Маршрут(ката) на източването

На живо
Заседанието на Народното събрание

Маршрут(ката) на източването

С правото си да спират навсякъде, където пожелаят, маршрутките предизвикват още по-големи задръствания по улиците в пиковите часове
С правото си да спират навсякъде, където пожелаят, маршрутките предизвикват още по-големи задръствания по улиците в пиковите часове
Маршрутките в София дават своя решителен принос във и без друго хаотичното движение по улиците на града - за тях като че ли правилата на пътя не съществуват. Качват пътници по всяко време и на всяко място дори когато те вече са един върху друг, макар че това се води за забранено. И рядко издават билетчета. Ако някой обаче обяви, че машрутки повече няма да има, много вероятно е той да бъде линчуван от хиляди столичани. Те вече твърде много разчитат на този транспорт. При алтернативата на общинския транспорт пътниците са свели изискванията си до минимум и единственото, което желаят, е повече маршрутки в пиковите часове. Както в повечето общински дела схемата е проста, но ефикасна  -
поддържаш дефицит на услуги с обяснението, че няма пари
и пускаш  частни "конкуренти", но така, че да не получиш пари, т.е. да продължиш да поддържаш дефицита. Тази класическа соцситуация изисква и класическия за нея въпрос - кому това е изгодно?
Преди месец общинският съветник от ДСБ Вили Лилков се поинтересува какво печели Столичната община от маршрутните линии в града. След като получи отговора, той обяви, че в кметството влизат по 1.50 лв. на ден от маршрутка. Според Лилков общината сама трябва да поеме този бизнес, с което ще си осигури един добър приход. По негови изчисления от една маршрутна линия чистият приход е около 30-40 млн. лв. годишно. В София ежедневно се движат около 400 коли, а броят на пътуванията с тях е близо 80 хил. на ден. Според общинския съветник маршрутките конкурират градския транспорт и отнемат клиентите, които винаги си купуват и перфорират билети. Той напомни, че маршрутките са били създадени с цел да покрият кварталите, които градският транспорт не обслужва. С времето обаче малките бусчета превзеха целия град и почти няма линия на автобусите и тролеите, която да не се конкурира и от една-две маршрутни линии.
"В момента
в общината не постъпват почти никакви пари от тази дейност
а от това се печели добре. Познавам собственик на маршрутна фирма, който кара кола за неколкостотин хиляди евро. Конкурсите за маршрутните линии са правени от предишния общински съвет и са дадени на свои хора", твърди Владимир Каролев, съветник от НДСВ. Той обаче не е съгласен с тезата, че общината може да поеме тази дейност, защото е несвойствена за кметството. По негово мнение общината не се справя добре дори с автобусите, тролеите и трамваите и те трябва да бъдат отдадени на концесия. "Всяка година увеличаваме билетите за градския транспорт, а по-добри условия не предлагаме", аргументира се Каролев. Според него за маршрутните линии трябва да се направи търг и да се дадат на фирмите, които предложат най-добра цена на общината.
"Не съм фен на маршрутките, но те се наложиха в София", казва зам.-кметът по транспорта на Столичната община Велизар Стоилов. Той признава, че отнемат голяма част от пътниците на столичния общински транспорт. Съгласно подписаните преди три години договори фирмите плащат по 60 лв. месечно за маршрутка. Всяка линия се обслужва от 9 до 11 коли, или за нея  общината получава между 6480 и 7920 лв. годишно.
Велизар Стоилов не е съгласен с общинските съветници, че печалбата от една маршрутна линия за собствениците й е 30-40 млн. лв. годишно. По негови изчисления фирмите имат чист приход от 3-4 млн. лв. на година от една линия - след като платят лизинга, ремонтите, заплатите, бензина, таксата на общината и патентния си данък. Дори сметката му да е вярна, и при нея столичната община получава под 0.2% спрямо чистата печалба на собствениците.
На логичния в тази ситуация въпрос - защо не се предоговорят условията, подписани от предшественика на Стоилов и бившия кмет Стефан Софиянски, последва категоричният отговор на зам.-кмета, че не може да се събират повече пари от транспортните фирми. Според него никоя от тях няма да се съгласи да подпише анекс към 7-годишните договори, с който да плаща повече. Но явно и самото кметство няма желание поне да пробва да получи повече средства от дейността на конкурента на градския транспорт.
Зам.-кметът по транспорт на София също смята, че
общината не може да се занимава с тази дейност, защото няма пари
за да купи толкова много коли и да плаща заплати на шофьорите. Според него кметството дори щяло да бъде на загуба. Той е договорил с 11-те фирми, които стопанисват в момента маршрутните линии, догодина да подменят 350 от всички 400 бусчета, които сега се движат по улиците. Едно от условията е в тях да има повече места за седящи пътници. Собствениците на компаниите са поели ангажимент да назначат отговорник на всяка линия, който да следи и докладва за нарушения - спазва ли се разписанието, не кара ли много бързо шофьорът, дава ли билетчета на пътниците.
Сметките на зам.-кмета Стоилов се подкрепят и от председателя на сдружението за маршрутен превоз Витан Андреев. Той отказва да назове точни цифри за печалбата от една линия, но твърди, че със сигурност не е 30-40 млн. лв. Годишно. Андреев дава своите аргументи срещу възможността договорите да се променят: "Общината дори няма правно основание да събира такса от превозвачите, но те плащат, защото това вече е предвидено в договорите. И допълва: Кметството няма никакъв ангажимент към този вид транспорт, а само печели от него."
Маршрутките вече са необходимост за активното население на града и не могат да бъдат спрени, смята председателят на сдружението. Освен това осигуряват директна връзка на някои по-отдалечени райони, например Панчарево, Бистрица, Владая с центъра на града.
Въпреки че общината отдавна ги е пуснала 
пряко да конкурират маршрута на градския транспорт
и да отнемат приходи от общинския бюджет, зам.-кметът Стоилов направи странната прогноза, че в бъдеще няма да има много кандидати за конкурсите, както предлага общинският съветник Каролев.
С дежурното напомняне, че е заварил проблема, столичният кмет Бойко Борисов обеща да се заеме с него. Като начало покани на среща сдружението на маршрутните превозвачи. Акцент след нея бе оплакването на собствениците, че има много нелегални коли из София, които им взимат хляба. Затова частните фирми ще изработят специални стикери и след одобрение от общината ще ги поставят на редовните маршрутки.
За пореден път кметството поиска от управителите на фирмите да вземат мерки шофьорите им да спазват правилата за движение и за пореден път ги предупреди, че ще поиска от КАТ и ДАИ да контролират по-строго дейността им. Регулярните, почти веднъж годишно подобни срещи до момента не дадоха резултат. Още преди месеци общинският съветник от БСП Росен Малинов нарече шофьорите на маршрутки "терминаторите на пътя".
Според статистиката обаче, която кметската администрация е предоставила на общинския съветник Вили Лилков, от близо 1000 проверки са установени едва двайсетина нарушения. Владимир Каролев опровергава цифрите със собствения си опит. За пет години, в които карах моторче,
три пъти ме блъсна маршрутка
сподели той. Според Каролев задължително общината трябва да определи спирки за маршрутките и ако спират другаде, да бъдат глобявани и шофьорът на колата нарушител, и фирмата собственик. Контролът може да се упражнява от Столичния инспекторат. Сегашната схема блокира още повече задръстеното движение в центъра на града, смята общинският съветник.
Зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов и председателят на сдружението на собствениците обаче са единодушни, че не трябва да има спирки. "Маршрутките са привлекателни за пътниците именно с това, че спират и на места, на които градският транспорт не спира", казва Стоилов. "Все едно да се определят спирки за такситата и те да не могат да качват и свалят клиенти на друго място", смята Витан Андреев.
На питането на Вили Лилков как ще се контролира издаването на билети в маршрутките индиректният отговор от сдружението е, че то ще изгради единен център, който да контролира всички коли. Засега диспечери ще проверяват изненадващо шофьорите и които не издават билети или не спазват правилата за движение, щели да влязат в черен списък и фирмите няма да ги наемат. Масовата практика да не се издават билети на пътниците е свела дела на маршрутките в официалната статистика до едва 3.2% от общия брой пътувания в градския и допълнителния маршрутен транспорт в София, което със сигурност не е вярно.
Първите маршрутки тръгват в София през 1993 г.
и са на общинската фирма "Софтакси", преди да бъде приватизирана. После на пазара се появяват 10 частни фирми, които заемат нишата. В края на 1999 г. Столичният общински съвет за първи път приема наредба и прави конкурс за фирмите, които ще обслужват маршрутните линии. В момента те се държат от 11 компании - "АНТ-ФАРМА", "СИСИ-Т-СТЕФАНИ МИХАЙЛОВА", "ЕГ-6", "КАРИНА СПС", "БОРЕКС ТРАНС", "МАРИНА -94-РУМЕН АНДРЕЕВ", "РАЯ-98-МП", "СЕВА ТРАНС", "РОЛИТА 97", "НОВ ПЛАМЪК" и "ПЕТЪР ГЕНОВ". Сред обявените в ДАКСИ собственици на фирмите не блестят известни имена с изключение на 33-годишния Антон Краус, син на бившия транспортен министър Вилхелм Краус, който преди това бе заместник на кмета Стефан Софиянски. Краус-младши е и съсобственик в "СЕВА ТРАНС", която участва и във фирмата с най-много линии -"КАРИНА СПС".