Данъчното облагане не пречи на преструктурирането на бизнеса

Данъчното облагане не пречи на преструктурирането на бизнеса

С присъединяването на България към ЕС преструктурирането на бизнеса няма да има за резултат по високи данъци за фирмите или техните акционери
С присъединяването на България към ЕС преструктурирането на бизнеса няма да има за резултат по високи данъци за фирмите или техните акционери
Като правило при преобразуване на местни дружества на отделна страна членка чрез сливане, вливане, разделяне и отделяне отписването на активи и пасиви не води до възникване на данъчни ефекти в преобразуващата се компания.
Данъчното третиране на прехвърляните активи и пасиви преминава към получаващото дружество, като се отлага до момента на фактическото разпореждане с тях. По този начин данъчното облагане не е пречка за преструктуриране на бизнеса. В случай на преструктуриране обаче, в което участва чуждестранно дружество, такъв благоприятен режим не се прилага. И при преобразуващата се, и при получаващата компании могат да възникнат данъчни ефекти, свързани с отчитане на печалби на база на пазарната цена на прехвърляните активи и пасиви. Същото се отнася и за акционерите, респективно съдружниците на преобразуващото се дружество, при придобиване на акции и дялове в получаващото. С цел данъчното облагане да не бъде пречка за преструктуриране на стопанската дейност в рамките на ЕС Директива 90/434/ЕЕС от 23 юли 1990 г. изисква при преобразуване, в което са въвлечени дружества от две или повече страни членки, да се процедира по същия начин, както при преобразуване в отделна страна членка. Така прехвърлянето на активи и пасиви в резултат на преобразуване няма да поражда данъчни ефекти и оттук допълнителна данъчна тежест както за дружествата, така и за акционерите или съдружниците.
Директивата трябва да се прилага от всяка държава членка при два случая:
- преобразуване чрез сливане/вливане и разделяне, прехвърляне на активи (прехвърляне на клон, респективно обособена дейност) и замяна на акции и дялове, в което са въвлечени дружества от две или повече страни членки. Тези операции водят като правило до преобразуване на дружество от една страна членка в компания с място на стопанска дейност в друга страна членка или до прехвърляне на обособена дейност (клон) на дружество от една страна членка в клон с място на стопанска дейност в друга страна членка. След влизането на България в ЕС от 1 януари 2007 г. директивата ще има отношение към този вид операции с български дружества или техни клонове.
- преместване на седалището на т.н. Европейско дружество (SE) и Европейско кооперативно дружество (SCE), които са регламентирани съответно в Регламент на съвета №2157/2001/ЕС от 8 октомври 2001 г. и Регламент на съвета №1435/2003/ЕС от 22 юли 2003 г. Тези две форми са нови образувания, регламентирани в правото на ЕС, които дават възможност дружество или кооператив, разположено в няколко страни - членки на ЕС, да се третира като единно предприятие. Това не бива да се бърка със случаите на дъщерни предприятия, разположени в една страна членка и фирма майка в друга държава от ЕС. Тези две правни форми са още напълно непознати за българската практика, затова ще се спрем по-подробно върху трансграничните операции при първия случай.
Печалбата се облага, когато се осребри
Основната идея на директивата е посочените трансгранични операции да не доведат до данъчно облагане на преобразуващото се дружество, както и на неговите акционери, върху доходите от прираста на капитал, възникнали във връзка с прехвърлeните активи и пасиви (т.е. да не се облага печалбата, отчетена на база на пазарната стойност, по която биха се реализирали активите и пасивите към момента на преобразуване). Целта на директивата е облагането на печалбите (доходите) от прираста на капитала да се отложи до последващо разпореждане с активите от получаващото дружество, когато тази печалба действително е реализирана.
За да се конкретизира приложното поле, директивата дава дефиниция на случаите, за които се прилага: вливане, респективно сливане (в директивата и за двата случая се ползва понятието merger), разделяне (division), отделяне, респективно частично разделяне (partial division или split-off), прехвърляне на активи (transfer of assets), замяна на акции и дялове (exchange of shares), преместване на седалище. Преместване на седалище е операция, чрез която Европейско дружество или Европейско кооперативно дружество премества седалището си от една страна членка в друга, без да се прекратява или без да учредява ново юридическо лице.
Доколкото при преобразуването, за да се постигне еквивалентно съотношение на замяна, като правило се налагат и допълнителни парични плащания на акционерите, респективно съдружниците, изрично се регламентира, че директивата се отнася само за случаи на вливане, сливане, разделяне, отделяне и замяна на акции, при които паричните плащания са в размер до 10% от номиналната стойност на акциите и дяловете.
Освен изясняване на двойките понятия, свързани с процедурите на преобразуване: преобразуващо се дружество (transferring company) - получаващо дружество (receiving company); придобито дружество (acquired company); придобиващо дружество (acquiring company), категорично е дефинирано понятието дружество на страна членка. Това се прави, за да се конкретизират стопанските субекти, за които се отнася директивата. Разпоредбите й се отнасят не за всяко юридическо лице, учредено в страна - членка на ЕС, а само спрямо юридически лица, за които са налице едновременно следните три условия:
1. Дружеството, участващо в посочените трансгранични операции, е в обхвата на лицата, специално посочени в анекс към директивата (в проектозакона за корпоративното подоходно облагане, който ще влезе в сила от 1 януари 2007 г., видовете правни образувания по страни са посочени в Приложение №3)
2. Дружеството е установено за данъчни цели в друга държава - членка на ЕС, съгласно съответното данъчно законодателство и по силата на СИДДО с трета държава не се счита за установено за данъчни цели в държава извън общността, т.е. за данъчни цели се счита за местно лице на държава членка на ЕС
3. Дружеството се облага с данък върху печалбата, посочен специално в чл.3 от директивата или с подобен данък върху печалбите и няма право на избор или възможност за освобождаване от облагане с този данък. В проектозакона видовете данъци по страни са посочени в Приложение №4.
Директивата не нарушава фискалните интереси
При условие че са налице случаи на преобразуване, замяна на акции и прехвърляне на активи, дефинирани по-горе, при които участват дружества от две или повече страни - членки на ЕС, отговарящи на описаните три условия, то основните разпоредби на директивата са:
- при сливане, вливане, разделяне и отделяне не трябва да възниква каквото и да било данъчно облагане върху печалбите, които биха били отчетени на база на пазарната стойност на прехвърлените активи и пасиви към момента на преобразуване. Получаващите дружества, от своя страна, трябва да отчитат прехвърлените им активи и пасиви по начин, по който биха отчитани в преобразуващото се дружество, ако преобразуването не се бе състояло. Доколкото по същество става въпрос за прехвърляне на активи и пасиви от преобразуващо се дружество на страна членка (да допуснем България) към място на стопанска дейност на друга страна членка (например Германия), разположено в страната членка, където се намира преобразуващото дружество (да допуснем България), то фискалните интереси на страната членка, където се намира преобразуващото дружество, не са нарушени. В крайна сметка именно тази страна ще обложи печалбите, оценени на база на пазарната стойност на активите и пасивите, но не на етапа на преобразуване, а при окончателно разпореждане с прехвърлените активи и пасиви. В тази връзка директивата дава възможност мястото на стопанска дейност да ползва правото на пренасяне на загуба на преобразуващото се дружество, както и правото на преобразуващото се дружество да освободи от облагане определени провизии и резерви. В проектозакона е предвидено мястото на стопанска дейност на получаващото дружество да ползва право да пренася данъчна загуба, а също така да вземе предвид и непризнати разходи от лихви във връзка с регулиране на слабата капитализация, отчетени от преобразуващото се дружество. Аналогично следва да се процедира и при прехвърляне на обособена дейност.
- отчетените доходи и печалби при акционери или съдружници в преобразуващи се, респективно придобивани дружества, не подлежат на данъчно облагане към момента на преобразуване.

Един от ангажиментите, поети от България във връзка с предстоящото членство в ЕС, е до 1 януари 2007 г. да бъдат въведени изискванията на Директива 90/434/ЕЕС от 23.07.1990 г. Тя касае общата система на данъчно облагане, прилагана при сливане, разделяне, прехвърляне на активи и замяна на акции и дялове по отношение на дружества в различни държави членки и при преместване на седалище между страни членки и трябва да се отрази в законодателството ни, свързано с корпоративното облагане.
Във връзка с това в проектозакона за корпоративното подоходно облагане, който ще влезе в сила от 1.01.2007 г., са въведени разпоредби, отчитащи изискванията на директивата (раздел ІІ "Специфичен режим на облагане при преобразуване" на глава деветнадесета "Преобразуване на дружества и кооперации и прехвърляне на предприятие"). Този материал разглежда основните идеи, заложени в директивата.