Албанска телевизия по мобилния телефон

Консорциум от 12 големи мобилни оператора дадоха в понеделник началото на кампания 3G For All
за леснодостъпни услуги от трето поколение, която започва с избора на телефон на компанията LG с цена около 30 на сто по-ниска от предлаганите в момента модели. Пробивът в този сегмент бе обявен на започналото в Барселона тазгодишно световно изложение 3GSM. Очаква се участници в проекта като "Водафон", "Теленор", "Т-мобайл", "Смарт", "Ориндж" и "Телеком Италия" да поръчат над 10 милиона бройки на KU 250, който би трябвало да се продава от април за около сто щатски долара.
В ниския сегмент на мобилните телефони се прицели и "Сони Ериксон", които обявиха, че навлизат в зона, доминирана от световния лидер "Нокиа" и азиатските производители. Целта е да се щурмува третото място в света по продажби, което в момента е заето от "Самсунг", изпреварвана от "Моторола". Според Саймън Бересфорд-Уили, шефа на джойнт венчъра между "Нокиа" и "Сименс", ценовият натиск в индустрията е станал "масивен" и конкуренцията се е ожесточила.
Албания пуска телевизия по телефона
Изненада за третото поколение телефония дойде в понеделник от другия край на Европа. Албания, втората по бедност страна на континента, съобщи, че успешно са приключили изпитанията на телевизионна услуга по телефоните и в рамките на няколко седмици операторът DigitAlb Mobile ще започне да я предлага безплатно за клиенти. Така страната ще стане третата в света след Италия и Виетнам, въвела в рамките на последната година технологията DVB-H. Финландия има такава мрежа, но спорове за авторски права попречиха на тв каналите да я използват. Анализаторската компания Strategy Analytics очаква 8 милиона DVB-H телефона да бъдат продадени по света през 2007г., като лидери ще са "Самсунг" и LG. "Албанците много си падат по най-хубавите коли, най-скъпите телефони и цифровата телевизия", обяснява надеждите за успех Хенри Мука, технически директор на DigitAlb. Достъпността на телефоните обаче остава сериозен проблем - с цена от около 500 евро устройство с 2.5 инчов екран излиза колкото 32-инчов телевизор. Именно с тази бариера ще се занимават и участниците на изложението в Барселона.
"Ериксон" ще даде музикални услуги за Cosmote
Гръцкият мобилен оператор Cosmote съобщи, че шведската компания ще бъде доставчик на музикална услуга за мобилните телекоми в групата му. Новата услуга ще бъде от висок клас и ще се предлага под търговското име Music Zone. Засега от българския мобилен оператор "Глобул", част от гръцката група, заявиха, че все още нямат подписан договор с Cosmote за страната и затова услугата още не се предлага и за неговите абонати.
Music Zone е достъпна за всички потребители на Cosmote, които вече имат достъп и могат да теглят музикално съдържание от такива гиганти в музикалната индустрия като EMI, Heaven Music, Sony BMG и Warner Music. Гръцката компания Cosmo Megala Katastimata пък ще доставя съдържание от Universal Music и локални независими музикални разпространители.
Услугата на Cosmote ще бъде интегрирана и ще се управлява от "Ериксон". Крайните потребители ще имат достъп до различни категории музикално съдържание като полифонични и монофонични мелодии за GSM, художествени изображения и карти, последните новини от музикалната индустрия. Договорът за предоставяне на услугата включва още даунлоуд и гледане на видео в реално време, например от FashionTV. Мusic Zone дори прави стъпка по-нататък, осигурявайки на крайните клиенти персонализирано съдържание, съобразено с индивидуалните вкусове и предпочитания, като например достъп до услугата едновременно през WAP и уебпортали. Според Ерик Одмарк, вицепрезидент и шеф на звеното Global Services в "Ериксон", хостването е страхотен начин за операторите да пуснат услугите си бързо, лесно и евтино и това именно правят те с Cosmote.
Услугите от трето поколение имат и
тъмна страна за големите оператори
Покупката на лицензи се оказа скъпа, а популярността на този начин на употреба се оказва ниска през трите години след първото представяне на услугата. Големите, неудобни, а и скъпи устройства най-често възпираха клиентите за новия вид достъп, както и липсата на истински интересни услуги и съдържание в мрежата.
В последно време се появиха по-привлекателни телефони, а някои оператори вече предлагат мобилни версии на търсените интернет сайтове, което също привлича потребителите. Преди седмица "Водафон" сключи сделка за разпространение по 3G мрежата на портала за запознанства MySpace и аукциона eBay.