Атомната физика в полза на науката и изкуството
Учени, музейни работници, историци на изкуството и колекционери отдавна мечтаят за метод, който да им гарантира сигурност при определяне на възрастта, произхода и автентичността на предметите в изложбените зали и складовете. Традиционните подходи, използвани досега, осигуряват само приблизителност и разчитат твърде много на субективния фактор. През последните години обаче в развития свят, а вече и в развиващия се при изследването на произведенията на изкуството все по-вече навлизат техниките на атомната физика, пише в. "Ню Йорк таймс".
В глобален план тенденцията се подхранва от Международната агенция по атомна енергия (МААЕ), която, освен че се опитва да възпира разпространението на ядрени оръжия, работи и по много програми за употребата на ядрената енергия за мирни цели. Една от тези програми предвижда подпомагане на учени, музейни работници и консерватори от страни, като например Перу, Казахстан и Гана, при изучаване и опазване на културното си наследство. Екипът на тази програма се води от д-р Матиас Росбах, а кредото й е "Да запазим миналото за бъдещето".
В централата на МААЕ във Виена пък може да се видят част от постиженията на програмата. В една от залите са показани десетки научни студии или части от тях, описващи как различни изследователски проекти са ползвали ядрени методи, за да решат исторически или изкуствоведски загадки. Китайски специалисти например са бомбардирали с неутрони керамика от времето на династията Тан (618 - 906 г.), а анализът им помогнал да установят точния произход на съдовете от местните работилници. С помощта на подобен метод мексикански учени пък установили, че керамика, за която се е смятало, че е внесена от Испания, всъщност е местно производство.
Д-р Росбах посочва, че засега програмата обхваща 15 държави и в нея участват 60 учени. Предвижда се тя да действа от 2005 г. до 2008 г., а бюджетът й е 230 000 долара. Въпреки че не разполагаме с много пари, постигнатите успехи вече са сериозни, признава д-р Росбах. Методите, които се използват, са сред най-фундаменталните в атомната физика - анализ на активирани неутрони, протонно рентгеново лъчение, рентгенова флуоресценция, спектрометрия на ускорени елементарни частици и др. В много от случаите държавите вече разполагат с нужното оборудване, а екипът на д-р Росбах е помагал само с анализа на данните.
Всъщност методите на атомната физика, ползвани за пръв път в света на изкуството през 70-те и 80-те години, практически го революционизираха. Традиционните методи на сравняване на стил и иконография, допълвани с "детективска" дейност в архивите, често не дават задоволителен резултат. Ядрените техники обаче са далеч по-точни. Чрез тях например музеят "Метрополитън" в Ню Йорк успя да идентифицира много глави на статуи, отделени от торса по време на Френската революция. При бомбардирането им с ускорени неутрони те излъчват гама-лъчи, които разкриват различията на ниво елементи и така показват съвпадащите си парчета. Кураторите на музея дори отишли по-далеч и идентифицирали произхода на статуите от определени църкви и дори кариери в Европа (виж графиката).
В подземията на Лувъра в Париж има голям ускорител на елементарни частици, който бомбардира с тях произведения на изкуството, за да разкрие тайните на композиционния им състав. Унгарски експерти с помощта на МААЕ използват подобна на неутронната техника, за да изучават керамика от каменната ера, открита в района на планините Бук. Техният метод всъщност се нарича моментна гама-активация. Чрез него учените сравняват състава на керамиката от осем места с различни варианти на глина, за да установят точния й произход. Анализът е направен въз основа на наличието на редките елементи ванадий, неодим, самарий и гадолиний. Амбицията на учените е да направят пълна карта на развитието на керамиката през неолита на територията на днешна Унгария.
Ливански специалисти пък използвали ускорител на частици на ливанската Комисия по ядрена енергия в Бейрут, за да облъчат с електрически натоварени атоми - йони, съдове за съхранение на вино, зехтин, мед и риба от времето на Римската империя. При този метод съдовете отговарят с характерно рентгеново излъчване, което показва произхода им.
Последният хит в тази посока пък е преносим спектрометър за рентгенова флуоресценция - устройство, малко по-голямо от сак за ракета за тенис. Когато работи, рентгенов лъч стимулира наблюдавания материал да свети с различна дължина на вълните в зависимост от съставляващите го елементи. За необученото око лъчението не говори нищо, а на компютърния екран просто играят криви линии, но специалистите разчитат в тях елементи като сяра, калций, титан, желязо, цинк и др. Подобен химически анализ може да разкрие възрастта на всяка картина, тъй като с течение на времето формулата на боята се променя. Този метод е в състояние да разкрие всеки късен фалшификат на шедьовър от времето на Ренесанса и дори до наши дни.