Световната истерия Wii
Истинска геймърска истерия се разиграва тази година по коледните и новогодишните празници. За пръв път продуктите на три от световните гиганта се сражават толкова яростно за фенове. Опашки, на които геймърите чакат по няколко дни, продажби по една конзола всяка секунда и битка в медиите за промоция и критики на това, с което "Сони", "Нинтендо" или "Майкрософт" се опитват да впечатлят. Тази седмица "Дневник" започна с обзор на случващото се по големите пазари за игрови конзоли. Днес продължаваме с акцент върху "Уий" - първия от трите лидера заедно с "Плейстейшън 3" и "Ексбокс".
Журналистката от Си Ен Ен Кристин Пийк трябваше да се спасява с полицейска кола от разгневени купувачи, след като купи последната игрова конзола "Уий" (Wii) на корпорацията "Нинтендо". "Никога не съм се чувствала така не на място - бях сред тълпа от мъже, на които сякаш животът зависеше от това дали ще се доберат до заветната си мечта. Реших да пробвам късмета си и той ми се усмихна. Но когато взех в ръце кашончето, продавачът се провикна: "Това беше момчета, нямаме повече за днес." Изведнъж усетих как ми дърпат чантата, после посегнаха към чисто новата ми придобивка... Наложи се охраната на магазина да се намеси, а до работа се върнах с полицейска кола", описва шокираната Пийк.
Това неприятно преживяване, описано в понеделник, съвсем не е единственото, съпровождащо истерията около най-бързо разпродаваната игрова конзола за тази година. Някои родители чакат по 16 часа на опашки, за да зарадват децата си за Коледа, и дори спят в спални чували или кашони направо на тротоара пред магазина. "Сега вече знам какво е да живееш на улицата и нямам намерение да пробвам пак", сподели вчера 42-годишната Сара Франсиско, която се наредила пред магазин на "Нинтендо" в Манхатън още в събота вечерта в 22.30 ч.
Охраната се опитваше да поддържа реда по огромната опашка, извила се през няколко пресечки, а на клиентите се позволяваше да купят само по една конзола. Въпреки това някои откровено признаваха, че чакат, за да спечелят от препродажбата - струващата 250 долара игра бързо може да се продаде за 800 долара. Само през последния месец в света са продадени над 1 милион броя от конзолата и до края на годината вероятно общо 2 милиона ще са напуснали рафтовете на магазините.
Какво толкова има в продукта на "Нинтендо"
че да предизвика световна истерия?
Специалистите дават два простички отговора - ниската цена и оригиналното дистанционно, което може да се размахва като меч, тенис ракета или бейзболна бухалка, а движението се предава на героя на екрана. Само 250 долара е впечатляващо малко за нещо, което претендира да се конкурира със струващата в пъти повече конзола на "Сони" - "Плейстейшън 3", или с "Ексбокс 360" на "Майкрософт". В действителност обаче "Уий" не е в категорията на последните две и се смята за подходяща за начинаещи геймъри или такива, които не са твърде запалени.
В последния за годината брой на списание PC World бе направено сравнение с PS3, и то в полза на конзолата на "Сони". В нея има харддиск, графики от много по-високо качество и блу рей дисково устройство, позволяващо работа с далеч повече информация и по-детайлни образи. Дистанционното на "Нинтендо" пък предоставя повече геймърски преживявания, твърдят авторите.
Те са тествали версията за 600 долара на PS3 с 60 гигабайтов диск, 802.11b/g безжична мрежова връзка, мемори стик, SD Card и Compact-Flash медия слотове. По-евтината версия за 499 долара е без уайърлес и е с 20-гигабайтов диск. Но и двата модела на PS3 позволяват копиране на снимки, MPEG-4 видео файлове и музикални парчета на харддиска, вграден Bluetooth и гигабитов етернет. За сметка на това много по-евтината Wii има вграден уай-фай (но не и етернет) и макар да може да демонстрира снимки, стандартното й DVD не може да се използва за филми.
И двете конзоли се инсталират лесно, но пък не се предлагат с кабели, които позволяват най-пълноценно преживяване на графичните им възможности. И при този недостатък PS3 демонстрира графична мощ, която си струва повечето пари, пише PC World. Тестерите изпробвали баскетболната игра NBA 07, която е на 1080p резолюция и върви изненадващо градко при 60 кадъра на секунда. "Сони" много добре са изработили ефектите на околната среда (особено светлината), а с движението си по шест оси контролерите позволяват далеч по-богати преживявания от PS2, особено при симулаторите на полети.
Графиката на Wii също впечатлява
и на моменти е по-добра от PS2, но за съжаление не може да се мери с PS3 или Xbox 360. А може би това не е била и крайната цел на "Нинтендо"? Компанията е заложила на ценово по-достъпна конзола в съчетание с жизненост и скорост на образа. И, както вече споменахме, приличащият на дистанционно за телевизор контролер. "Нинтендо" и "Сони" предвидливо са позволили на новите си продукти да използват игри от предишните конзоли. Така само в първите няколко седмици от появата на Wii геймърите можеха да избират между 62 игри, а до края на годината ще се появят още 32. "Сони" са доста по-сдържани - PS3 идва с малко над 20 игри за празниците.
И двете конзоли обаче предлагат предимството да се влиза в интернет, да се изпращат съобщения да други играчи по време на мултиплеър турнирите и да се пазаруват нови игри онлайн. Wii позволява достъп до игри от предишните конзоли като "Нинтендо 64" и "Сига Дженезис", а "Сони" продава ретро игрички и дори цели филми през конзолата си. Сред големите предимства на PS3 е вече споменатото блу рей дисково устройство - купувате го само за 600 долара, а във Philips BDP9000 то струва 900 долара и цели 1500 долара в предстоящия да се появи на пазара Pioneer Elite BDP-HD1, посочват от PC World.
Като стана дума за интернет,
едно от най-мистериозните неща
по които гадаят геймъри и фенове, е колко е платила "Нинтендо" за правата за домейна www.wii.com.. Собствеността върху магическите три букви през лятото бе на компанията Weyerhaeuser Co. от градчето Федерал уей, щата Вашингтон. Причината е, че още през 1994 г. американците от Willamette Industries Inc.от Портланд, щата Орегон, регистрират домейна. Разбира се, те не могат да знаят, че след 12 години трибуквеното съкращение ще се окаже толкова ценно. През 2002 г. Willamette Industries Inc. е купена от Weyerhaeuser заедно с интелектуалните права върху домейна. Така е до 8 август тази година, когато се споразумява собствеността да премине към "Нинтендо". Преди това "Нинтендо" трескаво регистрира близо 70 домейна с Wii - WiiCommunication, WiiDiary, WiiKid, WiiMap, WiiSenior, WiiWords, WiiWorld, NintendoWii и дори WiiWii. Толкова ценният www.wii.com. обаче остава недостъпен, докато накрая не е платено доста скъпо за него.
Едно от куриозните събития
около бума на конзолите Wii е свързано с най-атрактивния им елемент - свободно размахваното дистанционно. След оплаквания на няколко клиенти (впрочем, отразени с удоволствие от пресата) "Нинтендо" заяви, че ще подмен илентата, с която дистанционното се прикрепва към китката на геймъра. Клиентите претендираха, че докато разгорещено използвали устройството като меч или тенис ракета, прикрепващата лента се отваряла или късала и дистанционното излитало през прозореца или чупело мебелите им. Мнозина саркастично определиха тези едва десет оплаквания като прекалена глезотия на непохватни играчи, но компанията все пак се принуди да подмени 3.2 милиона ленти с по-дебели. Другият проблем се оказаха адапторите на захранването, които се загряват и според специалисти може да подпалят нещо. След установяването на недостатъка "Нинтендо" обявиха, че ще подменят 200 хиляди адаптора, за да защитят "изключителната си репутация за сервиз след покупката".