Прах за дишане

Най-обикновеният прах - онзи, който полепва плътно навсякъде и се носи на талази от вятъра по улиците, е и най-големият замърсител на въздуха. Това отчитат експертите от Изпълнителната агенция по околна среда.
Ако центърът на София или Пловдив е прашен, това е от колите, но и китно балканско село рядко може да се похвали с кристален въздух заради печките на дърва. Въпреки че суша и прах вървят заедно, през рекордно горещите дни в София не са отчетени по-високи равнища, каза началникът на "Мониторинг на въздуха" в агенцията Валери Серафимов.
България е разделена на 115 района за оценка на качеството на въздуха. От тях 34 страдат хронично от превишени стойности на някои замърсители. Освен големите градове (виж картата) в засегнатите райони попадат Средногорие със Златица, Пирдоп и Челопеч, Асеновград, старозагорските общини Гълъбово и Раднево, спадащите към варненския район Девня и Белослав, както и Горна Оряховица, Мездра, Долна Митрополия, Никопол.
Според бюлетина на агенцията за качеството на въздуха от януари до март т.г. всички пунктове в страната, които измерват съдържанието на фини прахови частици, са отчели наднормени нива. Най-високи стойности на общ прах са били засечени в Средногорието, Пловдив и Асеновград, на софийските пунктове в "Павлово" и Гара Яна, в Перник, Монтана, Смолян и Велико Търново. Серен диоксид над нормата са регистрирани в Средногорието, Перник, Кърджали, Пловдив, Бургас и Свищов. В Силистра пък е бил надскочен таванът за азотен диоксид. Озонът е прекрачил границата в Стара Загора, Русе, Силистра и Свищов. В момента експертите обобщават данните до юни.
В София през юли не са забелязани по-високи нива на контролираните замърсители. Все пак пунктовете в "Дружба" и на Орлов мост най-често отчитат повече прах и озон, казват от софийската екоинспекция. Логично най-мръсен е въздухът около промишлените зони. Най-големите замърсители са комбинатът "Кремиковци" и "Топлофикация - София". Колите цапат най-много въздуха в т.нар. каньонообразни улици, какъвто е бул. "Стамболийски" например.
От началото на годината в софийската областна инспекция по околната среда са постъпили над 70 жалби. Хората се оплакват срещу ТЕЦ "Перник", завода "Фурнир" в кв. "Дианабад", срещу автосервизи и бетонови възли. В понеделник екоинспекцията предупреди, че газоочистните системи на "Кремиковци" работят все по-лошо и замърсяването многократно надминава допустимите норми. Директорът на "Екология и чистота" в Столичната община Петър Трайков каза, че се разработват мерки за намаляване на замърсяването, които да допълнят приетата от общината програма. Екоинспекторите обаче отбелязват, че на първо време ефикасна мярка би било редовното миене на улиците.
По закон общините получават 80 на сто от събраните от екоинспекциите глоби. Те обаче не отиват задължително за екология. Трайков обясни, че има идея да се създаде фонд, чрез който тези средства да се влагат в опазване на околната среда. През юни софийската регионална инспекция е превела над 900 хил. лв. на Столичната община само от глобите, платени от комбината "Кремиковци".
От юни насам в Бургас показателите са в рамките на допустимото, съобщи директорът на районната служба Симеон Симеонов. Бургазлии от центъра близо до пристанището обаче се оплакват, че там всяка сутрин е зарито от черен прах заради разтоварването на насипни товари. Най-чистото място във Варна е Морската градина, сочат данните на местния филиал на Националния институт по метеорология и хидрология към БАН. Наблизо, в центъра, обаче безкрайните задръствания тровят въздуха, а и булевардите не са мити от години. Едва преди две седмици общината е разпространила график за миене. В Русе и Силистра през пролетта е било по-малко прашно от зимата, съобщиха от екоинспекция в Русе.
В края на годината ще приключи проектът по ФАР за изготвяне на съвместни програми за управление на качеството на атмосферния въздух в граничните българо-румънски градове, който включва българските Никопол, Русе, Свищов и Силистра. Проектът е за 3 млн. евро и включва разполагането на 14 станции за наблюдение по двата бряга и още четири автоматични, които ще определят без грешка въздушните течения и посоките на трансграничния пренос на замърсители.
Енергетиката изпуска 87% от общото количество серен диоксид в страната, сочат данните на агенцията по околна среда. Тя заедно с пътния транспорт е основната причина за азотните оксиди във въздуха, като емитират съответно 39 и 27 на сто от общото количество. Битовото горене и автомобилите пък са виновници за въглеродния оксид, като изпускат 55 и 28 на сто от емисиите. |