"Добрите" компании са на мода

Компания за химикали, фирма за козметика и битова химия и дружество от минната индустрия - това са трите най-добри компании на Европа, подредени този път от германското списание "Мениджър магазин" (Manager Magazin), одиторската компания "Делойт" и консултантите от "Кирххоф консулт" (Kirchhoff Consult). Класацията, резултатите от която бяха обявени преди дни на икономическия форум в Давос, се прави за втори път и отличава 120-те най-добри работодатели по няколко основни критерия - развитие на служителите, социален ангажимент, опазване на околната среда и финансови резултати. В класацията има и голям брой компании, които отдавна са на българския пазар.
Абсолютният победител в класацията е германската компания за химикали BASF с 69.4 от максимум 80 точки. При първото издание на класацията през 2005 г. компанията бе на девето място и за две години е успяла да се изкачи на първото. Веднага след нея се нарежда друга германска фирма - "Хенкел" (66.7), трета е английската минна компания "Англо-американ" (65 точки).
Основни критерии на класацията са социалната отговорност на компаниите и тяхната политика по отношение на развитието на персонала. BASF например осигурява десетки милиони евро всяка година за спонсорство и дарения за региона на столицата Рейн-Некар, където се намира основният производствен комплекс на фирмата "Лудвигсхафен". Повече от половината от тази сума се използва за финансирането на образователни проекти. BASF си сътрудничи и с над 40 други германски компании в инициатива, позната като "Фабриката за знание", която подкрепя проекти за училища и детски градини и подпомага млади компании. В допълнение на усилията си в Германия BASF се е ангажирала и с многобройни проекти за корпоративна социална отговорност по целия свят, съобщи председателят на управителния съвет на компанията Юрген Хамбрехт в деня на връчването на наградата.
Голяма част от фирмите, които са в класацията на най-добрите компании на Европа, присъстват и на българския пазар или чрез собствени филиали, или чрез партньори. "Хенкел" и "Данон" например са влезли сред най-добрите десет дружества. Най-лошо оценените компании обаче също имат свои представители в България. Най-малко точки са събрали "Гленкор" (Glencore), "Алди" (Aldi) и "Лидл" (Lidl). Последната в момента подготвя стъпването си на нашия пазар.
За разлика от първото издание на класацията, когато тя беше доминирана предимно от британски компания, тази година в топ десет попадат "микс" от работодатели с различните си социални програми. Прави впечатление, че все повече дружества се заемат със социални инициативи, коментират авторите на изследването в свое обръщение. Друга тенденция, която се откроява, е, че по-голямата част от водещите в класацията компании са търгувани на международните борси.
Методиката за класиране на най-добрите компании е разработена от одиторската компания "Делойт". Анализът включва най-големите 40 компании от индекса Stoxx-50, компаниите от Dax-30, някои германски компании, които не са публични, и други големи предприятия в Европа. Работодателите се оценяват от пет екипа, всеки от които е специализиран в дадена област. Те анализират различните публични доклади за дейността и финансовите резултати на компаниите. Също така самите дружества могат да подават допълнителна информация към екипите, с която да популяризират различни практики от работата си. Най-много точки компаниите могат да спечелят по два параграфа. На първо място е политиката им за развитие на персонала - ангажимент на служителите, възможности за разгръщане на потенциала, израстване в кариерата и др. Втората група с най-силна тежест на оценката е социалният ангажимент на компанията, залегнал в нейната корпоративна стратегия.
Топ 10 на "Класацията на добрите компании"*
BASF Германия 69.4
"Хенкел" Германия 66.7
"Англо-американ" Великобритания 65
БМВ Германия 63.4
"Телефоника" Испания 63.4
UBS Швейцария 62.9
"Данон" Франция 62.7
АБН Амро Холандия 62.7
"Диаджео" Великобритания 62.6
"Рапсол Испания 62.6
Източник: Good Company Ranking 2007
* Максималният брой точки е 80