Турските тирове разбуниха превозвачите

Турските тирове разбуниха превозвачите

Турските тирове разбуниха превозвачите
Два месеца след като България стана член на Европейския съюз, първият сериозен проблем, пред който се изправиха българските транспортни компании, се оказа либерализацията на превозите с Турция и отказът на транспортното министерство да се опита да намери приемлива за бранша позиция. Около3200 камиона на 400 компании за международни превози на товари ще блокират София, ако транспортното министерство не защити интересите на българските превозвачи в преговорите с Турция за подписването на нова спогодба за автомобилните превози.Това съобщи зам.-председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Петко Ангелов след годишната среща на организацията във Велинград в събота и неделя.Преди да преминат към протестите, компаниите ще изпратят декларация до парламента с искане да ги защити. 
Пълната либерализация - ябълката на раздора
Смесената българо-турска комисия по автомобилен транспорт ще заседава на 28 и 29 февруари в Истанбул. На нея ще се обсъди подписването на новата спогодба, след като действащата от 1977г. беше денонсирана.БАСАТ подкрепя либерализацията на двустранните превози,но твърдо настоява за въвеждане на разрешителни за превозите от и до трети страни,както и разрешителен режим за транзитните превози. Всички страни от ЕС поддържат разрешителен режим за транзитните превози с Турция, единственото изключение е Португалия, каза зам.-председателят на БАСАТ Димитър Николов.
Българските превозвачи се опасяват, че пълната либерализация на транзитните превози ще се използва от турските им конкуренти за поемане на превози от и за България, тъй като след пресичането на българо-турската граница никой няма да ги проверява. Причина за опасенията е, че турските компании поддържат по-ниски цени на превозите. Според браншът пълната либерализацията на превозите за турските компании ще им позволи безпроблемно да стъпят на европейския пазар от 500 млн. души. 
През България дневно преминават около 1500 турски тира транзит, а българските компании, които пътуват през Турция към Близкия изток, са едва 15-20. 
Мълчанието на транспортното министерство
Опасенията на бранша се появиха след първоначално обявената позиция на транспортното министерствоза пълна либерализация.Три дни преди заседанието на комисията позицията на ведомството остава неясна. Ресорният зам. транспортен министър Георги Петърнейчев не дойде на срещата с над 200 компании във Велинград. Насрочената за края на миналата седмица среща с представители на министерството също не се състоя по неясни причини, което засили недоверието в бранша.
Формираната българска позиция ще защитава интересите на българските превозвачи и ние твърдо ще я отстояваме, заяви във Велинград изпълнителният директор на агенция "Автомобилна администрация" Володя Киров.Той обаче отказа да представи позицията с мотива, че преговорите предстоят. Киров отказа да обясни и дали са верни опасенията на превозвачите, че ако разрешителните с Турция отпаднат, това автоматично трябва да се случи и с транзитните превози от Украйна и Сърбия, които в момента също са на разрешителен режим. Той се измъкна от всички конкретни въпроси с оправданието, че е само изпълнителен директор на агенция, а в случая става дума за политическо решение и за "механизъм на лобиране при отстояване на българската позиция". 
Ако не се въведат разрешителните, българските превозвачи ще се окажат в неравнопоставени условия, ще бъде ощетен и държавният бюджет, коментира зам.-шефът на БАСАТ Димитър Николов. Според превозвачите хазната ще загуби около 60 млн. евро за година от пълната либерализация. Компромисът, на който браншът е готов, е да се въведе определен брой безплатни разрешителни, а останалите да са платени.
Подозрения за политическо лобиране
Превозвачите подозират, че в случая министерството защитава интересите на ДПС, което от своя страна се грижи затурските компании. Като пример бе посочено, че регистрираните в България компании с акционерно турско участие "Рейсаш"и "Логис" вече са получили голям брой многократни СЕМТ разрешителни. Те позволяват на българските фирми да извършват превози в трети страни, без да плащат пътни такси в продължение на една година. 
Същевременно Николов посочи, че с влизането на България в ЕС се върви към изравняване на цените на превозите с тези в Европейския съюз. Тенденцията, която се наблюдава, е поскъпване на превоза на стоки от държави в ЕС към България за сметка на поевтиняване на обратните курсове - от България към другите в общността. Само за първите два месеца на 2007 г. с 20% са се увеличили превозите, извършвани от компаниите, членове на БАСАТ.

И автопревозвачите ще имат "черен списък"
Българската автомобилна администрация вече ще определя кои са рисковите компании и ще предостави информация на останалите европейски държави. "Класацията" ще е в зависимост от броя на санкциите, наложени на превозвачите, съобщи шефът на агенцията Володя Киров. България вече получава такава информация от някои страни, каза Киров, но отказа да посочи държавите. Най-тежкото наказание, което грози компаниите, е да им бъде отнет евролицензът за превоз на пътници и товари. Ще започнат и проверки за финансовата стабилност и професионалната компетентност на водачите, които са две от условията за получаване на лиценза. Ще се проверява и верността на декларациите на транспортните компании от края на миналата година, че притежават 9000 евро за първи камион и още по 5000 eвро за всеки следващ.