Спешна реанимация за тотото

Спешна реанимация за тотото

Спешното приемане на закон, регулиращ монопола на БСТ за територията на България, и финансова помощ от държавата за подмяна на електронните системи за обслужване на клиенти биха могли да осигурят бъдещето на тотализатора
Спешното приемане на закон, регулиращ монопола на БСТ за територията на България, и финансова помощ от държавата за подмяна на електронните системи за обслужване на клиенти биха могли да осигурят бъдещето на тотализатора
Ръководството на Българския спортен тотализатор (БСТ) призна, че тотото не издържа на конкуренцията от частния пазар и може да спре да превежда пари за развитие на спорта в страната, ако държавата не се намеси със закон, който да му гарантира позицията на монополист. Това е единственият вариант тотализаторът да продължи да съществува, тъй като в момента постъпленията му са на едно от най-ниските нива в цяла Европа. Според финансовите показатели за 2005 г. приходът на БСТ е приблизително 49 млн. евро., което е незначителна сума в сравнение с тази, която събират държавните хазартни оператори в страни със сходно население и икономически показатели.
За провеждане на оздравителна процедура, очертана подробно в проект за развитието на тотализатора, БСТ настоява за спешен закон за държавните лотарийни игри по подобие на всички страни от Европейския съюз и 20 млн. лв. държавна помощ за покупката на нова информационна система, тъй като финансовото му състояние не позволява отделяне на средства за инвестиции в оборудване. В концепцията за реанимирането на тотализатора е включен и иск към правителството за разрешение за търговска дейност и премахване на ограниченията за съвместна дейност, сдружаване и коопериране с потенциални партньори, както и регламентиране на правила за реклама и разпространение на хазартните игри. Целта е тези мерки да доведат до рязко покачване на приходите и бърза възвращаемост на вложените средства.
Техниката и скъпата издръжка
Оказва се, че пунктовете, в които бившият шеф на тотото Неделчо Прошков вложи по 7000 долара, са голямо бреме за издръжката на БСТ. Те са в окаяно състояние и изискват постоянни инвестиции за ремонт. Освен това те се използват само и единствено за събиране на залози, докато пунктовете на конкурента "Еврофутбол" задължително се разполагат в заведения с консумация на различни продукти. Тотализаторът има над 1300 собствени пункта. Заедно с тези в пощенските офиси стават малко над 2000. От тях само около 1000 са снабдени с терминални устройства, които са произведени преди повече от 13 години и принадлежат към различни компютърни системи. Това оскъпява излишно поддръжката на техниката и затруднява обслужването на клиентите.
Издръжката на съществуващата мрежа е приблизително 16% от приходите от дейността на БСТ. Ако системата се модернизира и се работи с външни дистрибутори, тези разходи ще намалеят до 6-7%, се посочва в стратегията на тотото. В него работят над 2400 души, като голяма част от тях са нископлатени, слабомотивирани и с нисък образователен ценз. За сравнение - националният хазартен оператор на Словакия се обслужва от 84 работници и има чувствително по-високи приходи от БСТ. Друг пример в това направление е австрийската лотария, която генерира едни от най-високите приходи в световен мащаб с общо 379 служители. Решението на този проблем в България би могло да бъде намерено чрез нова онлайн система за обработка на тиражите и квалификация на предварително редуцирания персонал, посочват авторите на концепцията.
Конкурентите
Докато в БСТ през годините протичаха процеси на регрес, частният хазартен бизнес влезе в незаетите пазарни ниши. "Еврофутбол" получи лиценз през 1993 г. за организиране на залагания за резултати от футболни срещи в букмейкърски пунктове в страната. През 2002 г. компанията "Интралот", собственост на гръцкия бизнесмен Сократис Кокалис, придоби 49% от компанията. Благодарение на въведената през 2003 г. нова онлайн система за залагания чрез терминали компанията въведе множество нови игри като резултат от успешна политика и развитие на мрежата от търговски агенти, "Еврофутбол" има приходи за 2005 г. около 175 млн. лв. срещу около 100 млн. на БСТ.
Социологически проучвания показват, че участниците в игрите на "Еврофутбол" играят по-редовно и със средно по-големи месечни суми. "Еврофутбол" има 37.7% твърди участници, докато за играта "6 от 49" твърдите участници са около 25%. За останалите игри на БСТ съответният дял е между 16.2% и 19.4%. "Интралот" има позиции в страните от Източна Европа и Латинска Америка, като една от вече декларираните цели на компанията е стартирането на балканско тото, което да обедини националните лотарии на страните от Балканския полуостров. Като конкуренти на БСТ се явяват и няколко десетки лицензирани казина в страната, като всички са собственост на частни лица. На места със свободен достъп са разположени игрални машини и автомати, които също са частна собственост. Съществуват и множество телевизионни игри, томболи, моментни лотарийни игри, телефонни услуги с добавена стойност и възможности за залагания в интернет.
Примерът в Европа
Повечето държавни хазартни оператори в Европа имат законен монопол на пазара, възможност за допълнителна стопанска дейност, ефективно корпоративно управление и структура, наличие на онлайн информационна система, възможности за дистанционно залагане и добре развита търговска мрежа. Монополното положение на Szerencse Rt. в Унгария е уредено със специален закон през 1995 г. и в момента той е най-големият хазартен оператор на унгарския пазар. Повечето игри са достъпни чрез стационарен или мобилен телефон или през интернет. Компанията генерира най-високите приходи от продажба на глава от населението в сравнение с всички останали лотарийни фирми от страните, присъединили се към ЕС през 2004 г. Szerencse Rt. увеличават своя оборот с повече от 70% само за последните две години. Друг пример в това отношение е Словакия, където TIPOS, Inc. е създадена като акционерно дружество - еднолична собственост на Министерството на финансите. Компанията осъществява търговски дейности и предоставя услуги (включително продажби на дребно и едро). Намалението на разходите е за сметка на увеличение на изнесените терминали, а служителите на компанията преминават специални курсове за обучение за подобряване на квалификацията.
Законите в еврозоната
В ЕС хазартните игри поради липсата на общоевропейска нормативна уредба са регулирани на национално ниво. Страните - членки на съюза, се обединиха около мнението, че хазартните игри представляват изключение от основополагащия за ЕС принцип за свободно движение на услуги, и косвено подкрепиха съществуващите държавни монополи. Въпреки многобройните специфики на нормативната регулация най-общо могат да се обособят няколко нива на държавна защита - монополно положение на националния оператор, гарантирано от закон за хазарта (Германия, Австрия, Швейцария, Финландия, Норвегия, Словакия, Румъния и др.), монополно положение, гарантирано от специален Закон за националния хазартен оператор (Франция, Белгия, Германия, Англия, Испания, Швеция, Дания), монополно положение, гарантирано от държавата чрез предоставяне на изключителни права - лицензи за определен срок (Великобритания, Ирландия, Исландия), за определен вид игри (Великобритания, Унгария, Литва, Естония), както и за определен начин на провеждане (Австрия, Латвия).
БСТ иска спешен закон за държавните лотарийни игри. Контролът за допускане на нови участници в страната е изцяло в прерогативите на Държавната комисията по хазарта. В същото време БСТ е основен гарант на държавния интерес в този сектор. Тотализаторът има нужда и от нова информационна система. Затова ще търси външни източници на финансиране като целева субсидия от държавата или договор с финансова институция за кредитиране. Предстои и провеждане на конкурс за избор на стратегически партньори за изграждане и въвеждане на информационна система и обучение на персонала. За да разшири съществуващата мрежа от търговски обекти, БСТ иска премахване на ограниченията за съвместна дейност и сдружаване и коопериране с потенциални партньори.
Така ще паднат разходите за издръжка на мрежата с приблизително два пъти. БСТ настоява за прехвърляне на административни и правни разходи, рискове, свързани с наемане на персонал и управление на собствеността към външни фирми. Забраната за извършване на търговска дейност също пречи на тотализатора при генерирането на допълнителни средства. Ограниченията за сдружаване и работа с външни партньори - търговски фирми, държавни и общински организации, изключва възможността за създаване на ефективна дистрибуционна мрежа от терминали.