Дреха от... козметотекстил

До скоро термини като "функционалност", "издръжливост" и "технологични нововъведения" се използваха само при описанието на спортно облекло. Пригответе се да ги срещате вече и в рекламите и етикетите на нови продукти на индустрията за бельо и дори при конфекцията. Скоро ще избирате дрехите си, за да отиват на настроението ви, пише вестник "Файненшъл таймс".
Клиентите ни винаги търсят материи, които не само изглеждат добре, но и ги карат да се чувстват по същия начин, отбелязва за изданието Грегъри Уийкс от американската фирма "Инвиста", която преди две години пусна на пазара линията си "Лайкра Боди Кеър". Тя включва влакна и материи с овлажняващ кожата ефект, които тонизират тялото, когато се използват при изработката на бельо и дрехи за спане. Разработките на "Инвиста" може да се използват и при дрехи от кашмир, вискоза и коприна, а скоро ще почувствате за какво става дума и щом си обуете дънките.
Въпросният ефект се постига с техника, наречена микрокапсулиране, при която към материята на дрехата се прикрепят миниатюрни капсули, съдържащи съставки като алое вера и витамин C. При предизвиканото от движението триене капсулите изпускат съдържанието си и то достига кожата. Алое вера придава на материята - особено на вълната, допълнителна мекота и така се избягва загрубяването на дрехата с времето. Според "Инвиста" ефектът са запазва до 25 пранета.
На пазара е и "Есънс", колекция от мъжко бельо на фирмата "Озибам", съдържащо витамин C и женшен, съставки с антиоксидантно действие. Идеята е подпомогната от фирмите "Джърси Ломелина", произвеждаща материи, съдържащи витамини, алое вера и иланг-иланг, и "Байер", която създава формулата за витамините. Находката се оказва изненадващо успешна, като се има предвид колко скептични са мъжете към такива нововъведения. Но явно те нямат нищо против да се поглезят, стига да не се налага да правят нищо повече от това да си сложат бельо.
Френската фирма "Литес" също е сред авангарда на холистичната мода със своите козметотекстилни продукти като бельо и чорапогащи, съдържащи кофеин или масло от африканското дърво шеа (противодейства на умората и подуването на краката). Дори и да ви звучи малко съмнително, не забравяйте, че фирмата препоръчва дрехите си за дълги самолетни полети.
И всичко това е само началото. Според "Литес" 80 процента от текстила през 2020 г. ще е от т.нар. интелигентни материи.
Тази есен ще се появи и "Ремеди" - колекция от дрехи за мързелуване на британската дизайнерка Даяна Ирани, която ще се бори с вашето безсъние с помощта на лавандула и лайка. Този подход според Ирани е по-ефективен, защото съставките не минават през храносмилателната система. Друго предимство е, че потребителите могат да си избират различни дози и да си ги купуват във формата на течен препарат за пране и по този начин да "презареждат" дрехите си.
Джени Тилотсън, която се занимава с научни разработки в лондонския Университет по изкуствата, пък се е заиграла с обонянието ни, за да създаде система от безжични сензорни мрежи, разположени по дрехите, които командват микроустройства, изпускащи различни аромати.
Ароматите ще се намират в микротубички, вградени в материята на дрехата, казва Тилотсън. Сензори ще обработват биологическа информация от тялото ви и ако се потите или сте напрегнати, дрехите ви ще забележат и ще разпръскат аромат, който да подсети мозъка ви как да реагира. Според създателката системата може да е доста полезна при борбата със заболявания като депресията например.
Идеята на Тилотсън все още не е доказана напълно, но науката отдавна е признала, че ароматите имат силен ефект върху психиката на консуматорите. Тази зависимост се експлоатира от фирмата Ай Еф ЕФ. Създадената от нея технология "Селесънс" се използва в ухаещите на мента тениски на "Найки".
Вече можете да си купите и първата ароматизирана тениска на фирмата "Итън", която запазва аромата си на чисто пране. На бас, че нямате търпение тази технология да се приложи при чорапите.
Някои компании експериментират с халамин: химическо съединение, което, след като се нанесе върху тъканите, улавя хлорни молекули от околния въздух, които на свой ред унищожават микроорганизмите, полепнали по дрехите. Това означава само едно нещо: дрехи без бактерии са дрехи без миризма.
В същото време американската фирма "ДюПон" разработва дънков плат, който е 15 процента по-лек от обикновено, а университетът в Бат, Великобритания, работи върху материя, състояща се от микроскопични шипове с размер 1/200 от милиметъра. Когато ви е топло, шиповете се разтварят, за да пропуснат по-студен въздух отвън, а когато температурата падне, се затварят, за да запазят топлината вътре в дрехата. Откъде им е дошла тази идея ще попитате. От свойствата на ананаса.
Най-бързо набиращите скорост материи в спортното облекло са тези, които могат да загряват или охлаждат тялото при резки промени на температурата. Този ефект се постига със слой парафин, материал, който е твърд, когато е охладен (и задържа топлината в дрехата), и полутечен когато е загрят (позволява охлаждане). Разработени за облеклото на пожарникарите тези материи, наречени phase change materials, сега се използват от "Найки" и "Пиер Карден".
И докато новината, че фирмата "Поци Електа" разработва тъкани, съдържащи фибри от морски черупчести, може да се приеме с изненада и недоверие, може би скептиците ще омекнат, като разберат, че бинт със същата съставка вече се използва в лазаретите в Ирак.