Митове и легенди за обединението в туризма

Митове и легенди за обединението в туризма

Митове и легенди за обединението в туризма
Туристическият бизнес отдавна се стреми да се обедини в една национална неправителствена организация, която да защитава интересите му пред държавните институции. Първият опит в тази посока беше направен наскоро, но не постигна резултат. На 25 април в Слънчев бряг се проведе учредителното събрание на Националния съюз на българската туристическа индустрия - инициатива на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА), Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) и Българската туристическа камара. Две седмици по-късно на 3 май в София по-големите играчи в бизнеса създадоха Национален борд по туризъм. Наесен се предвижда създаването на още една структура, която ще претендира да бъде национална.
Сред учредителите на Националния съюз на българската туристическа индустрия са 38 компании, браншови сдружения, регионални и местни организации и съюзи. За председател на новата организация беше избран Цветан Тончев, който оглавява и туристическата камара. Именно срещу старите лица в съществуващите браншови сдружения обаче се обявиха представителите на едрия бизнес. Тази теза застъпи изпълнителният директор на "Албена" АД Красимир Станев, който каза, че трябват нови хора и нова визия на туризма. На 3 май в София по-големите играчи в бизнеса създадоха Национален борд по туризъм. Инициативата дойде от изпълнителния директор на Българската организация за конгресен туризъм (BCVB) Поли Карастоянова, която беше избрана и за председател на новата структура. Сред учредителите са 63 компании, които работят в туризма или са съпътстваща дейност към него.
Двете организации имат еднакви цели
Битката е за големите права, които ще получи бъдещата структура след влизането ни в Европейския съюз. Изискването е браншът да премине на саморегулация, което означава да издава и контролира регистрациите на туроператорите и категоризирането на хотели, ваканционни селища, писти, плажове и други туристически обекти. Освен това организацията ще участва и в законодателството за сектора, както и в изработването на стратегии за развитие на отделните видове туризъм. Също и да е партньор на Държавната агенция по туризъм при даването на препоръки за инвестиции в туристическата инфраструктура от еврофондовете.
Една от тезите за поредното разделение на бизнеса е именно заради парите от ЕС. Председателят на Държавната агенция по туризъм Марио ал Джебури заяви пред в. "Капитал", че около 14% от всички средства, които ще бъдат предоставени на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), са за туризъм. Сумата е някъде около 250-260 млн. евро. По сегашни данни около 75% от нея са предвидени за развитие на туристически атракции и свързващата ги инфраструктура. Другите 25% ще са за
развитие на туристически продукти чрез маркетинг и реклама
подпомагане на обучение, повишаване на качеството на продукта и други. Тези средства ще бъдат управлявани от МРРБ. Самият Марио ал Джебури на няколко пъти препоръча на бизнеса да се обедини, защото е по-лесно да се работи с една организация. Аргументът му е, че по този начин секторът ще може по-ясно да защитава интересите си и пред останалите държавни институции.
С тази задача се зае собственикът на "Роял холидей" Стефан Шарлопов, който има хотели в Пампорово, Девин, Велико Търново и Боженци. Той присъства на учредяването и на двете организации. По негова инициатива учредителите на Националния съюз на българската туристическа индустрия решиха да оставят отворена вратата до края на май за обединяването на бранша в една организация. По този повод съюзът все още не е регистриран в съда.
Шарлопов поиска на събранието на Националния борд по туризъм да бъдат излъчени контактни групи, които да проведат преговори с другата организация, за да се предприемат мерки към създаването на една обща структура. Тези контактни групи се събират в четвъртък, за да обсъдят процеса. Според изпълнителния директор на "Балкантурист" Недялка Сандалска, която влиза в ръководствата и на двете организации, "нещата, по които трябва да се проведат разговори, са много малки". Това са наименованието на обединената организация. "Не става въпрос за механичното приемане на едното или другото име. Трябва да се вземе най-правилното име и да се даде на тази организация", посочи Сандалска. Тя допълни, че групите трябва да се разберат още за седалището. Най-много време за дискусии ще отнеме
квотният принцип за представителство в управителния съвет
Това означава колко човека от управителния съвет да представляват бранша, т.е. да има хора от страна на национално представителните браншови организации. Също и на големите инвеститори, обясни Сандалска (интервю с нея четете в утрешния брой).
Националният борд по туризъм също не е регистриран до момента, защото членове от ръководството му и учредители предупредиха, че ще напуснат сдружението, ако не се създаде една национална неправителствена структура в сектора. Такива индикации дойдоха от Цветелина Бориславова, акционер в СИБанк и представител на "Пампорово" АД, Петя Славова, собственик на "Феста холдинг" и хотелиера от Слънчев бряг Димитър Янков. Представителите на големите компании в сектора, които са сред учредителите на борда, се скараха и разделиха по позицията за обединяването с другата организация, която представлява интересите на средните и по-малки фирми.
Управителят на "ТУИ България" Валентин Йосифов обяви, че не би се отказал толкова лесно от туристическия борд само заради това, че бизнесът не е обединен. Той посочи, че
няма конкретна визия как да стане това обединение
"За мен няма драма, че се създават две организации. Ако има някакви признаци, поради които участници в тези сдружения не могат да се обединят в една структура, няма пречка да създадат няколко такива", каза представителят на туроператора ИТС Калин Сутев. На учредителното събрание на Националния борд по туризъм най-драматично беше положението с избора на управителен съвет и председател. При гласуването за съвета всяка фирма се стремеше да вкара свой представител в ръководството. Битката за председателския пост беше само между Недялка Сандалска и Поли Карастоянова. Втората спечели с 38 гласа срещу 6 против и един въздържал се. Сред предложените кандидатури бяха още шефът на "Дарик радио" Радосвет Радев, Стефан Шарлопов, Петя Славова и Валентин Йосифов, но те дадоха отвод. Карастоянова не се харесва от алтернативния съюз и не е припознаван като човек от туризма. "Нямаше достатъчна алтернативност за избор на председател на туристическия борд", заяви след заседанието Виолета Иванова, съсобственик на "Крас плюс" и съучредител на борда. Компанията е издател на редица каталози и рекламни материали в туризма. Иванова каза, че инициативата на Поли Карастоянова е много добра и приветства създадената от нея организация, но смята, че фигурата на председателя на този борд трябва да бъде обединяваща, професионална и авторитетна личност.
"Човек от бранша е някакъв термин, който битува в пространството, но не зная доколко е ключов израз на прага на ЕС.
Туризмът вече не е само бранш
и не е сбор от хотелиерски и туроператорски услуги. Той е една огромна индустрия, която освен присъствието си в икономиката на страната стимулира и мултиплицира положителни ефекти и в други сфери. Да дадем пример какво се случи с пазара на недвижими имоти вследствие развитието на туризма", отговаря Поли Карастоянова. Учредителното събрание на борда взе решение за създаването на организацията, а няма такова за сливания с други сдружения, заяви Янита Тончева, адвокат от кантората "Тончева и партньори", която присъства на събранието и е сред учредителите. Решението за сливане със съюза е в правомощията на общото събрание на борда, а не на управителния съвет, твърди Тончева. Според нея в момента управителният съвет на борда иска да отмени решението на учредителното събрание. По думите й, ако не бъде регистриран бордът и не се подадат документите в съда, се подменя волята на учредителите.
Като за капак на цялата история с двете организации наесен се предвижда създаването на още една структура, която ще претендира за национална и ще се стреми да обедини бизнеса. Това е Българската организация по туризъм. Инициативата за създаването на първата идва от бившия председател на Съвета по туризъм - София, Румен Драганов. Идеята е заимствана от Световната организация по туризъм. Така излиза, че дори да се слеят в едно Националният съюз на българската туристическа индустрия и Националният борд по туризъм, наесен пак ще има разделение.

Калин Сутев, представител на туроператора ИТС
"Нека в конкурентна среда да покажем коя институция ще бъде по-ефективна."
Цветелина Бориславова, акционер в "СИБанк" и представител на "Пампорово" АД
"С обединението на бизнеса ще се излиза с единна позиция за решаването на проблемите в сектора."
Петя Славова, собственик на "Феста холдинг"
"Трябва да направим опит за обединение."
Валентин Йосифов,
"С борда създаваме силна лобистка организация, а лобизъм се прави с много пари."
Румен Драганов, бивш председател на Съвета по туризъм - София
"Националният съюз е организация, която е извадена от нафталина."
Стефан Шарлопов, собственик на "Роял холидей"
"Всички инвеститори трябва да си подадат ръка и да се спре дублирането на организации в България с цел да се работи по-лесно."
Поли Карастоянова, председател на Българската организация за конгресен туризъм
"Съюзът вероятно има за цел да реанимира БАТА, БХРА и туристическата камара."
Недялка Сандалска, изпълнителен директор на "Балкантурист"
"Има цели, идеи и амбиции на хора, които не са добре запознати с туризма."