Магистрала "Тракия" - този залежал и актуален проблем

Магистрала "Тракия" - този залежал и актуален проблем

Магистрала "Тракия" - този залежал и актуален проблем
Противно на очакванията, правителството и в четвъртък не взе решение за бъдещето на магистрала "Тракия". След дълги преговори кабинетът даде поредната отсрочка на концесионера - българо-португалски консорциум. Отлагането беше облечено в ултимативна форма - до 15 февруари концесионерът да приеме безусловно шестте условия на държавата , за да бъде подписан анекс към договора, сключен от кабинета на Симеон Сакскобургготски. Спорната концесия беше дадена без търг и конкурс на португалските компании МСФ, "Лена" и "Сомаг", които държат 51% от капитала на акционерното дружество. Останалите са собственост на българските държавни фирми "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой".
Ако исканията не бъдат приети, ще се смята, че договорът не е породил правно действие и ще спре работата по него, обяви премиерът Сергей Станишев. Той не скри надеждите, че концесионерите ще приемат въпреки трудните и противоречиви по думите му преговори досега. Правителството се надява да убеди португалците с аргументи и факти, че сделката е изгодна при тези параметри.
Държавата ще гарантира недостигащия трафик
Този ангажимент остава. Той беше определен от ЕВРОСТАТ като недопустима държавна помощ, с която се товари държавният бюджет. Според строителния министър Асен Гагаузов изискването на европейската институция е било държавата да поеме два от трите риска, а не всички. На концесионера се предлага да поеме два и половина риска, а държавата само половин. Отпадат държавните гаранции по банковите кредити, а строителният риск е за сметка на концесионера, посочи Гагаузов. Ще определим минимален размер на трафика, обясни министърът за половината риск. По думите му трафикът ще бъде 13 хил. коли дневно. В момента в отсечката София - Пловдив има дни и с 25 хил. автомобила дневно, но проблемни са непостроеният участък от Стара Загора до Карнобат, където средно е 7 хил. коли.
Пътят от Калотина до Бургас трябва да бъде построен за 3 години
от подписването на анекса към договора. Липсващите 276 км аутобани ще се строят и въвеждат в експлоатация поетапно. Първо 116 км от Стара Загора до Карнобат, после 24 км от околовръстното на София и накрая 36 км до Калотина. Тол -таксите за преминаване остават. Цената за първата година от пускането на съоръжението ще е 2.5 евроцента за километър, което е по-малко от 20 лв. за едно семейство до морето в едната посока, посочи премиерът. За сравнение той каза, че в ЕС средната цена е 4 евроцента на километър.
Не се пипа и цената за строеж на цялата отсечка, която ще бъде 590 млн. евро, каза Станишев (виж карето). Предишният кабинет обяви цена от 715 млн. евро, като тогавашният строителен министър Валентин Церовски говореше за 750-800 млн. евро. Разликата най-вероятно идва от факта, че държавата ще изплати заема към Европейската инвестиционна банка, с чиито средства бяха построени 65 км от трасето, предположи министър Гагаузов. Така средната цена за километър път ще бъде 2.7 млн. евро, докато в Европа се строи средно за 5 млн. евро, каза премиерът.
Отговорът на португалците е загадка.
Засега те мълчат и отказват всякакъв коментар. Единствената реакция беше на българския им представител Георги Ченев, и то след като зам.-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев заяви през ноември, че преговорите са се провалили. Като причина той посочи, че португалците поискали цена от 3.5 млн. евро за километър и гаранции за трафика. Ченев обаче заяви, че изобщо не били преговаряли за цената.
Ако португалските компании не се съгласят с условията ни, имаме и други възможности, каза премиерът. Вариантите са нов търг за концесия, поетапно изграждане на магистралата чрез кредит от финансови институции, строителство със средства от бюджета или Кохезионния фонд на ЕС. Това обаче означава отлагане във времето на пускането на отсечката София - Бургас, която е приоритетна за правителството, допълни той. Решението на този "залежал и актуален обществен проблем, който предизвиква страсти и коментари", по думите на премиера, отново остана на бъдещето.
--------
Изискванията на правителството към концесионера
- Първоначално договорената цена на строителство да остане непроменена
- Концесионерът да поеме изцяло строителния риск
- Клаузите за държавна гаранция за банковите кредити да отпаднат
- Финансирането на проекта да бъде открито до 3 месеца от подписването на анекса към договора
- Определяне на минимален размер на трафика по магистралата
- Срокове за поетапно изграждане и въвеждане в експлоатация на отсечки от аутобана
Цена на магистрала "Тракия"
Строителство на 276 км магистрала 437.1 млн. евро
Ремонт на 244 км изградена магистрала 38.8 млн. евро
Изграждане на тол-системата 95.7 млн. евро
Пътно оборудване и оптичен кабел 18.3 млн. евро
Общо 590 млн. евро