за да бъде аутобанът печеливш, ако се даде на концесия. По думите на министър Гагаузов интерес са проявили няколко гръцки компании. Проблем обаче са претенциите на природозащитниците към Кресненското дефиле. Те искат 15-километровият участък да се вдигне на 800 метра височина и да преминава непрекъснато от тунел във виадукт и отново в тунел. Това ще оскъпи строителството многократно. Сега по оценка на експерти трасето ще струва около 650 млн. евро. Освен протестите на екоорганизациите другият сериозен проблем е, че няма успореден алтернативен път и изграждането му е трудно, каза министър Гагаузов. До края на годината се очаква да бъде завършена 19 км отсечка от Даскалово до Долна Диканя, която е част от магистрала „Струма”.
Околовръстното шосе на София
трябва да бъде изградено с параметрите на магистрала. Тази година трябва да започне строителството на участъка от Симеоново до Бояна (4.6 км). В момента тече тръжна процедура, като офертите на над 20-те компании ще бъдат отворени в началото на април. Предвиждаше се изграждането да започне през май. Забавянето на отчуждителните процедури ще отложи началото най-вероятно за есента, прогнозира зам.-кметът на София Велизар Стоилов. За строителството са осигурени 30 млн. евро от държавния бюджет, като над две трети от тях ще отидат за обезщетяване на собствениците на имоти. Предвижда се отсечката са бъде построена до октомври 2008 г.
Още три участъка от околовръстния път на София са включени в оперативната програма "Транспорт" на правителството. Това са отсечките от Врана до Симеоново (9 км), от ул. "Бъкстон" до магистрала "Люлин" (7.6 км) и връзката от "Люлин" със северната дъга на Околовръстното, която е с дължина от 5 км. Необходимите средства за проектиране на трасето са 21.5 млн. лв., а за изграждането му - 108 млн.евро. „Не мога да се ангажирам с краен срок за завършването на цялата южна дъга. Изпълнението зависи от много фактори -финансирането, бързината на отчуждителните процедури и проектирането”, каза Димчо Михалевски.
--------------------------------------------------
Спасяването на пътищата
Голяма част от републиканската мрежа има нужда от спасяване, каза шефът агенция "Пътища" инж. Веселин Георгиев. В момента се подготвя програма за ремонт на 1400 км пътища. За изграждането им ще се тегли заем от 500 млн. евро от Европейската инвестиционна банка. Сред тях са Рижкият проход от трасето Лесово - Ямбол - Карнобат - Шумен - Силистра. Това е най-краткият път от Турция до бившите съветски републики. В програмата се предвижда да се включат и балканските проходи, които осигуряват връзките север-юг. В тази група попада трасето по коридор 9, където теренът е тежък, а трафикът - натоварен. Водят се преговори и със Световната банка за 100-125 млн. евро за ремонта на второкласната и третокласната пътна мрежа. През май в София ще се проведе семинар с участието на Европейската банка за възстановяване и развитие и концесионери от Западна Европа, които ще представят своя опит при изграждането на магистрали.