Околовръстни неволи

Околовръстни неволи

Околовръстни неволи
Дупки, задръствания, катастрофи - от десетилетие това е обичайната картина на Околовръстното шосе на София. Не един шофьор си е късал нервите по този път сравняван в интернет форумите с лунен пейзаж. В последните години крайградската пътна артерия, част от която вече е станала градска, е в челото на улиците и булевардите, на които по данни на КАТ стават най-много катастрофи. Обикновено шофьорите пукат гуми, изкривяват джанти, а по-дълбоките ями повреждат и ходовата част на автомобила.

Околовръстният път на София е проектиран в периода 1951-1954 г. Строителството му започва през 1958 г. Последният участък е завършен през 1965 г. Общата дължина на пътя е 62 км. Построено е двулентово шосе с двупосочно движение, нестабилизирани банкети и неограничен достъп до пътя. Проектната скорост е 100 км/час, но реално в момента колите се движат с не повече от 60-80 км/час. Условно околовръстното е разделено на две - северна дъга с дължина 38 км и южна дъга с дължина 34 км. От построяването му досега не е правен основен ремонт с изключение на отсечката от Кремиковци до магистрала "Тракия". Максималният експлоатационен срок е 15 години.
За цялостна реконструкция и разширение на строения през 60-те години на миналия век път около столицата започва да се говори още през 1981 г. заради нарасналия брой автомобили. Двадесет години по-късно темата не търпи никакво отлагане. Причината е, че с разрастването на София все по-голяма част от шосето вече е не около, а вътре в нейните предели. Околовръстното е почти единственият път, който свързва центъра на София с Бояна, Драгалевци, Симеоново, Бистрица и Киноцентъра, оформили се като ексклузивни райони. Освен това е и единствената връзка с булевард "Цар Борис ІІІ", който пък е единственият изход за двата гранични пункта - Кулата с Гърция и Гюешево с Македония.
През 2001 г. изпълнителна агенция "Пътища" обяви намеренията си да започне
цялостен ремонт на южната дъга
на Околовръстното и обеща до две години да превърне изорания от трафика път в магистрала. Отсечката между бул. "Симеоновско шосе" и бул. "България" дори беше включена в програмата "Транзитни пътища ІІІ" с осигурено финансиране по ИСПА в размер на 20 млн. евро. По различни причини, а може би и защото беше под номер 13, проектът фатално не беше реализиран. Парите бяха пренасочени към други пътища, но все пак остана проектната готовност, дело на екипа на предишния кмет Стефан Софиянски.
Днес новото ръководство на общината Бойко Борисов успя да намери допирни точки с държавата в лицето на агенция "Пътища" и областната управа. Впечатлението, че намеренията този път са сериозни и няма да останат само на хартия, се подсилва и от факта, че проектът за разширението на околовръстното шосе е окачен на видно място в кабинета на министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов, видя репортер на "Дневник". Така мечтата на милиони шофьори е на път да започне да се сбъдва.
Първо дупките, после основния ремонт
В момента общинската фирма "Пътища и съоръжения" пълни дупките в участъка от "Симеоновско шосе" в посока Бистрица. През април пък ямите в отсечката от Бояна до "Симеоновско шосе" погълнаха над 900 тона асфалт. Именно този участък е планиран да бъде разширен. Аварийното запълване на дупките въпреки предстоящия ремонт беше обяснено от шефа на общинското дружество Иван Иванов с мотива, че е по-добре да се спаси един човешки живот, отколкото хората да продължат да си трошат главите и колите по опасния път. Строителството му се очаква да започне най-рано през август, по думите на шефа на агенция "Пътища" Веселин Георгиев.
В ход са тръжните процедури за избор на изпълнител и консултант. Пет фирми бяха допуснати до крайната фаза на конкурса за изпълнител на пътя. С най-добра ценова оферта е "Обединение Юг" с лидер ГБС "Инфраструктурно строителство" и подизпълнители "СК13 - Пътстрой" и ГБС. Те искат 32.740 млн. лв. без ДДС, което означава, че километър път ще струва над 8 млн. лв. Консорциумът обещава да изгради 4.7-километровата отсечка за 20 месеца. Плюс за офертата на "Главболгарстрой" (ГБС) е, че няма да искат авансово плащане за първите шест месеца. Това означава, че ще могат да започнат строителството веднага, защото в бюджета на агенция "Пътища" околовръстното не фигурира. Парите ще се предвидят за следващата година, каза министър Гагаузов. Планираният бюджет възлиза на около 60 млн. лв., като по-голямата част от сумата е за отчуждения, каза преди време Веселин Георгиев.
Плановете предвиждат
поетапно разширяване
на южната дъга поради липса на средства, като ще се разчита основно на еврофондовете и републиканския бюджет. Сега ще се работи само участъкът от Бояна до Симеоново, като се започва от пътя при бул. "България". Проектът е изготвен от Столичната община през 2002 г. и струва на кметството около 600 хил. лв. Предвижда се сегашната двулентова отсечка с широчина 10-12 м след реконструкцията да нарасне до 46 м. Така във всяка посока ще има по две платна за движение плюс локално и тротоари. За да се избегне пресичането на бул. "Симеоновско шосе" и бул. "Черни връх", е предвидено изграждане на полудетелини. Сега движението на две от най-натоварените кръстовища на Околовръстното се регулира от светофари, но въпреки това стават задръствания и тежки катастрофи. След обновяването на шосето автомобилите ще могат да се движат със скорост 120 км/час вместо сегашните 60, които при задръствания падат и до 20.
Отчуждаването на имотите, които бяха една от причините проектът да не се реализира преди години, може да го спъне отново.
Отчужденията все още не са започнали
Надеждите са процесът да се задвижи през следващия месец. Преди това обаче има да се извърви тежка и дълга административна процедура, която не се знае кога ще завърши. В момента Столичната община идентифицира собствениците на всички имоти и подготвя скиците им. Окомплектоването на документацията е поверено на общинската фирма "Географски информационни системи" (ГИС). След като те са готови, агенция "Пътища" трябва да направи оценки и да внесе мотивирано предложение за обезщетяване на собствениците в Министерството на регионалното развитие. То пък ги внася в Министерския съвет. След това правителственото решение се публикува в Държавен вестник. Чака се 14-дневен срок за възражения и едва тогава влиза в сила. За да не се губи време и понеже отчуждението засяга близо 300 собственици на имоти, ще се работи на три етапа, обясниха от областната управа. Първо ще се обезщетяват собствениците в района около Бояна, а последни - при "Симеоновско шосе", където има проблеми и заведени дела.
Строежите от двете страни на пътя не могат да спрат разширението, твърдят от общината. Причината е, че
нямало незаконно построени обекти
За последно проверка за незаконно строителство по Околовръстното шосе беше правена в началото на 2002 г. по разпореждане на тогавашния председател на общински съвет Антоан Николов. Проверка на "Дневник" в участъка, който ще се разширява, показа, че няма проблем това да стане. Видимо сградите са отдалечени на необходимото разстояние, а складовете за строителни материали били временни обекти. Според областната управа имало само на едно място проблем с изграждането на локалните платна, но и той щял да бъде решен.
Строителството на другите три участъка от южната дъга на околовръстния път е включено в оперативната програма "Транспорт" на правителството, която се финансира със средства от структурните и Кохезионния фонд на Европейския съюз. Това са отсечките от Врана до Симеоново (9 км), от ул. "Бъкстон" до магистрала "Люлин" (7.6 км) и връзката от "Люлин" със северната дъга на Околовръстното, която е с дължина от 5 км. Необходимите средства за проектиране на трасето са 21.5 млн. лв., а за изграждането му - 108 млн. евро. Кога ще е готова цялата южна дъга никой не се наема да прогнозира, но ако се изпълни програма "Транспорт", това може да се случи до 2014 г. Изпълнението зависи от много фактори - финансиране, бързината на отчуждителните процедури и проектиране, каза преди време зам.-министърът на регионалното развитие Димчо Михалевски.
Северната дъга е дадена на концесия
Изграждането на северната дъга на Околовръстния път беше дадено на концесия на българско-португалския консорциум. В концесията влизаше още дострояването на магистрала "Тракия" и пътя София - Калотина. Прокуратурата обаче атакува в съда договора на държавата с португалските фирми "Лена", "Сомаг", МСФ и българските "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали". В момента се чака крайното решение на Върховния административен съд. Иначе амбицията на концесионерите беше трасето да е изградено до 2007 г.
Северната дъга на Околовръстното шосе е част от трансевропейската магистрала "Север - Юг", както и от четвърти, осми и десети европейски коридор. Изграждането й винаги се е разглеждала и като част от цялостния проект за строителство на магистралата София - Ниш.
Участъкът от пътен възел "Кремиковци" до пътния възел, осъществяващ връзката с магистрала "Тракия", който е с дължина 12 км заедно с пътните връзки, е единственият изграден с параметрите на магистрала. За пълното изграждане на северната дъга остава за изпълнение отсечката от бул. "Сливница" до пътен възел "Кремиковци" с дължина 22 км. Предварителните проучвания предвиждат ширина на пътното платно от 35 м, която включва
две платна с по три активни ленти
както и коридори за принудително спиране. Проектната скорост по шосето след ремонта е планирана да бъде 120 км/час. Необходимо е и проектиране на 5-километров участък, който трябва да свърже бъдещата магистрала "Люлин" с бул. "Сливница".
За изграждането на северната дъга ще са необходими около 136 млн. евро според изчисленията на американската консултантска фирма Bооz/Allen/Hamilton, която представи окончателния си доклад за прединвестиционно проучване още приз 2002 г. Тогавашната предварителна оценка за отчуждителните процедури беше около 1.5 млн. евро. Днес сумата е нараснала няколко пъти заради бурното развитие на пазара на имоти и целенасоченото им изкупуване покрай шосето. Сметките на Столичната община за цялостно изграждане на външния ринг на София, който е с дължина 62 км, показват, че ще са необходими около 300 млн. евро. Според експерти строителството на един километър магистрала струва 4-5 млн. евро. На провеждащия се търг офертите са в тези граници.