Неведоми пътища пред софийските фирми

Интересен трибой за "Пътища и съоръжения"
Въпреки предварително заявения голям интерес към монополиста на пътните ремонти в София - общинската "Пътища и съоръжения", от 27-те закупили документи компании само три подадоха оферти. Във вторник изтече крайният срок за подаването им, но от Столичната общинска агенция по приватизация (СОАП) отказаха да съобщят имената на реалните кандидати. Различни източници посочиха неофициално "Главболгарстрой", откъдето дадоха противоречива информация, холдингово дружество "Пътища", което се контролира от Васил Божков, и австрийската "Алпине", представлявана от Николай Вълканов, бивш вицепрезидент на "MG корпорация". Победителят ще бъде обявен в петък, след като надзорният съвет на агенцията одобри резултатите, обясни пресаташето на СОАП Пенчо Славейков. По думите му до късно снощи комисията е трябвало да разгледа подадените оферти и да излезе с решение. Исканата минимална цена за дружеството е 8.3 млн. лв.
При обявяването на процедурата (за която кметът Борисов първоначално настояваше да е търг, за да се постигне по-изгодна цена, но след молбите на общински съветници се отказа) интересът към предприятието беше впечатляващ. Документация купиха фирми от Чехия, Португалия, Австрия и Литва бяха. Освен споменатите по-горе сред тях бяха "Инжстрой", дъщерна компания на австрийската "Щрабаг", "Метростав", която стопанисва метрото в Чехия, португалската "Лена", един от концесионерите на магистрала "Тракия", и др.
Интересът може да се обясни с обстоятелството, че освен специализирана техника в активите на "Пътища и съоръжения" има и 128 дка имоти, подходящи за различен тип строителство, както и асфалтова база, за която кметът Борисов също настояваше да не се продава. Дружеството има и договор с общината до края на годината за ремонт на улиците.
Нулев интерес за монополиста на релсовите ремонти
Шест компании купиха тръжна документация за "СКГТ - Трансремонтстрой", която се продаваше за минимум 3 млн. лв. Това са "Инжстрой София", "Мостстрой", "Дендрит - Бахаров", "Агросим", "БКС Средец" и чешката "Метростав". Нито една от тях обаче не подаде оферта до края на деня във вторник. Причината може би е, че общината "продаде" най-големя актив на дружеството - за първи път то не спечели обществената поръчка за ремонта на релсите през следващата година. Вместо нея това ще правят частните "СК 13" и "Трансстрой". Иначе общинското предприятие разполага с терен от 32 дка в кв. "Илиянци", на който е разположена производствената й база. Следващият опит за продажбата му вероятно ще е на много по-ниска цена.
"Международен транспорт и туризъм" -
процедурата отива на съд
Единият от кандидатите - "Юнион трейд къмпани", заяви за "Дневник", че ще оспори конкурса. Тяхната оферта въобще не е била разглеждана заради липса на документ за платен депозит за участие в конкурса, съобщи изпълнителният директор на СОАП Иван Димитров. Единият от собствениците на фирмата - Ивайло Константинов, обясни, че те са внесли сумата в Общинска банка, но електронната система на финансовата институция блокирала и затова агенцията не била уведомена. Въпреки че от банката издали писмен документ за платената такса, от СОАП не разгледали предложението им. Офертата на "Юнион" е цена от 1.850 млн. лв. и инвестиции от близо 11 млн. лв. през следващите три години. Предпочетената компания "Импулс ко" е с оферта от 1.755 млн. лв. и инвестиции от 600 хил. лв. Минималната конкурсна цена беше 1.7 млн. лв. Избраният купувач на "Международен транспорт и туризъм" се занимава със строителство на далекопроводи. Според информационната система ДАКСИ "Импулс ко" е собственост на Албина и Светослав Кръстанови, които държат над 90%, а останалите са собственост на Дафинка Терзийска.
"Централна автогара" и "София крематориум" - на поправителен
След като се провалиха първите търгове за миноритарните пакети на двете дружества, столичната агенция по приватизация е насрочила нови дати. На 24 октомври е търгът за 20-процентния общински дял в "София крематориум". Цената е намалена от 480 хил. на 430 хил. лв. Няма промяна в цената на общинския дял от 25% в "Централна автогара", който се предлага за 7.9 млн. лв. Повторният търг е насрочен за 7 ноември. Загадка остава на какво разчитат приватизаторите, след като провалът на първите търгове беше почти единодушно обяснен с исканите високи цени за пакети, които не позволяват пълноценно участие в управлението на компаниите.
От продажбата на всички тези дружества общината се надяваше да събере над 20 млн. лв., за да закърпи бюджета. В момента София има сериозни проблеми с приходната му част, като от планираните 40 млн. лв. от продажба на имущество досега са постъпили само 15 млн. лв. по данни на зам.-кмета Минко Герджиков. Освен за пътни ремонти пари няма и за детски градини, училища и болници.
Столичната приватизацията буксува от самото начало на този общински съвет заради сблъсъците на различни лобистки интереси. За три години нито едно дружество не беше продадено. Единствената успешна сделка е продажбата на акциите в "Компания за луксозни хотели", която стопанисва "Хилтън", след единствената също засега твърда намеса на кмета Борисов.